جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.06.2019, 8:22


سریال «گاندو» ساخته موسسه آوینی که هر شب از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود ادعایی را که ۸ سال قبل در پی انفجار بیدگنه، ایهود باراک مطرح کرده بود را تائید کرد.

به گزارش  خبرآنلاین، در قسمت جدید سریال گاندو که سریالی امنیتی _پلیسی است، ادعایی مطرح شد که پیشتر از سوی مراجع رسمی جمهوری اسلامی تکذیب شده بود.

در ویدئویی که باشگاه خبرنگاران از این سریال با عنوان «ماجرای شهادت شهید تهرانی مقدم در سریال گاندو طرح شد»، افسر امنیتی در این باره توضیحاتی داده که فقط یک بار برادر  تهرانی‌مقدم سه سال قبل مطرح کرده بود.

در این سکانس مامور امنیتی می‌گوید: «در انفجار بیدگنه ابتدا ما فکر می کردیم انفجار یک سانحه بوده اما دوسال بعد در اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام «رحمت والی» به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق انجام داده است.»

خبرآنلاین نوشته است این ادعایی بود که البته پس از انفجار بیدگنه، ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل آن را طرح کرده بود، ادعایی که آن زمان از سوی سردار کوثری نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و سردار رمضان شریف مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران رد شد.

در سال ۱۳۹۵ نیز برادر حسن تهرانی مقدم در سالگرد انفجار بیدگنه گفته بود شهادت برادرش حاصل جنایتی تروریستی بوده اما هیچ گاه شخص یا ارگانی رسمی این ادعا را تائید نکرده بود تا اینکه صداوسیما در سریال «گاندو» به عنوان یک واکنش رسمی به اشاره به همان انفجار ، جزئیاتی از آن عملیات تروریستی را طرح کرده است.

***

انفجار بیدگَنِه رویدادی است، که در حدود ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ (۱۲ نوامبر ۲۰۱۱) در یکی از زاغه‌های مهمات سپاه پاسداران در پادگان مدرس (پادگان امیرالمؤمنین) که میان دو روستای «بیدکنه» و «اخترآباد» شهرستان ملارد (استان تهران) و در نزدیکی کوهی به نام کیکاوس واقع است، اتفاق افتاد.

منابع رسمی این انفجار را «حادثه» معرفی کردند که در آن ۲۷ تن از کارکنان رسمی سپاه کشته و ۱۶ نفر نیز زحمی شدند. برخی منابع اما شمار کشته‌ها را تا ۴۰ تن اعلام کرده‌اند. سردار سرلشکر حسن تهرانی مقدم، که پدر صنایع موشکی ایران معرفی شد، از جمله کشته‌های این رویداد بود.

چند روز پس از این حادثه مجله تایم به نقل از یک «مقام اطلاعاتی غربی» نوشت که این انفجار کار موساد بوده‌است. برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز این انفجار را ناشی از «خرابکاری» دانسته و مدعی شدند که اسرائیل در آن دست داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین به انفجار سال ۱۳۸۹ در پادگان امام علی خرم‌آباد اشاره کرده و نوشتند: «یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024