جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.12.2019, 15:51


دویچه وله فارسی

گزارش‌ها حاکی از احضار والدین پویا بختیاری به وزارت اطلاعات ایران است. از پدر و مادر این قربانی اعتراضات آبان‌ماه خواسته شده که مراسم چهلم فرزندشان را در مکانی سرپوشیده برگزار کنند. پدر پویا بختیاری مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مادر و پدر پویا بختیاری را احضار کرده و از آنها خواسته است که مراسم چهلمین روز درگذشت فرزندشان را در مکانی سرپوشیده برگزار کنند. علت این درخواست “دشواری تأمین امنیت” عنوان شده است.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری اما دیروز شنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) اعلام کرد که ضمن مخالفت با خواسته وزارت اطلاعات مبنی بر برگزاری مراسم چهلم فرزندش در “یک مسجد یا حسینیه”، از مسئولان امنیتی خواسته تا ورزشگاه آزادی را برای این مراسم در اختیارش بگذارند.

به گفته آقای بختیاری، در حالی که مأموران وزارت اطلاعات در جریان حضور سه ساعته او در این وزارتخانه گفته‌اند اجازه برگزاری مراسم چهلم پویا در محلی غیر از مکان‌های سرپوشیده را نداده و از آن جلوگیری خواهند کرد، او بر عزم خود برای برگزاری این مراسم تأکید کرده است.

پویا بختیاری ۲۷ ساله، روز ۲۵ آبان‌ماه گذشته در جریان اعتراضات سراسری در ایران به افزایش قیمت بنزین، از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. مراسم چهلمین روز درگذشت او قرار است روز پنجم دی‌ماه در آرامستان بهشت سکینه شهر کرج برگزار شود.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، نگران از تبدیل شدن مراسم ترحیم کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه به تجمع‌های اعتراضی، خانواده این قربانیان را به اشکال گوناگون از برگزاری چنین مراسمی بر حذر داشته‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پنجشنبه گذشته طی سخنانی درباره ایجاد محدودیت صدور ویزای آمریکا برای عاملان سرکوب اعتراضات ایران، ضمن اشاره به نحوه کشته شدن پویا بختیاری، او را فردی “سرشار از زندگی” توصیف کرد که از حکومت جمهوری اسلامی “به ستوه آمده بود”.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، گرچه ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، امروز در کنار بسیاری از دیگر خانواده‌های ایرانی سوگوار فرزند خویش است، اما اعلام کرده که “آرمان‌های پویا” را آرمان‌های خود می‌داند و خواستار رسیدن مردم ایران به آزادی است.

پدر پویا بختیاری نیز یک روز پس از این سخنرانی، در پستی اینستاگرامی از وزیر خارجه آمریکا به خاطر “جهانی و جاودانه” نامیدن جان باختن پویا “در برابر چشمان مادرش” قدردانی کرد.

در حالی که جمهوری اسلامی هنوز حاضر به اعلام آمار قربانیان نشده، سازمان عفو بین‌الملل شمار جان‌باختگان اعتراضات هفته آخر آبان‌ماه در ایران را “دست‌کم ۳۰۴ نفر” اعلام کرده است.

جمعه گذشته نیز کارشناسان سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به آمار عفو بین‌الملل از قربانیان اعتراضات آبان‌ماه و ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت بازداشت‌شدگان این ناآرامی‌ها، اعلام کرده بودند که این افراد برای گرفتن اعترافات اجباری در زندان‌های ایران تحت شکنجه یا بدرفتاری هستند. به گفته این کارشناسان حقوق بشری، پخش “اعترافات اجباری و نمایشی” زندانیان امری مرسوم در رسانه رسمی جمهوری اسلامی است.

طبق برآورد کارشناسان سازمان ملل، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اعتراضات آبان‌ماه شرکت کرده‌اند. طبق گزارش‌های رسیده به این کارشناسان، از ارائه خدمات پزشکی به برخی بازداشت‌شدگان زخمی‌شده در جریان اعتراض‌ها خودداری می‌شود. به گفته آنان، بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌های پرازدحام نگهداری می‌شوند و برخی از آنها از ارتباط با خانواده‌هایشان محروم شده‌اند؛ امری که از نظر کارشناسان سازمان ملل، مصداق “ناپدیدشدن‌های قهری” است.

اعتراضاتی که در پی افزایش سه برابری قیمت بنزین در روز ۲۴ آبان‌ماه در سراسر ایران آغاز شد، به‌سرعت رنگی سیاسی به خود گرفت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. نیروهای امنیتی و انتظامی ایران اما در سایه قطع اینترنت و غیاب مطبوعات آزاد، با شدت اعتراضات را سرکوب کردند.

عفو بین‌الملل هم‌زمان با اعلام “دست‌کم ۳۰۴” کشته در جریان این اعتراضات، تأکید کرده است که آمار واقعی قربانیان می‌تواند بیشتر از این تعداد باشد. در مقابل اما مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی نه تنها درباره شمار کشته‌شدگان سکوت کرده‌اند، بلکه حاضر به ارائه آمار بازداشت‌شدگان نیز نیستند. تنها چهره حکومتی که در این خصوص سخن گفته، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است که شمار بازداشت‌شدگان را “حدود هفت هزار نفر” اعلام کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024