جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.02.2019, 18:45


کوهن که از سوی اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) تحت تحقیق قرار دارد و از شاهدان کلیدی تحقیقات مولر به شمار می‌آید، روز چهارشنبه ۸ اسفند (۲۷ فوریه) با حضور در کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا به سوالات نمایندگان در مورد روابط پنهانی ترامپ، از جمله نقش او در انتشار ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» نامزد وقت دموکرات‌ها و همچنین باج‌دهی او به یک بازیگر فیلم‌های پورنو پاسخ داد.

پیش از حضور کوهن در کنگره، متنی که قرار بود کوهن در این جلسه قرائت کند، به دست رسانه‌های آمریکایی افتاد. این متن ۲۰ صفحه‌ای نشان می‌دهد که او در این جلسه اسراری از ارتباط تیم ترامپ با عاملان انتشار ایمیل‌های کلینتون فاش می‌کند. او همچنین برخی جملات نژادپرستانه ترامپ را بازگو خواهد کرد و  خواهد گفت که دونالد ترامپ نامزد وقت جمهوری‌خواهان برای مخفی ماندن یکی از روابط با بازیگر فیلم پورنو، شخصا باج پرداخته است.

کوهن در بخشی از این بیانیه خود می‌گوید ترامپ با واسطه «راجر استون» از مشاوران حزب جمهوری‌خواه با «جولیان آسانژ» مؤسس وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» در ارتباط بوده و می‌دانسته که این سایت قصد دارد به زودی ایمیل‌های کلینتون را منتشر کند:

بخشهایی از متن بیانیه ۲۰ صفحه‌ای کوهن، به نقل از «خبرگزاری فارس»:

* «در جولای ۲۰۱۶، چند روز پیش از گردهمایی حزب دموکرات، من در دفتر آقای ترامپ بودم که منشی‌اش به او خبر داد که «راجر استون» پشت خط است. آقای ترامپ آقای استون را روی اسپیکر گذاشت. آقای استون به آقای ترامپ گفت که تلفنی با جولیان آسانژ صحبت کرده و آقای آسانژ به آقای استون گفته که تا چند روز آینده، حجم بزرگی از ایمیل‌هایی که به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون آسیب می‌زند، منتشر می‌شود.»

* «به یاد می‌آورم که احتمالا اوایل ژوئن ۲۰۱۶ با آقای ترامپ در اتاقی بودیم که اتفاق عجیبی افتاد. دونالد جونیور وارد اتاق شد و رفت پشت میز پدرش، که این به خودی خود عجیب بود. افراد برای صحبت با ترامپ پشت میز او نمی‌روند. یادم می‌آید که دونالد جونیور به سمت پدرش خم شد و به آرامی چیزهایی در گوش او زمزمه کرد که من به وضوح آن‌ها را می‌شنیدم: “قرار ملاقات گذاشته شد.» یادم می‌آید که آقای ترامپ هم گفت: «خوبه... خبرم کن”.»

* «همچنین می‌دانم که در دنیای آقای ترامپ و به خصوص کارزار انتخاباتی‌اش، هیچ کاری بدون اطلاع و تایید آقای ترامپ انجام نمی‌شد. به همین دلیل، جمع‌بندی من این است که وقتی دونالد جونیور پشت میز پدرش رفت، داشته در مورد دیدار ژوئن ۲۰۱۶ در برج ترامپ صحبت می‌کرده است. در آن دیدار قرار بوده با نماینده روسیه درباره خراب کردن هیلاری کلینتون صحبت شود و آقای ترامپ هم می‌دانسته که دونالد جونیور دارد در مورد چه صحبت می‌کند.»

* «آقای ترامپ مستقیما به من نگفت که به کنگره دروغ بگویم. طرز کارش اینطور نبود. در گفت‌وگوهایی که ما در طول رقابت‌های انتخاباتی داشتیم، در همان زمانی که من فعالانه به نمایندگی از او با روس‌ها مذاکره می‌کردم، او در چشم من نگاه می‌کرد و می‌گفت با روسیه هیچ رابطه تجاری‌ای ندارد. بعد هم بیرون می‌رفت و همین دروغ را به مردم آمریکا می‌گفت. او به روش خودش به من می‌گفت که دروغ بگویم.»

* «رک بگویم: آقای ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی هم از مذاکرات برج مسکو خبر داشت و هم آن را مدیریت می‌کرد، اما در موردش دروغ گفت. او دروغ گفت چون هیچ‌وقت انتظار نداشت که در انتخابات پیروز شود. او دروغ گفت چون قرار بود در پروژه املاک مسکو صدها میلیون دلار سود کند.»

