يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 31.03.2019, 22:38


مخالفان اردوغان موفق شدند مدیریت محلی آنکارا، ‌پایتخت و شهر توریستی آنتالیا را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کنند. با احتساب موفقیت مخالفان در کلان‌شهر آدانا و رای بسیار بالای کاندیدای مخالفان در استانبول، می‌توان گفت اردوغان در این انتخابات یک ضربه سنگینی دریافت کرد، هر چند شکست نخورد.

چند گزاره در باره انتخابات محلی روز روز یکشنبه ۳۱ مارس ۲۰۱۹ ترکیه:

* در انتخابات محلی روز یکشنبه در ترکیه حدود ۴۴ میلیون نفر / حدود ۸۴ درصد رای‌دهندگان / شرکت داشتند. حدود ۵۷ میلیون نفر حق رای داشتند. در انتخابات ۲۰۱۴ مشارکت مردم در انتخابات ۸۹ درصد بود.

* «ائتلاف جمهور» متشکل از دو حزب حاکم «عدالت و توسعه»(AKP) و «حزب حرکت ملی» (MHP) با کسب حدود ۷۴/ ۵۱ درصد آرا برنده انتخابات بود. «ائتلاف ملت» متشکل از «حزب جمهوری‌خواه خلق» (CHP) و حزب نیک (IYI) حدود ۶۴/ ۳۷ درصد آرا را به دست آوردند.

* حزب عدالت و توسعه حدود ۴۵ درصد از آرای شمارش شده را به خود اختصاص داد. این حزب در بیش از ۴۰ استان برنده شد. در انتخابات ۲۰۱۴ حزب عدالت و توسعه حدود ۴۳ درصد آرای مردم را به دست آورده بود و کنترل ۴۹ استان را در دست داشت.

* حزب جمهوری خلق ۳۰ درصد از آراء را به دست آورد. این حزب که نیروی اصلی اپوزیسیون ترکیه است در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۶ درصد رای آورده بود.

* در انتخابات یکشنبه حزب نیک ۴۰/ ۷، حزب حرکت ملی ۸۰/ ۶ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها ۴ درصد کل آرای سراسر ترکیه را به خود اختصاص دادند. سایر احزاب نیز ۶۷/ ۶ درصد آراء را به دست آوردند.

* حزب حرکت ملی در انتخابات ۲۰۱۴ حدود ۱۸ درصد آرای مردم را کسب کرده بود. این حزب اما دو سال پیش دچار انشعاب شد و حزب نیک از دل آن به‌وجود آمد.

* مخالفان اردوغان موفق شدند مدیریت محلی آنکارا، ‌پایتخت و شهر توریستی آنتالیا را از دست حزب عدالت و توسعه خارج کنند. در آنکارا نامزد مورد حمایت اپوزیسیون بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد. در حالی نامزد حزب حاکم ۴۷ درصد آرا را کسب کرد. آنکارا در ۱۵ سال گذشته در دست حزب حاکم عدالت و توسعه بود.

* تلاش مخالفان برای تسلط بر مدیریت شهر استانبول به موفقیت نیانجامید هر چند رای کاندیدای آنها به آرای کاندیدی حزب عدالت و توسعه بسیار نزدیک بود. ائتلاف مورد حمایت حزب حاکم در استانبول ۷۰/ ۴۸ درصد و نامزد مخالفان ۶۵/ ۴۸ درصد آرا را به دست آوردند.

* ائتلاف جمهور با شرکت حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی تاکنون موفق به کسب شهرداری کلان‌شهرهای استانبول و بورسا شده و حزب جمهوری خلق نیز موفق به کسب کرسی شهرداری کلان‌شهر‌های آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شده است. در سال ۲۰۱۴ در کلان‌شهر آدانا حزب حرکت ملی برنده انتخابات محلی بود. شهرداری آنتالیا نیز در در دوره پیشین دست حزب عدالت و توسعه بود.

* حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها در استان‌های کردنشین حکاری، وان، باتمان، سیرت, ماردین و دیاربکر برنده انتخابات شده است. این حزب در استان وان نزدیک به ۵۲ درصد اما در استان دیاربکر ۶۰ درصد آرا را به دست آورده است. این حزب در استان ارمنی‌نشین‌ قارص نیز برنده انتخابات شده است. حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات ۲۰۱۴ آرای ۱۰ استان در جنوب‌شرق ترکیه را به دست آورده بود.

* در دو استان کردنشین شیرناک و بیتلیس، حزب عدالت و توسعه برنده انتخابات شده است. در استان اکثرا کردنشین ایغدیر در مرز ایران، حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» آرای بیشتری دارد. در استان کردنشین شیرناک حزب حاکم عدالت و توسعه  ۶۲ درصد و در استان شانلی‌اورفا که بخشا کردنشین است ۶۱ درصد آرا را به دست آورده است. در استان کردنشین بیتلیس حزب عدالت و توسعه ۴۴ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها ۳۳ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

* در انتخابات محلی ۳۱ مارس ترکیه  ۱۲ حزب از جمله «عدالت و توسعه»، «حرکت ملی»، «جمهوری خلق»، «دموکراتیک خلق‌ها»، «نیک»، «سعادت»، «ترکیه مستقل»، «کمونیست ترکیه»، «اتحاد بزرگ»، «چپ دموکراتیک»، «دموکرات» و «وطن» در این انتخابات برای تصدی کرسی شهرداری‌ها به رقابت پرداختند.


سخنان اردوغان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات

رجب طیب اردوغان‌, رئيس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه طی سخنانی در مرکز دفتر این حزب اظهار داشت:

* زیر سایه ملت‌مان امروز ما برای پانزدهمین بار به عنوان حزب نخست از صندوق‌های رای بیرون آمدیم.

* از تمام کسانی که از حساسیت ما درباره موضوع بقای کشور حمایت کردند به ویژه از برادران کردمان تشکر می‌کنم.

* نتایج انتخابات به معنی این است که نزدیک به ۵۶ درصد از شهرداری‌های کشورمان توسط حزب عدالت و توسعه اداره خواهند شد

* اگر کم و کاستی داریم برای اصلاح آنها مسئول هستیم.

* در دوره جدید هم برای حزب و هم برای کشورمان شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

* به عنوان حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور موفق به دست آوردن کرسی شهرداری در ۱۶ کلانشهر، ۲۴ شهر، ۵۳۸ منطقه و شهرستان و ۲۰۰ منطقه شدیم که در مجموع ۷۷۸ شهرداری می‌شود.

* ما سیاست را وسیله‌ای برای لجبازی و یا دست کم گرفتن مردم نمی‌دانیم، بلکه وسیله‌ای برای خدمت رسانی به مردم می‌دانیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024