دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.09.2019, 20:14


مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه بار دیگر ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان معرفی کرد.

پمپئو در گفت وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت که ممکن نیست این حملات را انصارالله یمن انجام داده باشد. وی مسئول دانستن انصارالله برای این حملات را نابخردانه دانست و افزود: این یک اقدام جنگی کشور به کشور بود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش مجری برنامه در مورد تاکید جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بر دست نداشتن تهران در این حملات، گفت «مدرک کافی وجود دارد که ظریف دروغ می گوید.»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه وی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پی راهکاری دیپلماتیک در ارتباط با ایران هستند، افزود: با این حال، آماده انجام کارهایی هستیم که اگر انجام آن را لازم بدانیم.

پمپئو درپاسخ به انتقادهای مقام‌های آمریکایی از ترامپ به دلیل حمله نکردن به ایران پس از سرنگونی پهپهاد آمریکایی از سوی سپاه در خلیج فارس و تفسیر شدن این موضع به عنوان نقطه ضعف آمریکا گفت: ما از یک سری راه ها پاسخ داده‌ایم و بحث ضعف مطرح نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز یکشنبه به شبکه فاکس نیوز گفت که هدف آمریکا، پرهیز از جنگ با ایران است و استقرار نیروهای بیشتر در منطقه خلیج فارس، با هدف بازدارندگی و تدافعی انجام می شود.

وی افزود که اطمینان دارد، ترامپ در صورت شکست تمهیدات بازدارنده، اقدام می‌کند و این مساله برای مقامات ایران به خوبی قابل درک است.

پمپئو گفت: مسئولیت جامعه جهانی است تا با هم همکاری و خصومت ورزی ایران را مهار کند. آمریکا خواستار جلوگیری از اقدام نظامی به نفع دیپلماسی است.

وی گفت حملات به تاسیسات نفتی عربستان، تازه ترین نمونه از اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه است. همه دنیا می داند که ایران، بازیگری بد و نیرویی شرور در منطقه است و من امیدوارم که این هفته در نیویورک، جامعه جهانی در مخالفت با این مساله همکاری و رهبری ایران را متقاعد کند که این رفتار،‌ غیرقابل قبول است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: این مسئولیت جهانی است که به این اقدام جنگی که در عربستان روی داد، پاسخ دهد. پمپئو همچنین گفت: «ما امیدواریم سازمان ملل موضع قاطعی [در برابر ایران] اتخاذ کند.» وی تاکید کرد که این نهاد دقیقا برای چنین کاری طراحی شده است.

عادل الجبیر: تهران مسئول حملات آرامکو است

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در گفتگو با شبکه «سی.ان.ان» اظهار داشت: ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم، اما در مقابل تهران به دنبال کشتار و تخریب است.

وی در ادامه همچنین تصریح کرد: «عربستان سعودی همیشه دست همکاری به سوی ایران دراز کرده است. ما می خواهیم ایران کشوری معمولی طبیعی باشد و در امور دیگران دخالت و از گروه های تروریستی نیز حمایت نکند. حملات اخیر به آرامکو  با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است. بنابراین تهران مسئول آن است. اگر این حملات از خاک ایران انجام گرفته باشد به معنی اقدام برای جنگی است».

در نخستین ساعات روز شنبه ۱۴ سپتامبر دو تاسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) در شرق این کشور هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و خسارات ناشی از این حملات تولید نفت عربستان را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

شبه‌نظامیان حوثی بلافاصه مسئولیت این حملات را بر عهده گفتند اما افکار عمومی در جهان قانع نشد که حوثی‌ها توان انجام چنین حملاتی را داشته باشند. عربستان اعلام کرد که حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو از خارج یمن و توسط سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز  ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی معرفی و برای اولین بار این حمله را «اقدام جنگی» توصیف کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024