شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.02.2019, 14:17


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران روز هشتم اسفند ماه گزارش اخیر خود درباره ایران را ارائه کرد. در این گزارش با انتقاد از تداوم اعدام کودکان در ایران که نقض فاحش حقوق بشر بین‌المللی است اعلام شده از سال ۲۰۱۳ تاکنون حداقل ۳۳ نفر که زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شدند در ایران اعدام شده‌اند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران روز هشتم اسفند ماه گزارش اخیر خود درباره ایران را در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

این گزارش که در تاریخ ۳۰ ژانویه تهیه شده دارای دو بخش است. در بخش اول این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران آمده که به دلیل وضعیت اقتصادی و تاثیرات تحریم یک طرفه، اعتراضاتی در سرتاسر ایران شکل گرفته است که پاسخ دولت ایران به این اعتراضات بازداشت وکلا، مدافعان حقوق بشر و فعالان کارگری است. در این گزارش از بازداشت نسرین ستوده، هدی عمدی، زینب طاهری، رضا خندان، فرهاد میثمی، نجمعه واحدی، رضوانه محمدی به عنوان وکلا و فعالان حقوق بشر یاد شده است.

جاوید رحمان همچنین در گزارش خود از نقض حقوق زندانیان دوتابعیتی در ایران که شامل محرومیت از محاکمه منصفانه و آزادی‌های حداقلی مانند مراقبت‌های پزشکی است، اشاره کرده است. مانند احمدرضا جلالی، کامران قادری، رابرت لوینسون، نارنین زاغری، سعید ملک‌پور، سیامک و باقر نمازی، ژیائو یانگ و نزار زکا. جاوید رحمان در گزارش خود ذکر کرده تعدادی از آنها به مراقبت فوری پرشکی نیازمند هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از افزایش محرومیت آزادی بیان و عقیده در ایران تاکید کرده و در گزارش خود اشاره کرده که در ماه آوریل ۲۰۱۸، شبکه اجتماعی پرطرفدار «تلگرام» به دلیل آنچه «اختلال وحدت ملی» و «اجازه برای جاسوسی کشورهای بیگانه» عنوان شده، مسدود شد.

همچنین در این بخش اشاره شده که به دلیل تغییر در قوانین مجازات قاچاق مواد مخدر، تعداد اعدام‌های مجازات مربوط به مواد مخدر در ایران کاهش پیدا کرده است.

اما در بخش دوم گزارش جاوید رحمان درباره تداوم اعدام کودکان در جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته توضیح داده که نقض فاحش وظایف حقوق بشر در سطح بین‌المللی است.

در این گزارش از صدور حکم اعدام دختران از سن ۹ سالگی و پسران از سن ۱۵ سالگی یاد شده و اینکه علیرغم تمام تلاش‌ها برای متوقف کردن حکم اعدام کودکان و نوجوانان در ایران، حداقل ۳۳ کودک از سال ۲۰۱۳ تاکنون اعدام شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، تعدادی از توصیه‌های هدفمند را به مجلس و قوه قضاییه با هدف پایان دادن به چنین حکم‌های اعدامی ارائه کرده است.

تاکنون بارها گزارشگران سازمان ملل در امور ایران، احمد شهید، عاصمه جهانگیر و جاوید رحمان از مقامات ایران خواسته‌اند تا اجازه سفر برای تهیه گزارش و دیدار از زندان‌های ایران را به آنها بدهند با این حال مقامات ایران با کذب خواندن و هدفمند بودن گزارش‌های آنان، درخواست‌هایشان را رد کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024