دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.09.2019, 16:32

سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران


بخش‌هایی از سخنرانی دونالد ترامپ درهفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

* «یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیتی پیش روی ملل صلح‌دوست، رژیم سرکوبگر ایران است. کارنامه این رژیم در مرگ و نابودی برای همه ما شناخته شده است. ایران نه تنها کشور پیشرو در حمایت دولتی از تروریسم است بلکه سران ایران در حال شعله‌ور کردن آتش جنگ‌های غم‌انگیز در سوریه و یمن هستند.»

* «حکومت ایران در حال چپاول ثروت این کشور در مسیر رسیدن به سلاح هسته‌ای است. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد و به همین خاطر من از برجام خارج شدم». ‎

* «بعد از خروج ما از برجام، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کردیم. ایران به امید رهایی از این وضعیت، دست به اعمال خشن زده است. ما در واکنش به این رفتار خشن‌ مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بالاترین تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی اعمال کردیم». ‎

* «همه کشورها وظیفه دارند که اقدام کنند. هیچ کشور مسئولی نباید به عطش خونریزی ایران کمک کند. مادامی که ایران به رفتار تهدیدکننده خود ادامه می‌دهد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. آنها تشدید هم خواهند شد».

* «حکومت ایران شعار مرگ بر آمریکا را تکرار می‌کند، احساسات ضد صهیونیستی را تحریک می‌کند. رهبران ایران گفتند که اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از بین برود. ما این وضعیت را تحمل نمی‌کنیم».‎

* «مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بپردازد. رهبران ایران باید دست از تهدید دیگر کشورها بردارند و بالاخره به مردم ایران اولویت بدهند».

* «آمریکا آماده دوستی با دیگر کشورهاست. ما اعتقادی به دشمن ابدی نداریم و دنبال شریک هستیم. هر کسی می‌تواند جنگ را شروع کند ولی افراد شجاع می‌توانند صلح انتخاب کنند».

* «وقت آن رسیده است که مقامات ایران برای مردم این کشور اولویت قائل شوند. آمریکا آماده دوستی با هر کشوری است که با حسن نیت برای صلح و احترام متقابل تلاش می‌کند. بسیاری از دوستان نزدیک آمریکا قبلاً دشمنان بزرگش بوده‌اند. آمریکا هرگز اعتقادی به دشمنی ابدی ندارد.»

* «بعد از خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال کردیم. ایران واکنش خشونت آمیز نشان داده و ما در مقابل حمله به تاسیسات نفتی عربستان، شدیدترین تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی ایران اعمال کردیم.»


***

چیکیده‌ای از کل سخنرانی ترامپ:

* از وقتی انتخاب شدم ۲/۵ تریلیون دلار خرج ارتش کردیم، ولی امیدوارم هیچگاه استفاده‌اش نکنیم.

* آینده متعلق به جهان‌گرایی نیست، بلکه متعلق به وطن پرستانی ست که به حقوق همسایگان خود احترام می‌گذارند.

* در کمتر از سه سال، ۶ میلیون شغل ایجاد کردیم و نرخ بیکاری اقلیتها به حداقل رسیده، و بزرگترین تولید کننده نفت و گاز هستیم.

* در حالیکه روی نیروی نظامی مون سرمایه گذاری می‌کنیم، به متحدان مون نشون دادیم باید سهم خودشون رو در هزینه های دفاعی بپردازند.

* هدف ما تجارت عادلانه و متقابل هست. فردا با نخست وزیر ژاپن سعی میکنیم یک توافق تجاری جدید رو نهایی کنیم. و با خروج انگلستان از اروپا، یک توافق تجاری با اونها امضا می‌کنیم که به نفع هر دو باشه.

* وقتی چین به سازمان تجارت جهانی پیوست، فکر میکردیم اقتصادش رو آزاد کنه، به مالکیت احترام بذاره و به قانون احترام بذاره. اما اینطور نشده.

