دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.05.2019, 20:31


رادیو فردا: مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ۹ خرداد گفت ایالات متحده اوایل هفته آینده شواهد مربوط به دست داشتن ایران در انفجار نفتکش اماراتی را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل می‌کند.

جان بولتون که به بریتانیا سفر کرده است، اظهار داشت: ««تهدیدات ایران همچنان به قوت خود باقی‌ست اما واکنش سریع آمریکا و آرایش نظامی آن مانع عملی شدن این تهدیدات شده است».

امارات متحده عربی روز ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره این کشور هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته است.

آقای بولتون پیش از این روز چهارشنبه در ابوظبی، ایران را متهم کرد که «به احتمال قریب به یقین» خرابکاری در این کشتی‌ها را انجام داده‌ است.

این اظهارات با واکنش عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روبرو شد که آن را «مضحک» خواند.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز روز چهارشنبه خواستار پاسخ «قاطع» به عملیات خرابکاری علیه نفتکش‌ها در سواحل امارات متحده عربی شد.

آمریکا پیش از این حملات، با اشاره به افزایش تهدیدهای ایران در منطقه، خبر داد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با چند فروند بمب‌افکن بی ۵۲ به خلیج فارس فرستاده است. کاخ سفید همچنین اعلام کرده که یک هزار و ۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه اعزام می‌کند.

از زمان اعزام این ناو، انفجار در کشتی‌های تجاری و کاهش تعهدات ایران در برجام، تنش در منطقه بالا گرفته است و رهبران ایران و آمریکا جنگ لفظی شدیدی علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند. با این حال دو طرف گفته‌اند که خواهان جنگ نیستند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها گفته که خواهان مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق تازه‌ای است و واشینگتن بدنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

جان بولتون نیز روز پنجشنبه این موضع رئیس‌جمهوری را مورد تاکید قرار داد و گفت که ایالات متحده سیاست تغییر حکومت ایران را دنبال نمی‌کند.

روز پنج‌شنبه برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، نیز با اشاره به هشدار صریح واشینگتن درباره «پاسخ نظامی» به هر حمله‌ای علیه منافع آمریکا گفت ظاهرا تهران این پیام را درک کرده است.

آقای هوک که همراه با جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، به اسرائیل سفر کرده است، اظهار داشت: «ما روشن کردیم که اگر منافع آمریکا از سوی ایران مورد حمله قرار بگیرد، با پاسخ نظامی روبه‌رو خواهد شد».

به گفته برایان هوک، جابه‌جایی‌های نظامی اخیر آمریکا در منطقه «به منظور ممانعت از تلاش‌های رژیم صورت گرفت» و در نهایت، «حملات زیادی که نگران بودیم علیه منافع آمریکا صورت بگیرد واقع نشد».

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «اقتصاد ایران از سال گذشته که واشینگتن از برجام خارج شد دچار رکود شده و هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی نیز در این مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است».

آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران وضع کرده است.

اقتصاد ایران در این مدت با بحران‌های شدیدی روبرو بوده که مقامات ایرانی خود به آن اذعان داشته‌اند. در این حال قدرت‌های اروپایی با هدف حفظ توافق هسته‌ای سازوکاری را به نام «اینس‌تکس» برای تجارت با ایران طراحی کرده‌اند اما این سازوکار هنوز اجرایی نشده است.

برایان هوک در سخنان روز پنج‌شنبه خود با اشاره به اینس‌تکس هشدار داد که ایالات متحده هر اقدام قابل تحریم را مشمول تحریم قرار خواهد داد.

پیش از این وزیر دارایی فرانسه گفته بود که قدرت‌های اروپایی تحت فشار شدید ایالات متحده قرار دارند تا از طرح خود برای ایجاد کانال تجاری با ایران صرف‌نظر کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024