جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.12.2019, 23:19

جنگ ایران و آمریکا در عراق


بی بی سی

نیروهای آمریکایی در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کرده اند.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.

مقام های امنیتی عراق و شبه نظامیان این کشور به خبرگزاری رویترز گفته اند که حداقل ۱۸ جنگجو در این حمله کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. براساس این گزارش دست کم ۴ فرمانده محلی کتائب حزب الله در میان کشته شدگان هستند.

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که ۱۵ جنگجو از جمله فرماندهان این گروه کشته شده اند.

پنتاگون گفت که در این عملیات انبارهای تسلیحات و مقرهای فرماندهی این گروه که از آن برای حمله به نیروهای ائتلاف ضد داعش استفاده شده بود هدف گرفته شده.

به گزارش رسانه‌ها در تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق اعلام آماده‌باش کامل شده است.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: “در واکنش به حملات کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های عراقی که مقر عملیات ‘عزم راسخ’ نیروهای ائتلاف هستند، نیروهای آمریکایی حملات دقیق دفاعی علیه پنج تاسیسات کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه انجام دادند که توان این نیروها را برای حملات آتی به نیروهای ائتلاف کاهش می دهد.”

عملیات “عزم راسخ” به درخواست دولت عراق و برای اطمینان از شکست کامل داعش و کمک به نیروهای امنیتی عراق انجام‌می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، نیم‌ساعت قبل از حملات با تلفن مارک اسپر وزیر دفاع عراق از این موضوع مطلع شده و “مخالفت شدید” خود را با این عملیات “یک‌طرفه” به آقای اسپر منتقل کرده چون باعث “نقض حاکیت ملی عراق” و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

یک گروه قدرتمند دیگر نزدیک به ایران، عصائب الحق، که رهبران آن اخیرا تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

یک مقام امنیتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از این حمله چهار راکت در نزدیکی پایگاهی در مجاورت بغداد که میزبان سربازان آمریکایی است منفجر شد.

این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود گفت: “چهار کاتیوشا عصر یکشنبه در اطراف پایگاه نظامی تاجی ... که محل استقرار سربازان آمریکایی است منفجر شد اما تلفانی نداشت.”

با اینکه منابع نزدیک به حشدالشعبی گزارش کرده‌اند که این حملات با پهپاد انجام شده، رویترز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را ذکر نکرد خبر داده که این حملات با جنگنده‌های اف-١٥ صورت گرفته است.

بنا به گزارش‌ها جسد پنج شبه‌نظامی از جمله یک فرمانده محلی و دو معاونش به یک بیمارستان صحرایی در نزدیکی قائم برده شده و سی نفر هم زخمی شده‌اند. شبکه عربی اسکای از کشته شدن ١٦ نفر و دهها زخمی خبر داده که این را هنوز منابع دیگر تایید نکرده‌اند. این شبکه همچنین از نشست اضطراری شورای امنیت ملی عراق بعد از این حملات خبر داد.

وزارت دفاع آمریکا همچنین به حمله حزب‌الله عراق با “سی” موشک به پایگاه کی۱ در نزدیک کرکوک اشاره کرد که دو روز پیش صورت گرفت. این حمله به گفته پنتاگون باعث کشته شدن یک و زخمی شدن چهار آمریکایی و کشته شدن دو نیروی امنیتی عراق شده است.

در این بیانیه آمده حزب‌الله عراق دارای پیوندهای نزدیک با سپاه قدس سپاه پاسداران است و با کمک‌های نظامی و غیرنظامی سپاه قدس، به نیروهای ائتلاف حمله می‌کند.

آمریکا ده سال پیش برای اولین بار کتائب حزب‌الله عراق و ابو مهدی مهندس از فرماندهان ارشد آن را تحریم کرده بود.

طبق بیانیه پنتاگون، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و عبدالهادی مهدی نخست وزیر عراق هر دو متعهد هستند که حملات حزب‌الله عراق به نیروهای امنیتی عراق و نیروهای ائتلاف را “یک‌بار برای همیشه” خاتمه دهند:

“ایران و حزب‌الله که تحت پوشش آن است، باید حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف را پایان دهند و حاکمیت ارضی عراق را محترم بشمارند تا از اقدامات دفاعی بیشتر آمریکا جلوگیری کنند.”

دولت ایران هنوز واکنشی نشان نداده است.

از روز ۲۸ اکتبر آن دسته از پایگاه های نظامی عراق که محل استقرار نیروها یا دیپلمات های آمریکایی است حداقل ۱۱ بار هدف حمله قرار گرفته.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور اکنون جناح های نزدیک به ایران در عراق را خطری جدی تر از داعش برای سربازان خود می داند.

تابستان امسال هم چند بار به مواضع حشد الشعبی حمله شده بود اما کسی رسما مسئولیت آنها را به عهده نگرفت. عبدالهادی مهدی گفته بود این احتمال وجود دارد که “دشمنان بسیاری، از جمله سازمان مجاهدین خلق” به این گروه شیعه عراقی حمله کرده باشند.

دو هفته پیش مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را مسئول حملات راکتی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق دانسته و در این مورد به ایران هشدار داده و گفته بود در صورتی که نیروهای آمریکایی یا متحدانش در این حملات زخمی یا کشته شوند، آمریکا واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

از حدود سه ماه پیش که اعتراض‌های گسترده سراسری عراق را در بر گرفت یکی از اعتراض‌های تظاهرکنندگان، دخالت ایران در امور داخلی این کشور بود.

ماه گذشته دو بار به کنسو‌لگری ایران در نجف حمله و ساختمان آن به آتش کشیده شد. سیزده آبان ماه نیز به کنسولگری ایران در کربلا حمله شده بود که باعث کشته شدن سه معترض عراقی مقابل کنسولگری شد.

تظاهرکنندگان حکومت ایران را به حمایت از دولت‌های تحت تسلط تشکل‌های شیعه و ارتباط نزدیک با گروه‌های شبه‌ نظامی و دخالت در امور داخلی متهم می‌کنند و خواستار پایان حضور و نفوذ ایران در کشورشان هستند.

مقامات ایران این تظاهرات را به کشورهای مخالف از جمله آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل نسبت داده و هدف آن را آسیب زدن به روابط خود با عراق می‌دانند.


* آخرین خبر:
حشدالشعبی عراق اعلام کرد که شمار کشته‌های حمله‌های شامگاه یکشنبه آمریکا به پایگاه دو گردان این جریان، در عراق و سوریه به ۲۵ نفر رسیده و ۵۱ نفر هم زخمی شده‌اند. العربیه،‌ و برخی رسانه‌های دیگر هم می‌گویند دست‌کم سه ایرانی هم در میان کشته‌شدگان حشدالشعبی بوده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024