دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.05.2019, 20:22


مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق که روز ۱۱ اردیبهشت ماه برای پیگیری وضعیت کارگران بازداشت شده به بازداشتگاه وزرا رفته بود از سوی پلیس امنیت تهران دستگیر شد و در حال حاضر در  بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. این خبرنگار دو روز پیش از روز جهانی آزادی مطبوعات بازداشت و اکنون در بند وزارت اطلاعات در زندان اوین، زیر مجموعه دولت حسن روحانی به سر می‌برد.

طبق گزارش‌های رسیده از تهران، مرضیه امیری، خبرنگار سرویس اقتصادی روزنامه شرق روز ۱۱ اردبیهشت ماه به بازداشتگاه وزرا محل انتقال کارگران بازداشت شده‌ برای پیگیری وضعیت آنها می‌رود که خودش نیز در آنجا بازداشت می‌شود. هنوز از اتهام و علت بازداشت او اطلاعی در دست نیست و تاکنون هیچ مقام قضایی درباره بازداشت این خبرنگار توضیحی نداده است.

در روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ) بسیاری از کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت حقوق و مزایای‌شان دست به تجمع زدند که پلیس با حمله به این تجمع ده‌ها نفر از کارگران را بازداشت کرد. هنوز لیست کاملی از اسامی کارگران بازداشت شده در دست نیست اما مرضیه امیری، خبرنگار نیز به جمع بازداشتی‌های این روز پیوسته است.

روزنامه شرق در اکانت توییتر خود با اعلام خبر بازداشت او نوشته است که پیگیر وضعیت خبرنگار بازداشتی خود است:‌ «پیگیری روزنامه شرق برای مشخص شدن مرجع بازداشت کننده و محل نگهداری مرضیه امیری، خبرنگار این روزنامه ادامه دارد.»

مرضیه امیری دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز است و پیش از این یک بار دیگر بازداشت شده است. او در روز ۱۷ اسفند ۹۶ برابر با هشت مارس (روز جهانی زن) همراه با عده دیگری در اعتراض به وضعیت اشتغال در مقابل وزارت کار بازداشت شد. مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۰ اسفند ۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویی ایسنا با ذکر نام مرضیه امیری گفته بود دانشگاه پیگیر وضعیت اوست و اظهار امیدواری کرده بود که قبل از شب عید آزاد شود. او مدتی بعد با قرار کفالت آزاد شد.

همکاران مطبوعاتی مرضیه امیری در اعتراض به بازداشت او در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده‌ای داشته‌ و خواستار آزادی سریع او شده‌اند. محمد مساعد در توییتر خود  نوشت: «مرضیه امیری یکی از بهترین و سالم‌ترین روزنامه‌نگاران ایران است. سه روز است صدایش را نشنیده‌ایم و صندلی‌اش در تحریریه خالی‌ست. حضرات معظم! آزادی مطبوعات و روز جهانی‌اش پیشکش! همکارمان را پس بدهید.»

امیر حسین خورشیدفر، نویسنده در توییتی مرضیه امیری را از خبرنگاران درستی در جهان محتضر روزنامه‌نگاران ایران معرفی کرده که بازداشت شده است: «مرضیه  امیری و هر روزنامه‌نگار سالم دیگری آخرین علایم حیات پیکر درحال احتضار روزنامه‌نگاری در ایران هستند. سانسور، قیمت کاغذ و..و بی‌کفایتی مدیران، مطبوعات رو از نفس انداخته…مرضیه امیری باید آزاد باشد.»

شیما بهره‌مند، روزنامه‌نگار در اعتراض به بازداشت او در حساب توییترش نوشت: «مرضیه امیری همکار خوب و حرفه‌ای ما در گروه اقتصاد روزنامه شرق در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شد، و خبرها حاکی است او همراه چندتن دیگر از بازداشت‌شدگان در بند ۲۰۹ اوین به‌سر می‌برند. در روز جهانی آزادی مطبوعات تلخ‌ترین خبر دربند بودن روزنامه‌نگاران است.»

عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور در دولت سابق خطاب به رییس جمهور نوشت: «جناب آقای روحانی! طبق اصل ٢٧ قانون اساسی، تجمعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح آزاد است؛ با این حال وزارت اطلاعات تحت امر جنابعالی [که خود را حقوقدان مینامید]، جمعی از کارگران، معلمان و خبرنگاران را در تجمعات اخیرشان بازداشت کرده است. مرضیه ‌امیری رضا شهابی حسن سعیدی و…»

صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار و زندانی سابق در توییتی بازداشت امیری را «شرم‌آور» دانست و نوشت: «شرم آوره خبرنگار روزنامه شرق رو که برای پوشش مراسم کارگر در تجمع کارگرها حضور داشته، بازداشت کردند و مملکت نه وزیر کار داره نه وزیر ارشاد نه وزیر اطلاعاتش پاسخگوست اگر این قدر بی عرضه هستید، چرا گلایه از دولت پنهان میکنید آقای روحانی؟ مرضیه امیری روز کارگر»

محمد باقرزاده خبرنگار روزنامه شهروند نیز در توییتر خود نوشت: مرضیه ‌امیری؛ خبرنگار روزنامه شرق، یکی از بازداشتی‌های روز کارگر است. او را به اتهامی بازداشت کردند که وظیفه و شغل اوست؛ خبرنگاری. امیری نویسنده یکی از مهم‌ترین گزارش‌های رسانه‌ای ایران در سال۹۷ است؛ افشاگر «ردپای برخی سلبریتی‌ها در پرونده ثامن‌الحجج»

سودابه رخش همکار او در روزنامه شرق نیر در توییتی نوشت: مرضیه ‌امیری دوست و همکار ما در روزنامه شرق که در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شده بود از بقیه بازداشت شدگان جدا و به اطلاعات سپاه اوین یا بند ٢٠٩ منتقل شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024