جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.04.2019, 6:14


هزاران نفر از معترضان و نیروهای وابسته به اپوزیسیون سودان ساعات شبانه روز پنجشنبه ۲۲ فروردین (۱۱آوریل) را به رغم هشدارهای شورای نظامی حاکم در خیابان‌ها ماندند و به اعتراضات خود ادامه دادند.

گروه‌های اپوزیسیون در سودان با تصمیم‌ شورای نظامی حاکم برای در اختیار گرفتن قدرت مخالف‌اند. آنها اعلام کرده‌اند که شورای نظامی حاکم که پس از برکناری و دستگیری عمر البشیر، زمام امور در کشور را برای یک بازه زمانی دو ساله به دست گرفته است، آن نیرویی نیست که بتواند آزادی و تحول را در سودان ایجاد کند.

گروه‌های اپوزیسیون سودان از طرفداران خود خواسته‌اند در خیابان‌ها بمانند و به اعتراض‌خود ادامه دهند. افزون بر آن نیروهای اپوزیسیون از معترضان خواسته‌اند تا به تحصن خود در برابر پایگاه‌های ارتش و خیابان‌ها و همچنین میدان‌های اصلی پایتخت ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان  پس از ساعت ۱۰ شب و به‌رغم حکومت نظامی یک ماهه اعلام شده از سوی شورای نظامی حاکم بر این کشور، هزاران نفر در خیابان‌های خارطوم به تظاهرات پرداختند.

در همین رابطه سازمان دیده‌بان حقوق بشر و همچنین سازمان عفو بین‌الملل از ارتش سودان خواسته‌اند به حقوق شهروندان سودان احترام بگذارد.

محمد طاها، یکی از فعالان جنبش اعتراضی سودان درباره سقوط حکومت عمر البشیر گفته است: «به باور من، این تنها گام نخست است. ما باید در برابر پایگاه‌های ارتش بمانیم تا اینکه دومین قدم این جنبش، یعنی برکناری همه‌چهره‌های وابسته به رژیم گذشته محقق شود.»


اتحادیه اروپا خواستار واگذاری قدرت به حکومت مردمی در سودان شد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر ناتوانی شورای نظامی در سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومت مردمی شد.

موگرینی در این بیانیه اظهار داشته است: «همانطور که رئیس شورای اتحادیه آفریقا امروز بر آن تاکید کرده، شورای نظامی اصول اتحادیه آفریقا را نقض کرده و توان تحقق خواسته‌های مردم را ندارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه تنها یک روند سیاسی «مطمئن» و «جامع» خواهد توانست انتظارات مردم را برآورده کند تصریح کرده است: «این موضوع نیز تنها با واگذاری قدرت به حکومت مردمی محقق خواهد شد.»

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان امروز اعلام کرد که ارتش امور کشور را در دست گرفته و روند گذار ۲ ساله آغاز شده است.


واکنش وزارت امور خارجه آمریکا

ایالات متحده آمریکا نیز در پی کودتای نظامی، مذاکرات با سودان برای لغو تحریم‌ها علیه این کشور را به تعلیق درآورد.

وزارت امور خارجه آمریکا علت این تصمیم را اعلامیه نیروهای نظامی این کشور مبنی بر اجرای انتخابات پس از دوره‌ گذار با حاکمیت یک شورای نظامی در این کشور خواند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است مردم سودان باید خود انتخاب کنند که چه کسی کشورشان را رهبری کنند و این انتخابات باید در اولین فرصت و نه پس از گذشت دو سال اجرا شود.

رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی در نشست خبری روزانه این وزارتخانه با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان شورای نظامی انتقالی را به استقبال از مشارکت مردمی در حکومت این کشور فراخواند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سودان کودتای نظامی رخ داده یا نه؟، گفت: این یک لحظه تاریخی برای مردم سودان است. هنوز برای اعلام نظر نهایی در این خصوص زود است.

پالادینو با بیان اینکه آمریکا از صلح و دموکراسی در سودان به شدت حمایت می کند، مقامات دوره انتقال سیاسی این کشور را دعوت کرد تا از مشارکت مدنی در این دوره استقبال کنند.

او همچنین گفت: مردم سودان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را مدیریت خواهد کرد. اولویت ما امنیت و رفاه شهروندان و کارکنان سفارت آمریکا در سودان است.

رابرت پالادینو در پایان با اشاره به بی‌ثباتی وضعیت فعلی در سودان افزود: تحولات این کشور را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024