يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 31.03.2019, 10:20


زوزانا کاپوتوفا در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی پیروز شد. او که فعال مدنی و محیط زیست است، تا چند ماه پیش از نظر سیاسی چهره شناخته شده‌ای نبود، اما به زودی در راس کشور اسلواکی قرار می‌گیرد.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در اسلواکی پیش‌بینی پژوهشگران انتخابات را تایید کرد: زوزانا کاپوتوفا نخستین زنی است که به زودی در راس کشور اسلواکی قرار می‌گیرد. این زن ۴۵ ساله که وکیل و فعال مدنی و محیط زیست است، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی با حدود ۶۰ درصد آرا از ماروس سفکوویچ، نامزد حزب حاکم سوسیال دموکرات پیشی گرفت.

حوزه‌های رای‌گیری در اسلواکی راس ساعت ۲۲ شامگاه شنبه بسته شدند. انتخابات که در یک روز آفتابی بهاری برگزار شد، بدون پیشامد خاصی سپری شد. شمار زیادی از شهروندان اسلواکی که در اتریش، مجارستان و جمهوری چک زندگی می‌کنند، برای شرکت در انتخابات به اسلواکی بازگشته بودند. علت این امر آن است که رای‌گیری از شهروندان فقط در داخل کشور انجام می‌گیرد.

قرار است نتیجه‌ی قطعی انتخابات نیمروز یکشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) اعلام شود.

کارزار انتخابات از قتل یان کوچیاک، روزنامه‌نگار افشاگر اسلواکی متاثر بود. ماجرای این قتل هنوز کاملا روشن نشده است. یان کوچیاک و نامزدش در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ در خانه خود واقع در شرق براتیسلاوا پایتخت اسلواکی به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

کوچیاک در رابطه با حزب حاکم سوسیال دموکرات درباره شرکت‌های مشکوک مشغول تحقیق بود. قتل او اسلواکی را در یک بحران ژرف سیاسی فروبرد. در کشور تظاهرات توده‌ای علیه فساد گسترده برگزار شد و به کناره‌گیری روبرت فیکو، نخست‌وزیر این کشور انجامید. اما این موضوع هم نتوانست کشور را آرام کند.

زوزانا کاپوتوفا موفق شد در جریان تظاهرات اعتراضی به چهره مورد اعتماد مردم تبدیل شود. او خواهان تغییرات اساسی در کشور شد. ناظران سیاسی معتقدند که علت پیروزی او این بود که در جریان جنبش اعتراضی بدون پشتیبانی احزاب سیاسی توانست اعتماد بخش بزرگی از مردم را جلب کند و از یک چهره ناشناخته سیاسی به شانس اول پیروزی در انتخابات تبدیل شود.

کاپوتوفا در کارزار انتخابات نیز سخنگوی خواسته‌های جنبش اعتراضی بود و خواهان «عدالت و شرافت بیشتر در سیاست» شد. او موفقیت خود در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز «بانگی برای تغییرات» خوانده بود.

خانم کاپوتوفا عضو حزب لیبرال ترقی‌خواه اسلواکی و یک سیاستمدار حامی اتحادیه اروپاست. حزب خانم کاپاتوفا هیچ کرسی در پارلمان اسلواکی ندارد. با این حال او توانست آقای سفیکوویچ که معاون رئیس کمیسیون اروپا هم هست را شکست دهد.

در کشوری که ازدواج همجنس‌گرایان و به فرزندپذیری هنوز قانونی اعلام نشده، دیدگاه‌های او در حمایت از حقوق دگرباشان جنسی بسیار لیبرال و مترقی ارزیابی می‌شود.

او که ۴۵ ساله است و از همسرش جدا شده دو فرزند دارد و نامش بیشتر پس از وکالت پرونده‌ای جنجالی در ارتباط با دفع غیرقانونی زباله بر سر زبان‌ها افتاد. خانم کاپوتوفا به عنوان وکیل این پرونده، نزدیک به ۱۴ سال با تلاش غیرقانونی شرکت کوسنر برای ایجاد یک مرکز دفن زباله مبارزه کرد و در نهایت برنده این جدال شد.

او موفق شده حمایت جوانان و اقشار تحصیلکرده اسلواکی را جلب کند و امیدواری‌های زیادی را برای مبارزه جدی و ثمربخش با فساد زنده کرده است.

در عین حال، رئيس جمهوری اسلواکی از قدرت روز افزون برخوردار شده و افزون بر انتخاب نخست وزیر قادر است آراء دادستان‌ها و قضات ارشد را نیز وتو کند.


منابع: دویچه وله،‌بی‌بی‌سی، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024