پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.08.2019, 19:40


«نجاتم بدید از اینجا»: پیام صریح نوشین جعفری درباره تلاش بازجویان برای اخذ اعتراف اجباری

به دنبال انتشار پیام صوتی نوشین جعفری عکاس‌ مطبوعاتی که در آن از «تحت فشار» بودن و درخواست برای «نجات» خود سخن می‌گوید، سخنگوی قوه قضاییه گفت «این که به اشخاص اجازه تماس می‌دهیم را جزو امتیازات نظام زندانبانی خودمان می‌دانیم.»

این فایل صوتی را شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر که برای ادامه تحصیل در خارج از ایران ساکن است در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ بر روی توییتر خود منتشر کرد. در این فایل نوشین جعفری به او می‌گوید برای پذیرش مسوولیت و مالکیت پست‌های ارسالی حساب توییتری با نام مستعار «یار دبستانی» تحت فشار است. این اکانتی است که مطالب انتقادی علیه سیاست‌ها و مقامات جمهوری منتشر می‌کند و مقامات قضایی و امنیتی تلاش می‌کنند مسوولیت اداره آن را به نوشین احمدی منتسب کنند در حالی که خود او و همچنین دوستان نزدیکش بارها گفته‌اند که هیچ ارتباطی بین او و این اکانت وجود ندارد.

سخنگوی قوه‌قضاییه در حالی انتشار پیغام صوتی نوشین جعفری که برای شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر به صورت پیغام خصوصی بر روی اینستاگرام ارسال شده است را از «امتیازات نظام زندانبانی» قلمداد کرده که این پیام به روشنی نشان می‌دهد نوشین جعفری تحت فشار بازجویان برای اخذ اعتراف اجباری و نگران جان خود است.

نوشین جعفری عکاس در حوزه سینما و تئاتر روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه بازداشت شده است با این حال دلیل بازداشت، نحوه بازداشت، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او مشخص نیست.

او در این پیغام صوتی خطاب به شیوا نظرآهاری اعلام می‌کند که تحت فشار است: «شیوا جان. من اینجا خیلی تحت فشارم. خواهش می‌کنم یوزرنیم و پسورد و ایمیل اکانت یار دبستانی در توییتر را بده. خانواده‌ات را تحت فشار قرار می‌دهند اگر این را ندی. خواهش می‌کنم که کمک بکن که زودتر نجات پیدا بکنم. همه چیز و توییتر افتاده گردن من بدبخت. نجاتم بدید از اینجا.»

شیوا نظرآهاری در مورد وضعیت نوشین با توجه به پیغام صوتی او به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «چیزی که معلوم است این است که نوشین تحت فشار است و خودش هم در پیام صوتی این را می‌گوید.»

انتشار این فایل صوتی با واکنش بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی،‌ به ویژه آن دسته از افرادی که از نزدیک با نوشین جعفری آشنایی داشتند همراه شد.

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حساب توییتر خود و در واکنش به انتشار این فایل صوتی نوشت: «پناه می برم به خدا! ۱۰سال است #نوشین_جعفری را می‌شناسم. او‌ فقط کار عکاسی می‌کند، حتی یک توهین از اوبه کسی در این مدت نشنیدم. به سیاست هم کاری ندارد.از بازداشت او و رفتارهایی که با او ‌می‌شود متعجبم. با این پیام‌ها بیش از پیش نگران وضعیت او هستم. در دستگاه‌های امنیتی کشور چه خبر است؟»

حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران نیز در واکنش به این فایل صوتی در توییتر خود نوشت: «#نوشین_جعفری در این فایل تاثربرانگیز نشان می‌دهد که مسوول یار دبستانی نیست. شیوا نظرآهاری هم آدم ناشناخته‌ای نیست که بی‌ربطی‌اش به آن اکانت مشکوک و هتاک معلوم نباشد. تهدید خانواده هم که نور علی نور. نکته مبهمی باقی مانده؟»

یک زندانی سابق سیاسی که در شرایط مشابهی با خانم جعفری قرار داشته است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت:‌ «خیلی واضح است که نوشین جعفری تحت فشار است که به چیزی اعتراف کند که هیچ ربطی به او نداشته است. اما فرستادن پیام برای کسی که هیچ رابطه‌ای با بیرون از زندان ندارد و می‌داند کسی از آنچه بر او می رود خبر ندارد، بهترین وسیله برای اطلاع‌رسانی است. نوشین به زبانی خیلی صریح می‌گوید تحت فشار است که می‌تواند جسمی و یا روانی باشد و اینکه جان خود را در خطر می‌بیند و برای همین می‌گوید که نجاتم بدهید. او در حضور ماموران امنیتی و بازجویان این پیام را فرستاده چون آنها هستند که موبایل را در اختیارش قرار داده‌اند و برای همین ریسک بزرگی کرده که در این خصوص اطلاع رسانی کند.» او افزود: «ماموران شاید فکر کرده‌ باشند اینکه او بگوید تحت فشار است باعث ارعاب و تهدید بقیه شود، اما لحن و کلماتی که نوشین به کار برده بهترین توضیح برای اعتراف‌گیری اجباری از اوست و توصیف وضعیت کنونی او پشت درهای بسته.»

