جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.12.2019, 17:31


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ دو تن از قضات قوه قضائیه ایران را به دلیل نقشی که در نقض حقوق بشر در این کشور  داشته‌اند، تحریم کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز گفت که ایران در مقابل مردم معترض این کشور دست به تخلفات سنگین زده است.

قاضی «محمد مقیسه»، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران و قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، رئیس شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، دو قاضی ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

بیانیه خزانه‌داری یادآور شده که قاضی صلواتی و قاضی مقیسه هر دو جزو نفراتی هستند که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

طبق توضیحات این بیانیه، این دو قاضی تحریم‌شده در صورتی که دارایی‌هایی در قلمرو قضایی آمریکا داشته باشند مسدود می‌شود و افراد آمریکایی از مبادله با آنها منع خواهند شد.

علاوه بر این، نهادهای خارجی مالی در صورتی که به صورت دانسته اقدام به تسهیل مبادلات مالی برای اشخاص تحریم‌شده بکنند ممکن است توسط دولت آمریکا تحریم شوند و دسترسی آنها به نظام مالی آمریکا قطع شود.

او همچنین گفت آمریکا برای مقام‌های سابق و کنونی که در سرکوب و کشتار معترضان نقش داشته‌اند، همچنین برای اعضای خانواده‌های آنها محدودیت ویزا اعمال می‌کند.

پومپئو که در میان گروهی از مقام‌های آمریکایی، فعالان ایرانی مخالف حکومت ایران صحبت می‌کرد، با ستایش از تمدن و مردم ایران، از سیاست‌های داخلی و خارجی حکومت انتقاد کرد و خطاب به رهبران ایران گفت: “مانند یک کشور عادی رفتار کنید”.

او با اشاره به موارد تاریخی سرکوب اعتراضات در ایران، گفت متاسفانه آمریکا سال در ۱۳۸۸ وقتی فرصت بود در کنار مردم نایستاد، اما تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا در کنار معترضان ایستاده است.

ترامپ در روزهای نخست اعتراضات اخیر اظهارنظر مستقیمی درباره رویدادهای ایران نکرد، هرچند مقام‌های دولت او با اعلام حمایت از معترضان خشونت ماموران امنیتی را محکوم کردند.

مایک پومپئو در آغاز صحبت‌هایش پویا بختیاری، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات را ستایش کرد و گفت مادر او امروز آرمان‌های پویا بختیاری را زنده نگه می‌دارد.

او حکومت ایران را به “ریاکاری” متهم کرد و گفت ایران قوانین بین‌المللی و حتی قوانین خود را نقض می‌کند.

پومپئو به موارد مختلف اعدام‌های سیاسی در ایران اشاره کرد و از جمله گفت: “هزاران ایرانی در سال ۱۳۶۷ به دار آویخته شدند. در سال ۱۳۷۸ دانشجویان را کشتند. و به یاد می‌آوریم که در سال ۱۳۸۸ مردمی را که می‌پرسیدند ‘رای من کو ‘کشتند و به زندان اوین فرستادند.”


منابع گزارش: بی بی سی، خبرگزاری فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024