شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.07.2019, 21:37


اتحادیه اروپا و تروئیکای متشکل از آلمان، فرانسه و بریتانیه در بیانیه روز سه‌شنبه ۱۸ تیر خود تأکید کردند:‌ «از تمام کشورهای طرف برجام می‌خواهیم تا مسؤولانه رفتار کرده و در کاهش تنش‌ها شریک باشند».

در متن این بیانیه که وزارت خارجه فرانسه آن را در وبسایت خود منتشر کرده، آمده است:‌ «ایران گفته است می‌خواهد در برجام بماند. برای این امر لازم است تا تمام فعالیت‌های خود را (در راستای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم) به حالت قبل بازگردانده و بدون وقفه به تعهدات خود ذیل این توافق به طور کامل پایبند باشد».

این بیانیه می‌افزاید: «ما همچنین از تمامی طرف‌ها (در توافق هسته‌ای ایران) می‌خواهیم تا با رفتار مسؤولانه به تنش‌زدایی در رابطه با تحولات اخیر پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کنند».

اتحادیه اروپا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه این بیانیه خواستار تشکیل فوری کمیسیون مشترک برجام شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته است: «ما به درخواست از ایران برای عدم اجرای اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف کند، ادامه می‌دهیم».

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته است: «ما به درخواست از ایران برای عدم اجرای اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف کند، ادامه می‌دهیم».

این سخنگوی اروپا همچنین تأکید کرد: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم تمام فعالیت‌هایی که با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همخوانی ندارد، از جمله تولید اورانیم غنی‌شده در سطوح پایین را به حالت قبل بازگرداند».

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه ۱۸ تیر در واکنش به گام دوم ایران در زمینه کاستن از تعهداتش ذیل برجام گفت: «ما همچنان ایران را ترغیب می‌کنیم که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را تضعیف نکند».

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به اجرای کامل تعهدات هسته ای خود در این توافق ادامه داد اما در سالگرد خروج آمریکا اعلام کرد که شصت روز به طرف های باقی مانده در برجام فرصت می دهد بحران فروش نفت تحریم شده و مبادلات مالی محدود شده مرتبط با آن را حل کند.

ایران طی این مدت ذخایر اورانیوم خود را به بیشتر ۳۰۰ کیلو سقف تعیین شده در برجام رساند. با پایان مهلت شصت روزه، ایران اعلام کرد که هنوز از منافع اجرای توافق هسته ای برخوردار نشده و با ادامه مشکل فروش نفت و مبادلات مالی آن، گام دوم خود در کاهش تعهدات اتمی اجرایی می کند. در این گام، غلظت غنی سازی اورانیوم ایران از ۳.۶۷ که برجام مجاز دانسته بود تا سقف ۵ درصد افزایش یافت.

جمهوری اسلامی ایران با تعیین مهلت شصت روزه دیگری اعلام کرده در صورتی که مشکل فروش نفت و دریافت پول آن همچنان باقی باشد، در گام سوم، غنی سازی ۲۰ درصدی را از سرخواهد گرفت.

با افزایش اختلافات، نماینده دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه عازم تهران شده و قرار است روز چهارشنبه (نوزدهم تیرماه، دهم ژوئیه) با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای یافتن راه حل کاهش اختلافات مذاکره کند.

منابع: خبرگزاری فارس، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024