علیرضا خوشبخت دبیر سرویس سیاسی روزنامه «روزان» نیز در حساب توییتری خود با خطاب قرار دادن و انتقاد از نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس نوشت: «کاش یک نفر یا یک جمع در #فراکسیون_امید پیدا شوند و از تریبون خانه ملت از نهادهای مسئول بپرسند که پخش صدای زاری یک انسان از درون زندان خطاب به یک فرد دیگر با کدام اصل انسانی و قانونی تطابق دارد؟ بپرسند چه کسی پاسخگوی عواقب این کار و خراشیدن روح و روان شهروندان است… #نوشین_جعفری»

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به پرسش خبرنگاری در کنفرانس خبری روز ۳ شهریور ۱۳۸۹ در مورد انتشار این فایل صوتی گفت:‌ «بارها اعلام کردیم که زندانیان با خانواده، بستگان و افراد تماس می‌گیرند و این که به اشخاص اجازه تماس می‌دهیم را جزو امتیازات نظام زندانبانی خودمان می‌دانیم. فارغ از اینکه این صوت متعلق به متهم هست یا خیر، بنده به صورت کلی بیان می‌کنم که برقراری تماس زندانیان با خارج از زندان امرِ بدیهی و پذیرفته شده‌ای است و این تماس‌ها انجام می‌شود.» او در مورد تحت فشار بودن نوشین جعفری اضافه کرد: «فرد در تماس همانگونه که در بیرون است ممکن است اکاذیبی را هم ادعا کند؛ اما اینکه ادعای تحت فشار بودن کند ادعای درستی نیست. رسیدگی‌ها و نگهداری‌های ما حتماً در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی است.»

این درحالی است که برای فردی که موبایل در اختیارش گذاشته شده تا برای خارج از زندان پیام بفرستد و در محاصره نیروهای امنیتی است و پیامی که او می‌فرستد توسط آنها کنترل می‌شود، در شرایطی نیست که بتواند اظهاراتی را مطرح کند که از نظر آنها خلاف واقع است.

شهرزاد جعفری خواهر نوشین جعفری در واکنش به این اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در حساب توییتری خود نوشت: «آقای سخنگوی قوه قضاییه گویا شما سؤال را اشتباه متوجه شدید!!! این که خواهرم در طول ٢۵ روز بازداشت فقط یک تماس ٢ دقیقه‌ای از واتساپ داشته را جزء امتیازات نظام به زندانیان حساب می کنید و بعد یک عکاس را که اتهامش هنوز ثابت نشده را می‌گذارید کنار یک قاچاقچی مواد مخدر؟؟» او در توییت دیگری ادامه داد: «سؤال خبرنگار درباره‌ی ویسی است که #نوشین_جعفری با گریه به دوستش از طریق اینستاگرام فرستاده نه تماس با ما» شهرزاد جعفری پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال پخش این پیام صوتی خانواده او حتی از ورود به ساختمان دادسرای اوین منع شدند. او نوشت: «پس از انتشار ویدیو از گریه و خواهش خواهرم برای کمک و نجاتش ، امروز نه تنها بازپرس پرونده پاسخی به مادرم نداد بلکه از ورودش به دادسرای اوین نیز جلوگیری بعمل آوردند.»

شیوا نظرآهاری همچنین به کمپین گفت که این پیغام ساعت ۹:۱۰ به وقت اروپا در روز ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ از حساب نوشین جعفری در اینستاگرام برای او ارسال شده است. او گفت: «چهارشنبه صبح حدود ساعت ۹:۱۰ صبح اروپا بود و حدودا ۱۷-۱۸ دقیقه پیش از این ساعت ارسال شده بود. حدود ده دقیقه به نه آنجا. یکم طول کشید تا من جواب بدم چون تازه بیدار شده بودم تا خودم را جمع کنم جواب بدم یکم طول کشید.» او افزود: «پیام اولیه ده دقیقه‌ای مونده بود و بعد پیغام دادند که “چی شد؟”. وقتی رفتم پیغام بدم دیگه پیغام اونها پاک شده بود. تا پیغام دادم فوری دیده شد و احساسم را واقعا نمی‌دونم چطور بگم. اگر بخوام در دو کلمه توصیف کنم، خیلی شوکه کننده و ویران کننده بود. همش در این چند روز فکر می‌کنم زندگی من به قبل و بعد از این پیغام تقسیم شد. همه محاسبات و همه چیز زندگی من را تغییر داد.»

سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۲ مرداد ماه در کنفرانس خبری خود بازداشت نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر را مربوط به توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود. غلامحسین اسماعیلی در مقابل سوال خبرنگاری درباره دلیل بازداشت نوشین جعفری، بدون اینکه نامی از او ببرد، با خواندن او با عنوان «فردی»، گفت: «فردی به لحاظ اهانتی که به حضرت سیدالشهدا و عزاداری کرده بود و تبلیغی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت، تحت تعقیب قرار گرفت.»

سخنگوی قوه قضاییه غیرمستقیم در ادامه توضیحاتش با تهدید هنرمندان گفت در بازرسی از تجهیزات فنی این عکاس یک سری مستندات دون شان هنرمندان یافته شده است: «در بازرسی از اماکن و تجهیزات فنی مربوط به این شخص، یک سری مستندات جدید هم به دست آمد که دون شاد افراد و اشخاص و حرفه‌های شاغل در جامعه است.»

به گفته امیر رییسیان وکیل نوشین جعفری او تنها یک بار در تاریخ ۲۸ مرداد با خانواده خود تماس تلفنی داشته است. او در پاسخ به این سوال که به جز اتهامات توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام آیا اتهام دیگری به نوشین جعفری تفهیم شده است یا خیر گفت: «روز ۲۷ مرداد برای اعلام وکالت در این پرونده به دادسرای امنیت و بازپرس پرونده مراجعه کردم اما با این عنوان که پرونده مطروحه امنیتی است، اجازه وکالت ندادند و در تماسی هم که نوشین جعفری با خانواده خود داشته، صحبتی درباره اتهاماتش نکرده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024