جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.12.2019, 8:31

وزیر دفاع سابق آمریکا: باید جواب ایران را می‌دادیم


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را مسئول حملات راکتی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق دانسته و به این کشور در مورد ادامه چنین حملاتی هشدار داده است.

به گزارش بی بی سی، پومپئو گفته است دولت آمریکا در صورتی که نیروهای آمریکایی یا متحدانش در حملات راکتی زخمی یا کشته شوند، واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

اخیرا معاون وزیر دفاع آمریکا به کنگره این کشور گفت به دقت رفتار ایران را زیر نظر دارد تا در صورت لزوم حضور نظامی خود را در خاورمیانه تقویت کند.

طی هفته‌های اخیر راکت‌هایی به پایگاه‌هایی در عراق که محل استقرار نظامیان آمریکایی است، اصابت کرده است. در یکی از این حملات پنج نیروی عراقی زخمی شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

آمریکا انگشت اتهام را در این زمینه به سوی ایران دراز کرده است.

پومپئو مدعی شده است نیروهای نیابتی ایران اخیرا حملاتی را علیه این پایگاه‌ها که نیروهای امنیتی عراق و نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در آن مستقرند، انجام داده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید با دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در این مورد تماس گرفته اما این دفتر واکنشی به این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نشان نداده است.

از مدت‌ها پیش ایران متهم به آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان شیعه در عراق بوده است. در زمان اشغال عراق توسط آمریکا، این نیروها به سربازان آمریکایی بارها حمله کردند و تلفاتی به بار آوردند.

اما در زمان حضور داعش در عراق، شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای آمریکایی با نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی مقابله کردند.

اخیرا رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌های این کشور از افزایش تهدید ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه خبر دادند و ادعا کردند ایران مخفیانه در عراق یک زرادخانه از موشک‌های کوتاه‌برد ایجاد کرده است.

***

وزیر دفاع سابق آمریکا: باید جواب ایران را می‌دادیم

وزیر دفاع سابق آمریکا گفته است کشورش باید در قبال سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، اقدام ایران را تلافی می‌کرد.

به گزارش «عصر ایران» به نقل از وب سایت آمریکایی”میلیتاری تایمز”، “جیمز ماتیس” وزیر دفاع سابق آمریکا روز جمعه (دیروز) در بازدید از روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا به بهانه انتشتر کتاب جدیدش این نکته را مطرح کرده است.

او گفته است: باید کشورش “نوعی اقدام تلافی‌جویانه” در واکنش به اقدام ایران در سرنگونی پهپاد آمریکایی نشان می‌داد. او به جزییات بیشتری از نحوه این اقدام اشاره‌ای نکرده است.

به گفته ماتیس: تصمیم به اقدام تلافی جویانه، تصمیم ساده‌ای نبوده است و وقتی وارد فاز تلافی جویانه می‌شویم، این شرایط می‌توانست به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و جنگ منجر شود و یا این گونه نباشد.

ماتیس همچنین در کتاب جدیدش تحت عنوان” call sign chaos” به پیشنهاد خود اشاره کرده که در آن زمان از سوی کاخ سفید رد شده است: “من پیشنهاد کردم که پهپاد دیگری را به همراه تعدادی اف ۱۸ به آسمان بفرستیم و این بار در صورت حمله ما نیز هواپیمای ایرانی را سرنگون کنیم، اما کاخ سفید مجوز چنین اقدامی را نداد.”

گفتنی است در تاریخ ۲۰ ژوئن امسال (۳۰ خرداد ۱۳۹۸) یک فروند پهپاد فوق مدرن جاسوسی آمریکا که طبق ادعای مقام جمهوری اسلامی حریم هوایی ایران را تقض کرده بود بر فراز تنگه هرمز با یک موشک سامانه دفاع ضد هوایی ایرانی سرنگون شد.

ترامپ پس از این اقدام در سخنانی اعلام کرد این اقدام اشتباهی بزرگ از سوی ایران بوده و در ساعات آینده جهان شاهد واکنش کشورش خواهد بود، اما یک روز پس از این اظهار نظر ترامپ اعلام کرد دستور اقدام تلافی جویانه نظامی علیه ایران را به خاطر تلفات احتمالی و نامتناسب بودن لغو کرده است. او حتی بعدا از سرنگون نکردن یک فروند هواپیمای نظامی کشورش از سوی ایران قدردانی کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024