* چین موانع تجاری وضع میکنه، یارانه میده، دامپینگ میکنه، اختراعات و ابداعات رو سرقت می‌کنه. مثلا ۸/۷ میلیارد دلار از طراحی‌های شرکت مایکرون رو دزدیدند، و در چین ثبت کردند و حالا مایکرون نمی‌تونه محصول خودش رو در چین بفروشه.

* سالها این رفتار تحمل شد. جهانی شدن، اینقدر ایدیولوژیک شد، که منافع کشورها نادیده گرفته شد. اما من با وضع تعرفه، باعث شدم تولید به آمریکا و کشورهای دیگه منتقل بشه، و کلی درآمد برامون ایجاد شد.

* خواهان تجارت عادلانه با چین هستیم، ولی من توافق بد رو نخواهم پذیرفت. همینطور شرایط هنگ کنگ رو رصد می‌کنیم.

* ایران رکورد شناخته شده‌ مرگ و تخریب داره. هم از تروریسم حمایت میکنند هم از جنگ در سوریه و یمن. بدنبال بمب اتم هم هستند. اجازه نخواهیم داد!

* برای اینکه جلوی بمب اتم در ایران رو بگیرم، از توافق برجام خارج شدم و تحریم وضع کردیم.

* به امید خروج از تحریم، ایران رو به ناامنی آورده، و ما تحریم‌هاش رو تشدید کردیم. همه کشورها باید واکنش نشون بدهند و از «شهوت خون» ایران حمایت نکنند

* تا زمانی که این رفتار ایرانه، تحریم‌ها تشدید خواهد شد.

* چهل ساله که با این رفتار ایران کنار اومدیم. سال گذشته، رهبر ایران اسراییل رو سرطانی دونست که باید حذف بشه. ما اجازه نخواهیم داد.

* خوشبختانه در خاورمیانه متوجه شدند که این رفتار خوبی نیست. نیاز به صلح و همکاری بین اسرائیل و کشورهای منطقه داریم.

* بعد از چهار دهه شکست، رهبران ایران باید به جای تهدید کشورهای دیگه، بر ساختن کشور خودشون تمرکز کنند، و اولویت رو به مردم ایران بدهند.

* آمریکا آماده دوستی با هر کشوریه که به صلح احترام بذاره. ما اعتقادی به دشمن همیشگی نداریم. فقط شجاعان، صلح رو انتخاب میکنند.

* به همین منظور پیگیر صلح در شبه جزیره کره هستیم. هدف آمریکا هارمونی‌ست، نه جنگهای بی پایان.

* با این هدف، دولت من در پی اینده روشن در افغانستان هست. متاسفانه طالبان حملاتش رو ادامه میده. ما تلاشمون برای صلح رو متوقف نمی کنیم.

* مهاجران غیرقانونی با شکلگیری کارتل، به خشونت منجر میشه و نظم رو بهم میزنه. کشورهای مهاجر پذیر بیش از ظرفیتشون مهاجر می‌گیرند، و قاچاقچیان انسان انواع خشونت‌ها رو علیه مهاجران اعمال میکنند.

* طرفداران مرزهای باز، به اسم عدل و انصاف، باعث تقویت کارتلهای خشن شده اند. در حال همکاری با کشورهای آمریکای لاتین برای حل این معضل هستیم. ۲۷ هزار سرباز در مرز جنوبی گذاشتیم.

* زنان ونزوئلا ساعتها منتظر غذا هستند. ۱۵ هزار فعال سیاسی دستگیر شدند. دیکتاتور مادورو عروسک کوباست. ونزوئلایی‌هایی که در این کابوس هستید، بدونید آمریکاییها حامی شما و منتظر آزادی شما هستند. ونزوئلا یادآوری می‌کنه که سوسیالیسم ربطی به عدالت نداره، بلکه برای قدرت برای حاکمانه.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024