يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.11.2019, 18:30


دویچه وله فارسی

شامگاه شنبه، دوم آذر (۲۳ نوامبر) سایت‌های خبری ایران به نقل از منابع مطلع در وزارت ارتباطات از اتصال اینترنت خطوط تلفن ثابت در تهران و بیشتر استان‌ها خبر دادند.

شاهدان عینی به دویچه وله گفتند که در طول این روز در برخی شهرها برای ساعات نامعینی امکان ارتباط اینترنتی وجود داشته و دوباره قطع ‌شده است. به نظر می‌رسد که مسئولان قصد دارند از این طریق دریابند که برقراری تماس اینترنتی تا چه حد می‌تواند به ناآرامی‌های تازه‌ای دامن بزند.

از روز ۲۵ آبان و در واکنش به اعتراضات سراسری، اینترنت ایران قطع شد و مردم ایران در اکثر نقاط کشور امکان ارتباط با یکدیگر و جهانیان را نداشتند.

مسئولان حکومتی علت این اقدام کم‌سابقه را “تهدیدهای امنیتی پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین” اعلام کردند.

روز یکم آذر برخی سایت‌های خبری به نقل از مقامات گزارش داده بودند که “تا ساعاتی دیگر” ایران به اینترنت جهانی وصل خواهد شد.

”رفع محدودیت” در ده استان

گفته می‌شود که تا شامگاه شنبه از اینترنت خطوط تلفن ثابت استان‌های اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، گلستان، همدان و یزد “رفع محدودیت” شده است.

رمضانعلی سبحانی فر، سخنگوی “حزب اعتدال و توسعه” و عضو کمیته فیلترینگ نیز گفته است: «اینترنت استان به استان وصل می‌شود و به تهران هم خواهد رسید.»

او در باره تاریخ اتصال اینترنت تهران به این جمله بسنده کرده است: «انشاءالله امیدواریم اینترنت تهرانی‌ها تا آخر هفته وصل شود.»

روز شنبه خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع مطلع در وزارت ارتباطات گزارش داد که “تا لحظاتی دیگر” امکان استفاده از اینترنت خطوط تلفن همراه نیز در برخی از استان‌ها ایجاد خواهد شد.

روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران را در فهرست تحریمی‌های خود قرار داد.

استیون منوچین ، وزیر خزانه‌داری این کشور گفت، آمریکا سیاستمدار ایرانی را به دلیل “محدود كردن دسترسی به اینترنت و برنامه‌های پیام‌رسان محبوب كه به ده‌ها میلیون ایرانی کمک می‌كنند تا با یکدیگر و با جهان خارج در ارتباط باشند”، مجازات می‌کند.

آذری جهرمی در واکنش به این اقدام در یک پیام توییتری نوشت که به پشتیبانی خود از “دسترسی به اینترنت” ادامه خواهد داد و اجازه نمی‌دهد “آمریکا جلوی توسعه ایران را بگیرد”.

او همچنین توضیح داد که اینترنت “به دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتور‌ها” از کار افتاده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024