پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.08.2019, 14:25


دویچه وله فارسی

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی کشورهای گروه هفت مطالب متنوعی از جمله درباره برجام، رفاه، پاکیزگی هوای آمریکا بیان کرد. خبرنگار آسوشیتدپرس اقدام به راستی‌آزمایی اظهارات ترامپ نموده و موارد نادقیق و ناصحیح را نشان داده است.

دونالد ترامپ، در کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان نشست کشورهای عضو گروه هفت در بیاریتز فرانسه برگزار شد، مطالبی را بیان کرد که از نگاه خبرنگاران آسوشیتدپرس ناصحیح هستند. کالوین وودوارد و هوپ ین، اقدام به راستی‌آزمایی سخنان و اظهارات ترامپ کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه چهارم شهریور (۲۶ اوت) اقدام به انتشار گزارشی کرده که تحت عنوان «فکت چک» یا راستی‌آزمایی به نشان دادن موارد تحریف ماجرای توافق هسته‌ای توسط ترامپ می‌پردازد.

این راستی‌آزمایی مسائل گوناگونی را شامل می‌شود. از این ادعا که آمریکا پاک‌ترین هوای دنیا را دارد تا این ادعا که آمریکا در دوره زمامداری او به بزرگترین تولید کننده انرژی در جهان تبدیل شده است.

ترامپ و ایران

ترامپ پس از پایان نشست کشورهای گروه هفت مدعی شد که در اثر توافق اوباما با ایران، آمریکا میلیاردها دلار پول به ایران پرداخت کرده است.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی یاد شده گفته بود: «ما به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار و همچنین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر داده‌ایم و هیچ در مقابل آن دریافت نکرده‌ایم.» ترامپ مدعی شد که ایران این پول نقد را در هواپیماهای بزرگ بوئینگ ۷۵۷ بار زده‌ و برده‌ است.

خبرنگاران آسوشیتدپرس می‌گویند که این ادعا صحت ندارد. نخست اینکه موضوع ۱۵۰ میلیارد دلار در واقع به دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای آن کشور بر می‌گردد و توافق هسته‌ای با رفع تحریم‌ها به ایران اجازه دسترسی به دارایی‌های خود را داده و این «هدیه» آمریکا به ایران نبوده است.

افزون بر آن، آمریکا متعهد شده بود مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت کند. این پول مربوط می‌شود به سفارش تسلیحاتی ایران در سال‌های دهه ۱۹۷۰ قرن گذشته میلادی.

در آن هنگام شاه ایران ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید تسلیحاتی به آمریکا پول پرداخت کرده بود. اما وقوع انقلاب مانع از آن شد که آمریکا این تسلیحات را در اختیار ایران بگذارد.

در چارچوب توافق هسته‌ای، آمریکا متعهد شد این ۴۰۰ میلیون دلار و بهره آن که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌شود را به ایران پرداخت کند.

مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به صورت نقدی و از طریق هواپیما به ایران ارسال شد و پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به زمان دیگری محول گشت.

سایر ادعاهای ناصحیح ترامپ

ترامپ در دیدار خود با نارندا مودی، نخست‌وزیر هند در حاشیه اجلاس کشورهای گروه هفت مدعی شده بود که آمریکا پاک‌ترین آب و هوا را در جهان دارد.

خبرنگاران آسوشیتدپرس می‌گویند که این ادعا درست نیست. بسیاری از کشورهای جهان هوایی پاکیزه دارند. از آن جمله هوای آلمان، بریتانیا، آلبانی، فرانسه و کانادا پاکیزه‌تر از هوای آمریکا است.

افزون بر آن، آلودگی هوای آمریکا ظرف دو سال گذشته و در دوره زمامداری ترامپ افزایش یافته است. آب آمریکا نیز در بین ۹ کشوری است که از آب پاکیزه برخوردارند.

ترامپ مدعی شده است که در دوره زمامداری او آمریکا به بزرگترین تولید کننده انرژی در جهان تبدیل شده است. حال آنکه، تحول در تولید انرژی در دوران زمامداری اوباما صورت گرفت و ربطی به کارنامه ترامپ ندارد.

ترامپ از انرژی بادی انتقاد کرده و گفته است که باوری به آسیاب‌های بادی ندارد. خبرنگاران آسوشیتدپرس نوشته‌اند که البته منظور ترامپ توربین‌های بادی است و نه آسیاب‌های بادی که در زمان دن‌کیشوت از آن‌ها سخن رفته بود.

و سرانجام ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ۲۶ اوت به نقل از ملانیا، همسر خود گفته است: «بانوی اول آمریکا [ملانیا ترامپ] با کیم جونگ اون آشنا شده و من فکر می‌کنم که ملانیا نیز با من هم عقیده است که کیم جونگ اون فردی است که رهبری کشوری با امکانات فوق‌العاده را برعهده دارد.»

خبرنگاران آسوشیتدپرس در راستی‌آزمایی خود نوشته‌اند: «ملانیا ترامپ هیچگاه با کیم جونگ اون ملاقات نکرده و او را نمی‌شناسد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024