شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.07.2019, 13:55


دویچه وله فارسی

یک مقام وزارت ورزش ایران از آزادی ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال «با رعایت ملاحظات اخلاقی» خبر داد. وزیر ورزش با تاکید برای «تلاش» خود در این مسیر اما گفت زنان «فعلا» فقط می‌توانند برای بازی‌های ملی به استادیوم بروند.

یک مقام وزارت ورزش از آزادی ورود زنان به استادیوم‌ها خبر داد. وزیر ورزش اما گفت این آزادی فعلا فقط مختص بازی‌های ملی است

مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان ایران، دیروز شنبه پنجم مرداد (۲۸ ژوئیه) در پیامی توییتری خبر از توافق این وزارتخانه با فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) بر سر آزادی ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال داد. هم‌زمان خبرآنلاین این خبر را نشانه رسیدن این ماجرا «به مراحل پایانی خود» دانست و نوشت: «احتمالا درهای آزادی به روی دختران هوادار فوتبال به زودی باز خواهد شد.»

مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توییتر نوشته بود: «با هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های ذی‌ربط و رعایت ملاحظات فرهنگی و اخلاقی، بانوان می‌توانند وارد استادیوم‌های فوتبال شوند.»

آقای ناظمی جمعه گذشته نیز در پیام توییتری دیگری خبر از امکان ورود زنان به استادیوم‌ها برای «تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران» داده و از قول وزیر ورزش و جوانان ایران نوشته بود: «امسال مهرماه در تهران تیم ملی بازی دارد و بازی خانگی بعدی فروردین برگزار خواهد شد. برای بانوان؛ ورودی جدا، مکان جدا، خدمات جدا و انتظامات جدا در استادیوم مشخص می‌کنیم.»

اما پیام توییتری جدید این مقام وزارت ورزش ایران تنها بر سر حضور زنان در دیدارهای مقدماتی جام جهانی در تهران نیست، بلکه این پیام به شکلی عمومی از ورود زنان به «استادیوم‌های فوتبال» خبر می‌دهد.

آیا «مشکل طولانی فوتبال ایران» حل شده است؟

جیانی  اینفانتینو، رئیس فیفا، حدود یک ماه پیش طی نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، از او خواسته بود تا امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را باز کند. اینفانتینو همچنین ضمن انتقاد از دولت حسن روحانی در عمل نکردن به وعده آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تا روز ۲۵ تیرماه به ایران مهلت داده بود تا زمینه حضور زنان ایرانی و غیرایرانی در دیدارهای مقدماتی جام جهانی را فراهم کند.

فیفا که از مدت‌ها پیش پیگیر آزادی ورود زنان با ورزشگاه‌ها در ایران است، فدراسیون فوتبال ایران را تهدید کرده است که در صورت عملی نشدن چنین خواسته‌ای، این فدراسیون را تعلیق خواهد کرد.

خبرآنلاین روز گذشته با استناد به توییت مازیار ناظمی نوشت که فدراسیون فوتبال ایران «به کمک نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت ورزش تمام توان خود را به کار گرفت تا بتواند این مشکل را حل کند» و اینک «نخستین بازی ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در تهران که مهرماه مقابل کامبوج برگزار می شود، با حضور بانوان خواهد بود.»

این سایت خبری همچنین در مورد «رعایت ملاحظات فرهنگی و اخلاقی» مورد اشاره مازیار ناظمی نوشت که «به نظر تمامی آن‌ها رعایت خواهد شد و این مشکل طولانی فوتبال ایران بالاخره حل خواهد شد.»

فیفا اواخر تیرماه گذشته اعلام کرد که رئیس فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای با ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران برای تماشای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر موافقت کرده است.

مهدی تاج همچنین اعلام کرده بود که موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها با وزیر ورزش و جوانان ایران بررسی خواهد شد. یکی از سخنگویان فیفا در همین ارتباط گفته بود که «تمام توافقات و موافقت‌های لازم حاصل شده است تا بانوان ایرانی بتوانند بازی‌های تیم ملی کشورشان را از نزدیک ببینند.»

