پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.08.2019, 8:54


روزنامه شرق

دادگاه بدوی، مرضیه امیری را به تحمل ۱۰ سال‌ونیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم کرده است. سمیرا امیری، خواهر مرضیه امیری، خبرنگار بازداشتی روزنامه «شرق» گفته است که وی به ۱۰ ‌سال‌ونیم زندان محکوم شده است و این روزنامه‌نگار باید شش سال از دوره محکومیت خود را در زندان بگذراند، البته این حکم اولیه بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است.

به گزارش روز یکشنبه ۳ شهریور روزنامه شرق: مرضیه امیری به همراه چند نفر دیگر در حاشیه تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس بازداشت شده بود. ۲۰ روز پس از بازداشت خانم امیری، سخنگوی قوه قضائیه، اتهام او را «امنیتی» اعلام کرد و تا امروز جزئیاتی از اتهامات و مدارک و مستندات پرونده منتشر نشده است جز اینکه سمیرا امیری،‌ خواهر این روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در صفحه توییتر خود از «تفهیم اتهام» این روزنامه‌نگار پس از دو ماه بازداشت خبر داده و نوشته بود: دادگاه انقلاب در متن کیفرخواست صادره برای مرضیه امیری، این روزنامه‌نگار را به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم کرده ‌است.

نوروزی: امیری وظیفه خبرنگاری‌اش را انجام می‌داد

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان، در گفت‌وگو با «شرق» با ابراز تعجب از حکم مرضیه امیری گفت: رأی خانم امیری برای من تعجب‌آور بود. اینکه این روزنامه‌نگار جوان به ۱۰ سال‌ونیم زندان که محکوم به گذراندن شش سال آن خواهد بود و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده، برای من شخصا باورناپذیر و تعجب‌آور است.

این حقوق‌دان در ادامه گفت: بنا بر اخبار منتشرشده، این خانم حین انجام وظیفه روزنامه‌نگاری بازداشت شده است و افراد موثقی مانند مدیرمسئول روزنامه «شرق» تأکید کرده‌اند که خانم امیری به‌عنوان روزنامه‌نگار برای تهیه گزارش میدانی از محل تجمع کارگران در محل حاضر شده و همان‌جا هم بازداشت شده است.

وی با انتقاد از رأی دادگاه بدوی توضیح داد: البته دستگاه قضائی و مسئولان رسیدگی‌کننده به این پرونده اتهام او را اجتماع و تبانی علیه نظام عنوان کرده‌اند، اما نکته مهمی که اینجا وجود دارد، بر اساس اطلاعاتی که از مرضیه امیری وجود دارد، این رأی موجب اقناع افکار عمومی نشده است. باید در کار قضاوت یک نکته مهم وجود داشته باشد و آن اینکه علاوه‌بر اینکه یک قاضی باید قانون را رعایت کند، جامعه را نیز باید به اجرای عدالت اقناع کند؛ یعنی جامعه اقناع شود که با این رأی یک بزهکار به مجازات قانونی می‌رسد، اما در این مورد افکار عمومی  به چنین اقناعی نرسیده است.

با توجه به اطلاعات موجود، عدالت کیفری به اهداف خود نخواهد رسید مگر این اطلاعات و جزئیاتی در پرونده باشد که در راستای اثبات اتهامات مطرح‌شده باشد که در این حالت دستگاه قضا باید این اطلاعات را منتشر کند.

نوروزی در ادامه عنوان کرد: یکی از شرایط مهم و آزادی رسانه‌ها امنیت روزنامه‌نگاران است تا با داشتن امنیت حین انجام وظیفه خود، به‌خصوص در دوره حاضر که مبارزه با فساد بسیار اهمیت دارد و برای این مهم آزادی رسانه و امنیت رسانه‌ها در اولویت قرار دارد تا بتوانند نقش نظارتی خود را ایفا کنند. یکی از پایه‌های روزنامه‌نگاری، مصون‌بودن از هرگونه تعرض حین انجام وظیفه است تا بتوانند به وظیفه حرفه‌ای خود به خوبی عمل کنند.

