جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.04.2019, 16:21


صدای آمریکا

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها خبر داد و اعلام کرد آمریکا با عربستان و امارات متحده عربی برای تامین نیاز نفتی کشورها توافق کرده است.

بیانیه کاخ سفید روز دوشنبه ۲ اردیبهشت منتشر شد و در آن آمده است: «پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت از مجازات بابت خرید نفت از ایران را که ماه مه تمام می‌شود، تمدید نکند. این تمهیدات برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده شود و اصلی‌ترین درآمد رژیم از آن گرفته شود.»

این بیانیه می‌گوید آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است، «ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته‌ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده‌اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش دهیم تا این کشور از اقدامات بی ثبات کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است دست بردارد.»

پیش از این رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند که دولت آمریکا امروز اعلام می کند که معافیت نفتی را تمدید نمی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه و در گزارشی خبر داد وزارت خارجه آمریکا در راستای کارزار «فشار حداکثری» این تصمیم را یکسال بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران گرفته و به منظور پایان دادن به رفتارهای مخرب جمهوری اسلامی است.

از زمان خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط پرزیدنت ترامپ، آمریکا به حدود هشت کشور اجازه‌های ۱۸۰ روزه برای خرید نفت و میعانات گازی داده بود تا در این مدت منبع دیگری به جای جمهوری اسلامی جایگزین کنند. این معافیت روز دوم مه به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۴ آبان ماه همزمان با بازگشت همه تحریم‌های ایران گفته بود که هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان از تحریمهای نفت و گاز ایران معاف شدند.

اواخر بهمن ماه گذشته اما برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داده بود که سه کشور از هشت کشوری که از ایالات متحده برای خرید نفت ایران معافیت گرفته بودند، خرید نفت خود را در حال حاضر به صفر رسانده‌اند.

پیش از آن نیز،‌ برایان هوک در ۲۲ دی در نشستی در امارات هشدار داده بود که آمریکا معافیت از تحریم خرید نفت از ایران را تمدید نمی‌کند.


جان بولتون: جمهوری اسلامی اگر امروز رفتار خود را تغییر ندهد، فقط به مردم ایران آسیب می‌زند

ساعتی بعد از اعلام لغو معافیت فروش نفت از جمهوری اسلامی، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت رژیم ایران باید همین امروز رفتار خود را عوض کند.

آقای بولتون روز دوشنبه دوم اردیبهشت در پیامی در توئیتر نوشت: «رژیم ایران باید بفهمد که باید همین حالا رفتار خود را عوض کند وگرنه به پرداخت هزینه بابت رفتارهای بی‌ثبات کننده خود ادامه دهند که فقط به مردم ایران آسیب می‌زند.»

کاخ سفید روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای تمدید نکردن هرگونه معافیت خرید نفت از جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها خبر داد و اعلام کرد آمریکا با عربستان و امارات متحده عربی برای تامین نیاز نفتی کشورها توافق کرده است.

وزیر خارجه آمریکا هم در یک نشست خبری اعلام کرد، هدف به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی است تا نتواند گروه های تروریستی را تامین مالی کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024