جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.06.2019, 16:04


در واکنش به افزایش تنش بین ایران و ایالات متحده، ۱۱۶ مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران با انتشار یک نامه در مورد پیامدهای «ویرانگر» یک درگیری نظامی میان دو کشور هشدار دادند.

کمپین حقوق بشر در ایران که یکی از سازمان‌ دهنده‌های این بیانیه است گفت: «یک حمله نظامی به ایران می‌تواند منجر به یک بحران سریع انسانی می‌شود و تنها به بی‌ثبات سازی منطقه‌ای کمک خواهد کرد که در حال حاضر دچار مشکل است.»

امضا کنندگان این بیانیه از فعالین، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی و سیاسی ساکن ایران و خارج از ایران هستند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ما، سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی، با امضای این بیانیه نگرانی جدی خود را در مورد افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم. این تنش‌ها خطر تقابل نظامی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند و منجر به فجایع حقوق بشری خواهند شد. ما از طرفین، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی درخواست می‌کنیم تا اقدامات ضروری و فوری را به منظور جلوگیری از این رویارویی صورت دهند.

تاثیر هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، همانگونه که در کشورهای همسایه ایران دیده‌ایم، ویرانگر خواهد بود. این امر احتمالاً به بحران‌های فزاینده انسانی و حقوق بشری منجر خواهد شد و تنها باعث بی ثباتی منطقه‌ای می‌شود که هم اکنون نیز دچار مشکلات متعددی است. تنها سیاست‌های متمرکز بر صلح که حقوق بشر و رفاه مردم عادی در ایران و منطقه را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند منافع معنادار و دراز مدت داشته باشند.

ما امضا کنندگان این بیانیه درک عمیقی از مشکلات ایران، از جمله چالش‌های حقوق بشری و فساد در برخی از بخش‌های دولتی داریم. ما بعنوان فعالان حقوق بشر زندگی خود را صرف ارتقای حقوق زنان و دختران، اقلیت‌های قومی، اقلیت‌های مذهبی، کارگران، روزنامه نگاران، دانشجویان، دگرباشان، هنرمندان و زندانیان سیاسی ایران کرده ایم. ما برای آزادی بیان، آزادی مذهب، حق دادرسی عادلانه، حقوق اجتماعی-اقتصادی ملت ایران و پایان دادن به تبعیض مبارزه کرده‌ایم. ما همواره با سوء استفاده‌ مقامات ایرانی از قدرت به منظور اتخاذ سیاست‌های سرکوبگرانه مخالفت کرده‌ایم و اکنون هم با همین رویکرد است که در مورد تهدیدهای ناشی از درگیری نظامی هشدار می‌دهیم.

ما همچنین واهمه داریم که اقدام نظامی علیه ایران برای میلیون‌ها نفر از مردم عادی ایران فاجعه بار خواهد بود، و می‌تواند به درگیری‌های خشونت آمیز داخلی، که نمونه‌های آن در کشورهای همسایه دیده شده است، منجر شود. بی‌ثباتی ناشی از جنگ در این کشورها باعث رودرویی و تقابل بین گروه‌های مختلف مردم و در نهایت، منجر به نقض گسترده‌تر حقوق بشر در این کشورها شده است.

بسیاری از مدافعان حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی می‌کنند که تحریم‌های گسترده اقتصادی تحمیل شده توسط ایالات متحده آمریکا فعالیت‌های حقوق بشری آن‌ها را دشوارتر کرده است. بسیاری از این فعالان در تلاش‌اند تا در شرایط بحرانی اقتصادی که هم اکنون ایران با ان روبه‌رو است زندگی خود را اداره کنند. این در حالیاست که فعالیت‌های حقوق بشری آنها در محیطی که به شیوه فزاینده‌ای امنیتی شده، پرمخاطره‌تر نیز شده است. تهدید جنگ همواره باعث تقویت رویکردهای امنیتی حکومت شده و دستگاه امنیتی از آن به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب فعالان استفاده کرده‌ است.

ما هراس داریم که در این شرایط، گروه‌های اقلیت که فضای بسیار اندکی برای فعالیت مدنی دارند، با بیشترین میزان سرکوب روبه‌رو شوند. بسیاری از مدافعان حقوق بشر ایران نگرانند که درگیری نظامی به نیروهای امنیتی ایران این فرصت را خواهد داد تا فعالیت‌های مدنی و مسالمت آمیز آنها را به طور کامل متوقف کنند.

این نگرانی‌ها منعکس کننده برخی از نتایج احتمالی درگیری نظامی با ایران است و بر نیاز یافتن راه حل‌های مسالمت آمیز و قانونی برای هرگونه تنش بین کشورها تاکید می‌کند.

ما از همه طرفین می‌خواهیم تا با خویشتنداری از بروز احتمالی جنگ پیش گیری کنند. همچنین از دبیر کل سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ژاپن و کشورهای منطقه که در گذشته برای برقراری صلح و آشتی تلاش کرده‌اند درخواست می کنیم با میانجیگری، از وقوع جنگ و فجایع حقوق بشری چشمگیر احتمالی جلوگیری کنند.


محمد اولیایی فرد، مائده سلطانی، فاطمه حقیقت‌جو، عالیه مطلب‌زاده، مسعود باستانی، هادی قائمی، آزاده پورزند، امین احمدیان، پرستو دوکوهکی، پروین کهزادی، پریسا کاکایی،  زیبا میرحسینی، روزبه میرابراهیمی، رودی بختیار،  زینب پیغمبرزاده، سارا معصومی، ساقی قهرمان، سپیده جدیری، سهراب مختاری،  ضیاء نبوی، علی‌اکبر موسوی‌خوئینی، عماد بهاور، عیسی سحرخیز، گیسو جهانگیری، لیلا علی‌کرمی، محبوبه حسین‌زاده، مریم حسین‌خواه، منصوره شجاعی، مهدیه گلرو، مهرانگیز کار و نیره توحیدی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024