او در پایان گفت: امیدوار هستم در مرحله تجدیدنظرخواهی این پرسش‌ها و ابهامات برطرف شوند. جامعه امروز ایران، به‌خصوص با توجه به وجود رسانه‌های خارج از کشور به‌شدت نیازمند فضای رسانه‌ای مستقل است، بنابراین روزنامه‌نگاران داخل کشور نیازمند آزادی و امنیت هستند تا بتوانند در راستای منافع ملی به گزارش حقایق بپردازند.

مدیرمسئول «شرق»: امیدوارم حکم شکسته شود

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول «شرق» نیز در خصوص اینکه آیا انتظار چنین حکمی را برای مرضیه امیری، خبرنگار این روزنامه داشته است، گفت: «خیر. علی‌رغم اینکه با بازپرس پرونده صحبت کرده بودم و ایشان هم اشاره‌هایی کرده بود که موضوع پرونده مرضیه امیری مربوط به رسانه نیست و امنیتی محسوب می‌شود، اما فکر نمی‌کردم چنین حکم سنگینی صادر شود و تعجب‌آور بود».

او در پاسخ به این سؤال که رئیس قوه قضائیه در دیدار با اصحاب رسانه در ماه رمضان قول پیگیری این پرونده را دادند، احتمال می‌دهید ورود شخص حجت‌الاسلام رئیسی کمک کند تا این حکم در مرحله تجدیدنظر شکسته شود؟ افزود: «بنده بسیار امیدوارم با توجه به رویکردی که آقای رئیسی در دوره جدید دستگاه قضائی اتخاذ کرده‌اند، در مرحله تجدیدنظر این حکم فعلی مورد تأیید قرار نگیرد. فکر می‌کنم روندی که در دستگاه قضائی آغاز شده، روند رو به جلویی است و یک امیدواری، هم در جریان‌های سیاسی کشور و هم برای فعالان مدنی ایجاد کرده است. امیدوارم ایشان در این زمینه بتوانند موفق شوند و امید بیشتر بنده این است که حکم پرونده خانم امیری در مرحله تجدیدنظر شکسته شود».

مرضیه امیری که برای تهیه گزارش میدانی به محل تجمع کارگران رفته بود، حین انجام وظیفه دستگیر و با قرار بازداشت موقت راهی زندان اوین شد. وکیل او در اعتراض به حکم دادگاه بدوی گفته است به حکم اعتراض خواهند کرد. اینکه حکم در دادگاه تجدیدنظر تغییر کند یا نه امری پیش‌بینی‌ناپذیر است و او همچنان در بازداشت موقت می‌ماند و خبری از تغییر قرار بازداشت به وثیقه هم نیست.

اطلاعیه روزنامه‌نگاران روزنامه شرق

«با توجه به سیاست‌های جدید دستگاه قضا كه بعد از حضور جناب رئیسی در این مسند دیده شده است، اهالی فرهنگ و رسانه انتظار داشتند كه نسبت به حل مسائل، مشكلات و گسترش آزادی بیان و اندیشه به شیوه دیگری برخورد شود. اما حكم مرضیه امیری، باعث حیرت اعضای تحریریه «شرق» شد.

با توجه به اتهاماتی كه به همكار ما در این مدت وارد شده، صدور چنین حكمی از سوی مراجع ذی‌صلاح دور از انتظار است. همچنین با توجه به اینكه رئیس قوه قضائیه در دیدار با اصحاب رسانه در ماه مبارک رمضان قول پیگیری و مساعدت در این موضوع را داده بود، انتظار صدور چنین حكمی برای همكارمان را نداشتیم.

ازهمین‌رو اعضای تحریریه، سردبیر و مدیرمسئول روزنامه «شرق» خواستار تجدیدنظر و پیگیری پرونده هستیم.»

مرضیه امیری روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مناسبت روز جهانی کارگر همراه با ده‌ها تن دیگر در یک حرکت اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند. این تجمع توسط نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و مرضیه امیری بازداشت شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024