پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.08.2019, 5:59


وزارت‌خزانه‌داری آمریکا اعلام‌کرد کل‌ دارایی‌ها جواد ظریف، وزیرامورخارجی، که در آمریکا باشد یا در اختیار کسی در آمریکا باشد توقیف می‌شود و هرگونه دادوستد با ممنوع می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرده‌ ظریف تحریم می‌شود «چون مستقیم یا غیرمستقیم برای آیت‌‌الله‌ خامنه‌ای یا به نمایندگی از ایشان کار می‌کند و  هم‌راه‌ با وزارت‌خانه‌اش؛ با نیروی‌ قدس‌ سپاه همکاری دارد؛ در انتخابات برخی کشورها، از جمله با نیروی‌ قدس، دخالت کرده یا پول خرج‌ کرده و برای آزادکردن دو عضو سپاه ‌قدس، به مقام‌های قضایی یک کشور پیشنهاد رشوه داده است.»

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته ظریف سخن‌گوی اصلی جمهوری‌اسلامی، در سراسر جهان و مجری دستورهای آیت‌لله خامنه‌ای است. او گفته این تحریم به جمهوری‌اسلامی پیام می‌دهد که رفتارهای اخیرش، پذیرفتنی نیست.

منوچین هم‌چنین گفته حکومت ایران دسترسی شهروندان ایران به شبکه‌های اجتماعی را بسته اما ظریف در همان شبکه‌ها، مشغول تبلیغات به‌سود جمهوری‌ اسلامی است.
مایک‌پمپئو، وزیرامورخارجی آمریکا، هم گفته است: «دونالد ترامپ رهبر ایران را تحریم کرده بود و امروز؛ توجیه‌کننده ارشد او، ظریف، را هم تحریم کردیم. او هم شریک جرم رفتارهای رهبر ایران است.»

یکی ‌دو مقام ارشد دولت ترامپ هم به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته‌اند ظریف، وزیر پروپاگاندای جمهوری‌اسلامی و البته با ظاهری غلط‌انداز است؛ از اعدام هم‌جنس‌گرایان دفاع می‌کند و در نظامی دست‌اندرکار است که جیسون رضاییان را زندانی کرد.

خبر تحریم آقای ظریف را دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در وبسایت خود اعلام کرده است. در این بیانیه آمده است که آقای ظریف متولد ۱۹۶۰ در معرض «تحریم های ثانویه» قرار می‌گیرد.

قرار گرفتن ظریف در فهرست تحریم ظاهرا براساس فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ دونالد ترامپ در روز ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹  انجام می‌گیرد. ترامپ در این فرمان تحریم‌هایی را بر رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او اعمال کرد که تحریم سایر افراد مرتبط با رهبر ایران یا دفتر او را مجاز می‌کند.

با این حال هنوز به درستی روشن نیست که این تحریم بر توانایی او برای سفر به نیویورک چه اثری خواهد گذاشت. برخی منابع نوشته‌اند جوادظریف برای شرکت در برنامه‌های سازمان ملل هم‌چنان می‌تواند به نیویورک سفر کند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت سفر آقای ظریف به نیویورک برای انجام این امور می‌تواند «به طور موردی بررسی شود» چون آمریکا در این زمینه تعهداتی به سازمان ملل متحد دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام آمریکایی گفته است که دولت ترامپ با تحریم آقای ظریف درها را به روی مذاکره بالقوه با ایران بر سر برنامه اتمی نمی‌بندد.

واکنش ظریف

اما جواد ظریف، در واکنش به تحریم‌اش از سوی آمریکا، توییت کرد: «دلیل قرار دادن من در فهرست تحریم ها از سوی آمریکا این است که من سخن‌گوی اصلی ایران در گوشه‌وکنار جهان‌ام. آیا این حقیقت این‌ اندازه تلخ است؟»

جواد طریف هم‌چنین نوشت: «این تاثیری بر من یا خانواده‌ام ندارد، چون ملک یا منافعی در خارج از ایران ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدیدی برای دستور کار خود می‌دانید.»

وزارت‌امورخارجه جمهوری اسلامی هم اعلام کرده «آمریکایی‌ها تناقض دارند؛ هم ظریف را مهره بی‌تاثیر سیاست‌های مقام‌های نظام می‌خوانند و هم تحریم‌اش می‌کنند؛ اما آمریکا از هنر مذاکره ظریف می‌ترسد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024