جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.04.2019, 18:50


یک منبع مطلع از وضعیت پرونده هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی که به هفت سال و نیم در دادگاه انقلاب محکوم شده به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او از زمان بازداشت در تیر ۹۷ تاکنون در سلول انفرادی بند ۲۴۱ متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه زندان اوین است و علیرغم برگزاری دادگاه و صدور حکم دادگاه بدوی هنوز از انتقال او به بند عمومی زنان به دلایل نامشخص ممانعت می‌شود. همچنین به گفته این منبع شرایط جسمی و روحی هنگامه بسیار بد گزارش شده که یکی از دلایل آن سپری کردن مدت زمان بسیار طولانی در زندان انفرادی است.

دادگاه تجدید نظر خانم شهیدی برای این حکم قرار است ۲۸ فروردین ماه برگزار شود. تاکنون دو مرتبه دادگاه تجدیدنظر او در دی و اسفند ماه ۹۷ به دلیل انتقال ندادن خانم شهیدی از زندان به دادگاه لغو شده است. هنگامه شهیدی در آذر ۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برای اتهامات اقدام علیه امنیت ملی (هفت سال و نیم)، فعالیت تبلیغی علیه نظام (۱۸ ماه)، توهین به مسوولان قضایی (۹ ماه)، توهین به رهبری (۳ سال) محکوم شد و علاوه بر آن محکوم به دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی  و مطبوعاتی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور است. او مجموعا به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم هفت سال و نیم او برای بیشترین مجازات قابل اجرا است.

مصطفی ترک همدانی وکیل هنگامه شهیدی در توییتر خود در تاریخ ۱۶ مارس ۲۱۰۹، خطاب به ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه از تمدید مدت سلول انفرادی موکلش برای یک ماه دیگر از سوی قاضی خبر داد: «جناب #ابراهیم_رئیسی ! در هفته پایانی سال، چندین دادسرا و دادگاه را سرکشی کردم. دغدغه اکثر قضات و کارمندان باشرف،حضور تمام وقت و تخصیص اوقات رسیدگی به پرونده‌های زندانی دارست. اما رییس یک شعبه نه تنهابطور مکرر غیبت داشت بلکه رسیدگی پرونده زندانی دار و انفرادی زنی را لغو و به یکماه دیگرتجدیدکرد.»

یکی از همکاران سابق خانم شهیدی که از وضعیت او مطلع است در خصوص نگهداری او در سلول انفرادی به کمپین گفت:‌ «هنگامه شهیدی از بدو بازداشت در بند حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به سر می برد و توسط ماموران این حفاظت بازجویی شده است.این اتفاق به ندرت در باره متهمان اتفاق می افتد که پس از اتمام بازجویی همچنان در انفرادی نگه داری شوند اما هنگامه پس از گذشت ماهها از زمان اتمام بازجویی اش همچنان به صورت ایزوله نگه داری می شود.» وی افزود: «شرایط جسمی و روحی هنگامه بسیار بد گزارش شده که یکی از دلایلش انفرادی طولانی است. اتهام اصلی در بازداشت اخیر به خاطر انتقادات تندش به آملی لاریجانی بوده (طلب گزارش مدیریت نه ساله) و دلیل این همه سخت گیری هم در واقع همین است که به رییس قوه قضاییه انتقادهای تند می‌کرد.»

همچنین یک حساب کاربری منتسب به هنگامه شهیدی در اینستاگرام تمدید قرار بازداشت انفرادی او در اسفند ماه را براساس نظر رییس قوه قضاییه اعلام کرد:‌ «دادستان تهران خبر دادند: قرار بازداشت انفرادی هنگامه شهیدی با نظر آیت‌الله آملی لاریجانی و با پیگیری دادستانی تهران در ابتدای اسفند ماه «تمدید» و پس از صدور حکم قطعی روانه زندان خواهد شد. توصیه می‌کنم خانواده شهیدی هیچگونه انتظاری از قوه قضاییه در جهت آزادی ایشان نداشته باشند.»

ترک همدانی همچنین در تاریخ پنج مارس ۲۰۱۹ در توییترش با اشاره به لغو دومین جلسه دادگاه موکلش نوشت: «جلسه امروزنیز (پس ازنیاوردن موکله از بند۲۴۱ درجلسه ۲۵ دی) برگزارنشد. موکل همان روز با اعتراض بعدم برگزاری جلسه،درخواست تغییروقت امروزرا کرد اما آقای زرگر آن را تلقی به”تعویق” فرموده وبه۲۸فروردین موکول کردند.البته بادرخواست ازجناب دکتر بابایی موضوع پیگیری و امیدوارم تسریع شود. #هنگامه_شهیدی»

قرار بود دادگاه تجدیدنظر خانم شهید برای اولین بار در تاریخ ۲۵ دی ۹۷ برگزار شود که با نیاوردن خانم شهیدی از زندان به دادگاه، این جلسه به ۱۴ اسفند ۹۷ موکول شد اما مجددا خانم شهیدی به دلایل نامشخص به دادگاه اعزام نشد. سومین بار قرار است دادگاه او در تاریخ ۲۸ فروردین ماه برگزار شود.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و از مشاوران سابق مهدی کروبی در تاریخ پنجم تیرماه ۹۷ در جزیره کیش بازداشت و از آنجا روانه تهران و زندان اوین شد. خبرگزاری فارس در همان روز با انتشار خبری نوشت ماموران پلیس او را «در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن از دید مامورین استفاده می‌کرده» بازداشت کرده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز پنجم تیرماه، توییت‌های هنگامه شهیدی را «بسیار مجرمانه» خواند و از بازداشت او توسط نیروی پلیس قدردانی کرد.

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا در تاریخ ۱۰ آذر ۹۷ با اعلام خبر محکومیت موکلش گفته بود از جزییات رای دادگاه به دلیل «محرمانه بودن فرآیند رسیدگی و امنیتی بودن پرونده» معذور است.

با این حال یک حساب توییتری منتسب به هنگامه شهیدی در همان روز درباره حکم صادر شده نوشت:‌ امروز حکم محکومیت #هنگامه_شهیدی به اتهام مطالبه #گزارش_مدیریت۹ساله و انتقاد از عملکرد #آملی_لاریجانی صادر و ایشان به ۱۲سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد. حکم به سفارش #دادستان_تهران توسط #قاضی_صلواتی صادر شده است.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتمادملی مشاور سابق مهدی کروبی در مسایل زنان و بین‌الملل بود. او برای اولین بار روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت (محمود احمدی نژاد) » در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفند ماه ۸۸ در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

او مجددا در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۵ از سوی ماموران امنیتی مشهد بازداشت و به تهران منتقل شد و در تاریخ هفتم شهریور ۹۶ آزاد شد.

خانم شهیدی همچنین برای یک ترم استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد ورامین برای بود اما در آغاز شروع ترم دوم، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۵ با فشار افراد تندرو از تدریس در دانشگاه منع و اخراج شد. این افراد تندرو علت مخالفت خود را با خانم شهیدی دستگیری در «جریان فتنه ۸۸» دانستند و مدیریت این دانشگاه را برای استخدام او «اقدامی تاسف‌برانگیز» خواندند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024