جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.04.2019, 20:13


وزیران خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان (آمريكا، كانادا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، ايتاليا و ژاپن) در بخش‌هایی از بیانیه پایانی نشست اخیر خود در فرانسه، که شنبه عصر پایان یافت، به فعالیت‌های نگران كننده منطقه‌ای، موشکی، و هسته‌ای ایران پرداختند.

نمايندگى آمريكا در اين نشست را جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا، به جاى مایک پمپئو، وزیر خارجه كه نتوانسته بود در نشست پاريس حضور بايد، بر عهده داشت.

در یکی از بندهای این بیاینه پایانى، هفت کشور در باره ايران اعلام کردند: «ما از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه عمیقا نگران هستیم، از جمله حمایت ادامه‌دار آن از سازمان‌های تروریستی و شبه‌‌نظامیان مسلح. ما از ایران می‌خواهیم به صورت فعال‌تر به کاهش تنش‌ها در یمن کمک کند، حمایت نظامی، مالی و سیاسی از بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند لبنان و سوریه را متوقف کند، همه قطعنامه‌های مرتبط با شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کند، و از توسعه و تکثیر فناوری بالیستیک، توانایی‌های پهپادی و موشکی به هر شکل مستقیم یا غیرمستتقیم پیشگیری کند. ما از ایران می خواهیم از هر اقدامی که می‌تواند به امنیت منطقه‌ای آسیب بزند پرهیز کند و به تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی صلح آمیز کمک کند. ما همچنین از ایران می خواهیم معاهده‌های بین‌المللی مرتبطی که خود عضوی از آن است را اجرا کند و به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی احترام کامل بگذارد.»

وزیران خارجه گروه هفت در بند دیگری از بیانیه پایانی نشست فرانسه گفتند: «ما به جلوگیری از دسترسی ایران به همه مسیرهایی که به سلاح هسته‌ای منتهی شود، و اطمینان از این که ایران وظایف و تعهدات بین‌المللی خود را – از جمله تحت پیمان ان‌پی‌تی و پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به ویژه پروتکل الحاقی – انجام می‌دهد، متعهد هستیم. ما قویا از اقدامات مهم نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اطمینان یافتن از پایبندی ایران به وظایف پادمانی خود در ارتباط با ان‌پی‌تی و همچنین پایبندی به دیگر تعهداتش، حمایت می‌کنیم.ما از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می خواهیم بطور داوطلبانه به آژانس کمک کنند تا از برخورداری از منابع لازم برای ایفای نقش حیاتی خودش اطمینان یابد.»

در بند دیگری از بیانیه همچنین آمده است: «ما از فعالیت‌های موشکی بالیستیک ایران، که متناسب با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیستند و به تنش‌‌ها و بی‌ثباتی فزاینده در منطقه دامن می‌زند، عمیقا نگران هستیم. ما از ایران می‌خواهیم فعالیت‌های مرتبط با طراحی موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، از جمله آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک دارای این فناوری را، فورا متوقف کند. ما همچنین از ایران می‌خواهیم فورا به انتقال خلاف قانون فناوری موشکی بالیستیک به بازیگران حکومتی و غیرحکومتی (در کشورهای دیگر) پایان دهد. ما قصد داریم به همکاری‌های خود جهت مقابله با تکثیر موشک‌های بالیستیک و انتقال غیرقانونی اسلحه در منطقه ادامه دهیم.»

منبع: صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024