حضور زنان «فعلا فقط در بازی‌های ملی»

وزیر ورزش و جوانان ایران اما دیروز شنبه از «تلاش» خود برای حضور زنان در بازی مهرماه خبر داد و با قطعیت از آن سخن نگفت. مسعود سلطانی‌فر همچنین تأکید کرد که زنان «فعلا» فقط قرار است در بازی‌های ملی به ورزشگاه‌ها بروند.

سلطانی‌فر گفت: «تلاش می‌کنیم که این هماهنگی را به وجود بیاوریم تا زنان در بازی‌های ملی به ورزشگاه بروند. ممکن است در دیدارهای باشگاهی کمی فضا نامناسب باشد. ما هم تأیید می‌کنیم و فعلا تصمیمی در این رابطه نداریم. فعلا تنها دیدارهای ملی را بررسی می‌کنیم، آن هم برای برخی رشته‌ها مشکلی نداریم. در حال حاضر درباره مسابقات داخل سالنی مثل والیبال، تقریبا بحث ورود بانوان در حال اجرا شدن است.»

وزیر ورزش و جوانان ایران ضمن رد تهدید فیفا به «تعلیق» فدراسیون فوتبال ایران، تصریح کرد: «در دیدارهایی که به صورت جداگانه با آقای اینفانتینو داشتم و آقای رئیس جمهوری جداگانه داشتند، ایشان این تقاضا را مطرح کردند. ما هم همین بحث را گفتیم که داریم هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم تا شرایط حضور بانوان را فراهم نماییم. ما برای حضور بانوان‌مان ورودی جدا، معبر جدا، مکان جدا، سرویس و خدمات جدا و همه این موارد را در استادیوم‌های‌مان پیش‌‌بینی می‌کنیم. الان در سینماها خانم‌ها و آقایان می‌روند کنار هم می‌نشینند و کسی مانع‌شان نمی‌شود. در استادیوم‌ها اما می‌گوییم معبر جدا، ورودی جدا، مکان جدا، سرویس و خدمات جدا، انتظامات جدا در یک گوشه استادیوم مشخص می‌کنیم، اینها هم می‌روند می‌نشینند.»

سلطافی‌فر ضمن انتقاد از ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «این چه چیزی است که ما جلوی آن را می‌گیریم و برای نظام جمهوری اسلامی هزینه‌ای ایجاد می‌کنیم به‌عنوان تنها کشوری که در دنیا به خانم‌ها اجازه حضور در استادیوم‌هایش را نمی‌دهد. من که سراغ ندارم دیگر کشوری به غیر از ما باقی مانده باشد.»

پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ حضور زنان در ورزشگاه‌ها به شدت محدود و در مواردی مثل بازی فوتبال به کلی ممنوع شد. از آن پس اجازه ورود به ورزشگاه‌ها و تماشای بازی‌ها از نزدیک به یکی از مطالبات اصلی فعالان حقوق زنان و کنشگران جامعه مدنی بدل شد و یک فیلم سینمایی به نام «آفساید» به کارگردانی جعفر پناهی به آن اختصاص یافت. اما تلاش‌ها برای تحقق این خواسته تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، این موضوع را در دستور کار دولت خود قرار داد، اما به دلیل واکنش‌های منفی گسترده‌ای که میان روحانیون و مراجع سنتی شیعه برانگیخت، به سرانجامی نرسید. پس از آن دولت حسن روحانی نیز تلاش کرد تا شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم آورد، اما این بار نیز مخالفت تندروها این تلاش‌ها را به شکست کشاند.

تلاش برای رفع ممنوعیت حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی از سال‌ها پیش آغاز شده و کارزارهای مختلف و گاه پردامنه‌ای هم در این رابطه جریان داشته است. ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در عین حال با انتقادهای بین‌المللی نیز مواجه بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024