جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.04.2019, 19:58


مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای به نمایندگی از مردم آمریکا، به قربانیان سیل در ایران تسلیت گفت. او همچنین از آمادگی آمریکا برای پیوستن به سازمان‌های امدادی جهانی و رساندن کمک‌ها به طور مستقیم به مردم ایران خبر داد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در این بیانیه گفت: «این سیل‌ها نشان دیگری از سطح سوءمدیریت رژیم ایران در برنامه‌ریزی شهری و واکنش به شرایط اضطراری است. رژیم در حالی تقصیرها را گردن نهادهای خارجی می‌اندازد که در واقع، سوءمدیریت خود آن‌ها است که به این فاجعه منتهی شده است.»

مایک پمپئو افزود: «آن‌ها (رژیم ایران) حتی فعالان محیط زیست که سعی می‌کنند ایران را برای چنین شرایطی کمک کنند، به دلیل تلاش‌شان، به زندان می‌اندازند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده آماده کمک‌رسانی و مشارکت به فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جوامع هلال‌احمر است که می‌توانند پول را از راه هلال احمر ایران برای امدادرسانی منتقل کنند.»‌

پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود با انتقاد از آمریکا و با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و مشکلات هلال احمر برای کمک‌رسانی به سیل زدگان این رفتار را «تروریسم اقتصادی» توصیف کرده بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه دوم آوریل (۱۳ فروردین) گفت که با توجه به مسدود بودن حساب‌های بانکی هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل‌زده ارسال کند.

قاسمی به ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران گفت «نهادهای امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سیل‌زده است.»

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرهای ایران از حدود بیست روز پیش زندگی در اغلب استان های ایران را تحت تاثیر قرار داده است. تاکنون دست کم ۵۷ شهروند ایرانی بر اثر گرفتار شدن در سیل و حوادث طبیعی کشته شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شود و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل‌زده را مسدود کرده است.»

قاسمی گفت که تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و «راهی برای این کمک‌رسانی وجود ندارد».

این مقام ایرانی اعلام کرد که در شرایط کنونی کمبود برخی تجهیزات مانند «هلی‌کوپتر یا بالگرد محسوس است و تامین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است». سخنگوی وزارت خارجه ایران از نهادهای بین‌المللی خواست «اقدامی عاجل» در این زمینه انجام دهند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید اقلام بشردوستانه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کرده اما مقام های ایرانی اظهارات آمریکا در این باره را رد می کنند.

ایالات متحده آمریکا بهار سال گذشته از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و اعمال همه تحریم های رفع شده با این توافق را مجددا از سر گرفت. ایران از این اقدام به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه شکایت کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری از ایالات متحده خواسته تا امکان مبادله کالاهای بشردوستانه نظیر غذا، دارو و اقلام پزشکی و همچنین خدمات مرتبط با هواپیماهای مسافربری غیرنظامی برای ایران را فراهم کند.

ایران می‌گوید دیوان بین المللی دادگستری از ایالات متحده خواسته تا جزئیات اقدامات اش را درباره اجرای این دستور اعلام کند.


منابع: صدای آمریکا. بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024