يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.03.2019, 19:23


محمود صادقی در گفتگو با امتداد: مجمع تشخیص از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته است

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، ضمن اشاره به تبعات عدم پیوستن ایران به FATF در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:

* در صورت عدم پیوستن کشورمان به FATF و پایان مهلت قانونی در این خصوص، ایران در لیست اقدام متقابل قرار می‌گیرد و به تبع آن، روزنه‌های شبکه تبادلات بانکی برای کشور بسته خواهد شد. امری که می‌تواند در قدم نخست، به تشدید فشار تحریم‌ها منجر شود.

* متاسفانه بر خلاف دیدگاه آقایان تندرو، این مسئله می‌تواند در شرایط کنونی فشار اقتصادی علیه کشور، علاوه بر تحریم‌های ایالات متحده و ترامپ، تحریم‌های بانکی را نیز به ایران تحمیل کرده و شرایط را به مراتب، سخت‌تر از گذشته کند.

* در این خصوص، مجلس به وظیفه خود عمل کرده و حتی نظر شورای نگهبان را نیز تامین کرده است ولی متاسفانه و بر خلاف روند متعارف، مجمع تشخیص مصلحت نظام، روی آن دست گذاشته و همین مسئله، چالشی را در عرصه بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌کند.

* متاسفانه برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در تلاش هستند تا هزینه تصمیمات تحمیلی در عرصه سیاست خارجی را به رقبای سیاسی خود تحمیل کنند. این طیف، حتی در مواردی که بر ضرورت انجام امری واقف هستند، جسارت تصمیم‌گیری و پذیرفتن تبعات تصمیمات خود را نداشته و هزینه آن را بر دولت و مجلس تحمیل می‌کنند.

* در رابطه با لوایح مهم کنونی، مجلس به وظایف خود عمل کرده و اگر آقایان بنای رد آن را دارند، با شهامت اعلام کنند. چرا که درخصوص FATF نیز، رویه‌ای به مانند ماجرای برجام را شاهد هستیم که در زمان آن، تندروها تلاش کردند تا منافع توافق را متوجه خود کرده و زیان‌های مقابله با آن را متوجه رقبای خود و نهایتا، مردم کنند.

* نکته‌ای که در این میان قابل تامل به نظر می‌رسد، این است که مجمع تشخیص به نوعی از آن کارکرد اصلی خود که در واقع، حل معضلات نظام بوده، فاصله گرفته و به صحنه‌ای برای منازعات سیاسی و جناحی بدل شده است. این مسئله، متاسفانه مجمع را به عنوان نهاد گره‌گشا در نظام و کشور، با چالش‌‌های اساسی و جدی مواجه کرده است.

* در شرایطی که دولت و کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته، متاسفانه برخی با هم‌نوایی و هم‌سویی با ترامپ، دست به اقداماتی می‌زنند که با انسجام قوا در تعارض بوده و در راستای منافع ملی کشور تلقی نمی‌شود. در عین حال، برخی نیز موانع مربوط به تعاملات ایران با جهان را رفع نکرده و ضمن تشدید فشارهای معیشتی بر مردم، به این مسئله دامن می‌زنند. اقداماتی که به طور قطع از نگاه افکار عمومی دور نمانده و مردم، به خوبی آن را رصد و برآورد می‌کنند.

* راهکار حل چالش موجود در رابطه با لوایح چهارگانه بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی پیش‌بینی شده و به عقیده من، یکی از راه‌های موثر در این باره، رفراندوم است.  چرا که وقتی مسائل به صورت عادی و در مسیر قانونگذاری حل نشده و دچار انسداد است، می‌توان با رجوع به آرا و افکار عمومی، آن را حل و چالش موجود را مرتفع کرد.

* این پیشنهاد در شرایط کنونی داخلی و خارجی، پوپولیستی، مبهم و سیاسی تلقی می‌شود که آقایان بتوانند علیه دولت منتخب مردم و غیر باب میل‌شان، صرفا دست به فضاسازی بزنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024