شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.02.2019, 23:22


مقامات امنیتی-قضایی در حالی قرار بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را تمدید کرده‌اند که منابع کارگری از وخیم بودن وضعیت سلامت و نیاز فوری این دو فعال سیاسی به درمان خبر داده‌اند. منابع کارگری اعلام کرده‌اند اسماعیل بخشی هنگام ملاقات و در حضور خانواده اش بیهوش شده و وضعیت جسمی سپیده قلیان نیز به حدی وخیم شده که باید به سرعت به مراکز درمانی اعزام شود.

فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی روز پنجم اسفند گفت که موکلش «به شدت» زیر فشار است و از نظر جسمی در وضعیت نگران کننده ای به سر می‌برد. کانال خبری سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نقل از وکیل اسماعیل بخشی نوشت  این فعال کارگری هنگام ملاقات با خانواده اش بیهوش شده است: «موکلم به شدت زیر فشار است به گونه ای که امروز در حضور اعضای خانواده اش بیهوش شده وطبق اظهارات آن ها مرگ فرزندشان را برای لحظاتی جلوی چشم خود می بینند و خوشبختانه دوباره به هوش می آید.»

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پس از آن بازداشت شدند که از شکنجه و آزار خود در زمان بازداشت سخن گفتند. قوه قضائیه بدون رسیدگی به شکایت این دو فعال سیاسی و اعتراضات افکار عمومی، مجددا آنان را در اختیار وزارت اطلاعات و نهادی قرار داد که طرف شکایت واقع شده بود. وکیل اسماعیل بخشی با اشاره به این تناقض استقلال قوه قضائیه را زیر سوال برد و نوشت: « قوه قضاییه مستقل و قاضی مستقل از آرمان های آقای خمینی در فرمان هشت ماده ای می باشد که در وصایای وی نیز  آمده است، در اینجا مجال بحث از بند ۶ اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیست اما این دیگر چه استقلالی است که یک کارگر شاکی مامورین وزارت اطلاعات است، اما در اختیار طرف شکایت خود قرار گرفته است.»

بنا به اطلاع منابع کارگری سپیده قلیان در حالی همچنان در سلول انفرادی اداره اطلاعات اهواز زندانی است که سلامتش به دلیل ضعف جسمی وخیم است و باید هر چه زودتر به مراکز درمانی اعزام شود. سندیکای هفت تپه روز ششم اسفند با انتقاد از دادستانی شوش و اداره اطلاعات نوشت: «وضعیت جسمی سپیده قلیان به حدی وخیم شده است که باید به سرعت به مراکز درمانی اعزام شود. اما دادستانی شوش و اطلاعات، برای ایجاد فشار بیشتر بر او و خانواده اش او را با همین وضعیت جسمی، بیمار، رنجور و زجر کشیده و بلاتکلیف و تحت فشار جسمی و روحی و در انفرادی نگه داشته اند تا بدین ترتیب حداکثر فشاری که از دستشان برمی آید را علیه او اعمال کنند.»

دستگاه قضایی ایران در حالی از درمان اسماعیل بخشی و سپیده قلیان جلوگیری می‌کند که دو ماه پس از آزادی به قید وثیقه و در حالی بازداشت شدند که هنوز در شوک و عواقب روحی و جسمی دوران بازداشت به سر می‌بردند و تحت درمان و مراقبت‌های روحی قرار داشتند. عوارضی که اسماعیل بخشی، گوشه‌هایی از آن را در نامه به وزیر اطلاعات تشریح کرد. این فعال کارگری در نامه اش نوشت در طول ۲۵ روز بازداشت مصائب و رنج‌هایی را تحمل کرده که هنوز از شر آن خلاص نشده و برای رهایی به داروهای أعصاب و روان متوسل شده است: «از شکنجه جسمی بدتر، شکنجه‌های روانی بود، نمی‌دانم چه بر سرم آوردند که مثل موش آب کشیده شده بودم و هنوز دست‌هایم می‌لرزد، منی که زمین زیر پایم می‌لرزید تحقیر شدم و به شخصیت دیگری بدل شده بودم و هنوز با وجود قرص‌های اعصاب و روان گاهی دچار حمله‌های شدید عصبی روحی و روانی می شوم.»

همزمان با اخبار نگران کنند درباره سلامتی بازداشت شدگان، منابع کارگری اعلام کردند این برای اعتراف اجباری دوباره و تکذیب شکنجه‌ها و اعلام پشیمانی، تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند. بنا به اطلاع کانال خبری سندیکای هفت تپه، اداره اطلاعات از آنها خواسته جلوی دوربین با اظهار پشیمانی، اعتراف کنند شکنجه‌ای در کار نبوده و ادعای شکنجه از سوی «رسانه‌های مخالف نظام و معاندان» به آنان دیکته شده است. جمال حیدری، وکیل سپیده قلیان پس از تمدید قرار بازداشت موکلش، از اعمال فشار دوباره برای اظهار ندامت و اعتراف اجباری علیه موکلش ابراز نگرانی کرد و در اینستاگرامش نوشت اظهارات ضد و نقیض مسئولان قضایی نیز به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.

مسوولان قضایی تا کنون به مراجعات مکرر خانواده‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان وقعی ننهاده اند و نگرانی‌های آنها را با تهدید و آزار پاسخ داده اند. اداره اطلاعات شوش روز دوم اسفند پس از احضار خانواده این دو زندانی آنان را تهدید کرد در صورت اطلاع رسانی نسبت به وضعیت فرزندانشان و گفتگو با رسانه‌ها، برای «همه اعضای خانواده»  پرونده تشکیل خواهد شد. دادستانی شوش علاوه بر حمله فیزیکی به خواهر آقای بخشی، روز ۲۸ بهمن ماه دستور بازداشت مادر اسماعیل بخشی را در نیز صادر کرد که منجر به حمله قلبی و انتقال این مادر به بیمارستان شد.

اعتراض کارگران معترض هفت تپه که پس از بازداشت گسترده کارگران و تهدید و وعده‌های مسئولان فروکش کرده بود نیز مجددا به صورت محدود و پراکنده ای آغاز شده است.  روز دوشنبه ششم اسفند جمعی از کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت بخشی از حقوقشان، با بر پایی چادر در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع و از ورود نیشکر به کارخانه جلو گیری کردند. خانواده و دوستان اسماعیل بخشی نیز در همین روز با تجمع در مقابل دادگستری شوش، خواستار آزادی این فعال کارگری شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024