دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.09.2019, 11:36


سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعمال فشار به بستگان مسیح علی‌نژاد واکنش نشان داد. در بیانیه این نهاد حقوق بشری آمده است که حکومت ایران با دستگیری بستگان و خویشاوندان کنشگران مدافع حقوق زنان بر آن است تا آنان را وادار به سکوت کند.

بیانیه عفو بین‌الملل می‌افزاید که ماموران حکومت ایران سه نفر از بستگان مسیح علی‌نژاد را بازداشت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که تلاش مسیح علی‌نژاد برای دفاع از حقوق زنان و مبارزه با حجاب اجباری و از جمله در کمپین “چهارشنبه‌های سفید” از جمله دلایل دستگیری بستگان این کنشگر حقوق زنان بوده است.

مسیح علی‌نژاد پس از انتشار خبر دستگیر علی‌رضا علی‌نژاد برادر خود و همچنین دستگیری هادی و لیلا لطفی برادر و خواهر همسر سابق خود، در یادداشتی شبکه‌های اجتماعی به این بازداشت‌ها واکنش نشان داد.

خانم علی‌نژاد نوشت:

    «ریختند خانه برادرم علی و او را مقابل چشم‌های دو کودک خردسالش بازداشت کردند. چندی پیش مادر ۷۰ ساله ام را بردند بازجویی کردند و حالا برادرم، سراغ سایر بستگانم هم رفتند که به زودی اطلاع‌رسانی می‌کنم.
    کسانی که برادرم علی را با چشمبند بردند گفتند از وزارت اطلاعات تهران هستند. جرم او عشق است، جرم مادرم نیز عشق بود. جمهوری اسلامی کارش ترور و ایجاد وحشت است و با گروگان گرفتن خانواده‌ام می‌خواهد مرا ساکت کند.
    من به عنوان یکی از اعضای کمپین چهارشنبه‌های سفید مدام از صلح گفتم و زیستن مسالمت‌آمیز کنار هم، گفتم ایران باید برای همه ایرانیان باشد اما جمهوری اسلامی ایران را گروگان گرفته، حسن روحانی و جواد ظریف پیام صلح از طرف جمهوری اسلامی به سازمان ملل آورده‌اند در حالی که جمهوری اسلامی با مادر هفتادساله من، با برادرم، با میلیونها ایرانی در جنگ است.
    با موبایل برادرم برایم از اداره اطلاعات پیام دادند، برای‌شان نوشتم گروگان‌گیرهای کثیف برادرم را آزاد کنید. من به اندازه‌ی تک تک برادران و خواهرانی که در این چهل سال گروگان‌ گرفته‌اید فریاد می‌زنم، با ترس و ترور و گروگان‌گیری نمی‌توانید یک ملت را خفه کنید. شرم بر شما.
    این همه وحشت از مردم بی اسلحه، این همه بازداشت و بگیر و ببند نشانه‌ی فروپاشی یک دیکتاتوری است که کاسه گدایی به سمت کشورهای خارجی دراز کرده اما در داخل دارد همه اقشار اعم از زنان دانشجویان، کارگران و حتی خانواده‌های فعالان مدنی را گروگان می‌گیرد.»

مسیح علی‌نژاد در یادداشت دیگری در اینستاگرام به دستگیری هادی و لیلا لطفی اشاره کرده و می‌گوید ماموران پس از بازجویی از هادی، برادر همسر سابق او و یکی از فعالان حقوق زنان به او گفته‌اند که هرگونه تماس با مسیح علی‌نژاد و “تیم او” جرم تلقی می‌شود.

هادی لطفی پس از بازجویی آزاد شده است، اما به او گفته‌اند حق خارج شدن از شهر بابل را ندارد و باید هر لحظه برای پاسخگویی به پرسش ماموران امنیتی در دسترس باشد. مسیح علی‌نژاد درباره وضعیت لیلا لطفی و محل نگهداری او ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن بازتاب این خبر، احتمال شکنجه و بدرفتاری با لیلا لطفی را منتفی ندانسته است. فیلیپ لوتر، مدیر بخش وکالت و تحقیق سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا این اقدامات دولت ایران را به قصد ساکت کردن کنشگران حقوق زنان دانسته است.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل به خودسوزی سحر خدایاری و دفاع او از حق حضور زنان در استادیوم‌ها نیز اشاره شده است.

سازمان عفو بین‌الملل از حکومت ایران خواسته است بستگان مسیح علی‌نژاد را بی‌درنگ آزاد کرده و به کارزار خود علیه حقوق زنان در ایران پایان دهد.


منابع: شبکه‌های اجتماعی، دویچه وله فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024