* «او از من خواست به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسالان [«استفانی کلیفورد» (استورمی دنیلز) بازیگر زن فیلم‌های پورنو]، که با او رابطه داشت، باج بدهم. او از من خواست به همسرش دروغ بگویم، من هم این کار را کردم. دروغ گفتن به بانوی اول آمریکا یکی از بزرگترین پشیمانی‌های من است. او آدم خوب و مهربانی است که برایش احترام زیادی قائلم. او مستحق این کار نبود.»

*  «کشورمان شاهد بوده که آقای ترامپ از سفیدبرترپندارها و متعصبین [نژادی] دلجویی می‌کند. شنیده‌اید که کشورهای فقیر را «آشغالدانی» خطاب کرده است. او در محافل خصوصی از این هم بدتر است. او یک بار از من پرسید آیا حتی یک کشور را می‌شناسم که حاکمی سیاه‌پوست داشته باشد و «آشغالدانی» نباشد؟ این حرف را زمانی زد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور ایالات متحده بود. یک روز که با ماشین از یکی از محله‌های فقیر شیکاگو رد می‌شدیم، و گفت که فقط سیاه‌پوست‌ها می‌توانند اینطور زندگی کنند.  او به من گفت که سیاه‌پوست‌ها هیچ‌وقت به او رأی نمی‌دهند، چون بیش از حد احمق هستند.»

* «تجربه من این بود که آقای ترامپ هر وقت که لازم بود، مثلا وقتی می‌خواست در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در نشریه «فوربس» باشد، جمع دارایی‌هایش را بالا می‌برد، و وقتی هم که می‌خواست میزان مالیات بر املاکش را کاهش دهد، دارایی‌هایش را پایین می‌آورد.»

*  «آقای ترامپ یک معماست. او آدم پیچیده‌ای است، همانطور که من هستم. او اخلاق‌های خوب و بد دارد، همانطور که همه ما داریم. اما بدی‌های خود به مراتب از خوبی‌هایش بیشتر است. از زمانی هم که به قدرت رسیده، به بدترین نسخه از خودش تبدیل شده. او می‌تواند مهربانانه رفتار کند، اما مهربان نیست. او می‌تواند سخاوتمندانه رفتار کند، اما سخاوتمند نیست. او می‌تواند وفادار باشد، اما اساسا وفا ندارد.
دونالد ترامپ در انتخابات شرکت کرد تا به برند خودش عظمت ببخشد، نه به کشور ما. او به هیچ وجه دنبال رهبری کشور ما نبود، فقط می‌خواست برای خودش بازار ایجاد کند و به ثروت و قدرت برسد. آقای ترامپ همیشه می‌گفت این کارزار انتخاباتی «بزرگترین کارزار اطلاتجاری (اطلاعاتی و تجاری) در تاریخ سیاسی است.
او حتی فکرش را هم نمی‌کرد که در رقابت‌های مقدماتی [حزب جمهوری‌خواه] پیروز شود. او اصلا انتظار نداشت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود. این کارزار انتخاباتی، برای او، همیشه یک فرصت بازاریابی بود.»

* «وقتی می‌گویم دو رو، دارم از مردی صحبت می‌کنم که خودش را فردی فوق‌العاده می‌خواند، اما به من دستور می‌داد که دبیرستان، دانشگاه و هیأت مدیره دانشگاهش را تهدید کنم که هیچ وقت نمرات و رتبه‌های او را منتشر نکنند.»
به گفته کوهن، او به دستور ترامپ به دبیرستان و دانشکده محل تحصیل رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نامه زده و آن‌ها را تهدید کرده که اگر نمرات ترامپ را منتشر کنند، از آن‌ها شکایت می‌کند.
این در حالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۱ از اوباما به دلیل منتشر نکردن نمراتش انتقاد کرده، او را «دانشجویی افتضاح» خوانده و گفته بود: «بگذارید کارنامه‌اش را نشان دهد.»

*  «زمانی که در سال ۲۰۰۷ پذیرفتم که برای دونالد ترامپ کار کنم، یک در میلیون هم فکر نمی‌کردم که او روزی نامزد ریاست‌جمهوری شود و کارزاری راه‌اندازی کند که پایگاهی شود برای نفرت و عدم تحمل، و بعد هم واقعا پیروز شود. از اینکه روزی به آقای ترامپ «بله» گفتم، پشیمانم. بابت تمام کمک‌ها و پشتیبانی‌هایی که در این مدت از او کردم، پشیمانم...
از اینکه ضعف داشتم و وفاداری نابجا کردم، از کارهایی که برای محافظت از او و بالا بردن جایگاه او انجام دادم، شرمسارم.
از اینکه به جای گوش دادن به ندای وجدانم، پذیرفتم در لاپوشانی اقدامات غیرقانونی آقای ترامپ نقش داشته باشم، شرمسارم.
شرمسارم، چون می‌دانم آقای ترامپ کیست.
او یک نژادپرست است.
او یک دو رو است.
او یک متقلب است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024