پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.08.2019, 21:29


یک منبع مطلع پس از رسانه‌ای شدن ممنوع‌الخروجی پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و مستندساز به کمپین حقوق بشر در ایران گفت به دلیل به جریان افتادن پرونده‌ای سال ۸۸ پگاه آهنگرانی، او مجددا ممنوع الخروج شده است.

پگاه آهنگرانی که یکی از داوران جشنواره‌ی سینمایی «باتومی» در کشور گرجستان بوده  و قصد سفر به این کشور را داشته، ۲۰ روز پیش به دنبال احضارش به دایره اجرای احکام متوجه می‌شود او دوباره ممنوع‌الخروج شده و قادر به سفر کردن نیست. جشنواره‌ی سینمایی «باتومی» این روزها در حال برگزاری است.

در جریان حوادت سال ۸۸ با شکایت وزارت اطلاعات برای این بازیگر پرونده‌ای گشوده شد. دو سال بعد او در تاریخ ۱۹ تیرماه ۹۰ در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. دادستان تهران، یک هفته پس از دستگیری پگاه آهنگرانی، در مصاحبه مطبوعاتی خود روز دوشنبه ۲۷ تیرماه ۹۰ ضمن تایید بازداشت او با گفتن اینکه «تحقیقات درباره او ادامه دارد» پاسخ درباره هر سوالی از بازداشت او را به زمان نامشخصی در آینده موکل کرد. خانواده این بازیگر نیز در ان زمان به دلیل تحت فشار بودن ترجیح دادند در سکوت آزادی دخترشان را دنبال کنند. در آن زمان روزنامه کیهان که توسط حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه اداره می‌شود در مطلبی بازداشت این بازیگر را مرتبط با اتهام «امنیت ملی» عنوان کرده بود.

وب سایت دویچه وله پس از انتشار خبر بازداشت او اعلام کرد که این بازیگر قرار بوده خبرهای جام جهانی فوتبال زنان در آلمان را برای شبکه دویچه وله پوشش دهد. این سایت نوشته بود یک روز قبل از پرواز، این بازیگر به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده است که اگر برای خروج از کشور اقدام کند بازداشت خواهد شد. ولی او علیرغم انصرافش از سفر باز هم دستگیر شد. پگاه آهنگرانی که از زمان بازداشت در سلول انفرادی زندان اوین بود، در تاریخ پنج مرداد ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

پرونده خانم آهنگرانی تا سال ۹۲ متوقف ماند اما در آبان ۹۲ از سوی قاضی محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ ماه حبس و شش سال ممنوع الخروجی محکوم شد. این منبع می‌گوید خانم آهنگرانی پس از حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای مدتی ممنوع الخروج بود اما پس از آن توانست سفرهای به خارج از ایران داشته باشد و هیچ‌گاه تاکنون برای اجرای حکم احضار نشده بود

این منبع مطلع درباره اتفاق جدید در پرٰونده پگاه آهنگرانی گفت: «یک ماه پیش پگاه را به دایره اجرای احکام فراخواندند و گفتند به دستور ابراهیم رییسی باید حکم اجرا شود. در آن روز به خانم آهنگرانی گفته شد ‌ممنوع الخروج شده و حکمش نیز به زودی اجرا می‌شود. خودشان گفتند که پرونده او به کمیسیون عفو قوه قضاییه برای بررسی فرستاده شده، اما این کمیسیون عفو را برای این بازیگر جایز ندانسته است.»

به گفته این منبع، این بازیگر جوان که قرارداد بازی در دو فیلم را پذیرفته، از مسوولان قضایی فرصت خواسته تا پایان زمان قراردادش برای این دو فیلم آزاد باشد. قرارداد فیلم‌های او در آذر ماه ۹۸ پایان می‌یابد.

پگاه آهنگرانی روز سوم شهریور ۹۸ به خبرگزاری دانشجویی ایسنا با تایید ممنوع الخروجیش گفت: «این اتفاق به دلیل پرونده‌ای است که بعد از حوادث ۸۸ در قوه قضاییه داشته‌ که به موجب آن به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و به نظر می‌رسد با تغییرات اخیر در قوه قضاییه اکنون حکم در پروسه اجرا قرار گرفته است.»

همچنین منیژه حکمت کارگردان مطرح سینمای ایران و مادر خانم آهنگرانی در حساب توییتری خود نوشت: «ممنوع‌الخروجی پگاه آهنگرانی پگاه آهنگرانی پگاه آهنگرانی بازیگر سینما و تئاتر از ممنوع الخروجی خود خبر داد. پگاه آهنگرانی که به عنوان داور به دعوت جشنواره‌ی “باتومی” گرجستان، قرار بود در این رویداد سینمایی شرکت کند، متوجه شد که ممنوع الخروج شده است.»

در دولت حسن روحانی بسیاری از هنرمندان بازداشت، تهدید، احضار، ممنوع الخروج، ممنوع الکار و حتی محکوم به زندان شدند. از جمله مهناز افشار بازیگر سینما، آروند دشت‌آرایی کارگردان تئاتر، نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر، محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر (ممنوع الکار برای مدتی)، فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما و تئاتر، محمد رسول اف کارگردان سینما، کامبوزیا پرتوی، منیژه حکمت،



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024