شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.01.2019, 21:34


نازنین زاغری و نرگس محمدی از روز دوشنبه ۲۴ دی ماه اعتصاب غذای سه روزه خود را در اعتراض به نحو رسیدگی پزشکی و بی‌توجهی مسوولان زندان به نیاز آنها برای درمان آغاز کردند.

این دو زندانی زن روز ۱۲ دی ماه با انتشار اطلاعیه‌ای از بند زنان زندان اوین اعلام کردند به دلیل بی‌توجهی به وضعیت پزشکی‌شان مجبور به اعتصاب غذای سه روزه هستند تا مگر به این طریق مسوولان صدای آنها را بشنوند. این اعتصاب تا روز ۲۶ دی ماه به طول خواهد کشید.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری در یک کنفرانس خبری روز ۲۴ دی ماه اعلام کرد همسرش احتیاج به مراقبت‌های نورولوژیکی در ناحیه گردن و همچنین پزشک متخصص در خصوص بی‌حسی در دست و پایش دارد که ماه‌ها است از این ناراحتی‌های جسمی می‌گذرد و اقدامی برایشان صورت نگرفته است.

در همین روز جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن را برای رسیدگی به وضعیت نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی احضار کرد. جرمی هانت در توییتر خود نوشت که او امروز با احضار سفیر ایران خواستار رسدگی فوری پزشکی نازنین شده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر خود نوشته است بازداشت خانم زاغری «کاملا غیرقابل قبول» است و درمان او که او در اختیار مقامات ایرانی است نقض کامل حقوق بشر است.

همچنین مونیک ویلا، مدیر موسسه توماس رویترز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: «من تکرار می‌کنم نازنین کاملا بی‌گناه است و او قطعا که سپاه پاسداران ایران گفته او جاسوس نیست.»

خانم ویلا مدیر سابق نازنین زاغری در بیانیه خود با تاکید براینکه از بازداشت او بیش از ۱۰۰۰ روز می‌؛رد و سلامت ذهنی و جسمی‌اش پیوسته رو به وخامت است، اعتصاب غذای او را در این شرایط بسیار خطرناک اعلام کرده و از مقامات دولتی و قضایی ایران خواسته تا سریعا او را آزاد کنند و به او اجازه درمان پیش از بدتر شدن حال جسمی و روحیش بدهند.

خانم ویلا در ادامه بیانیه خود با اشاره به پخش فیلم اخیر چند دقیقه‌ای از نازنین زاغری در تلویزیون ایران که او را در زمان بازداشتش در فرودگاه امام خمینی نشان می‌دهد، اعلام کرده است: «فیلم اخیر او در زمان بازداشتش در فروگاه امام خمینی که از سوی تلویزیون دولتی ایران پخش شد بیشتر بی‌گناهی او را ثابت می‌کند. این فیلم نازنین را کاملا متحیر از بازداشتش نشان می‌دهد، بدون هیچ تصوری از آنچه که او متهم شده است.»

پس از دو سال بازداشت نازنین زاغری، روز ۲۰ دی ۹۷، فیلم کوتاهی از لحظه دستگیری نازنین زاغری در فرودگاه امام خمینی از صداوسیما پخش شد که از سوی یکی از ماموران بازداشت‌کننده او به طور مخفیانه گرفته شده، این فیلم لحظه‌ای را نشان می‌دهد که به او گفته می‌شود برای پاسخگویی به یک سری سوالات باید با ماموران برود و امکان پرواز ندارد. در این فیلم نازنین با روسری سفید بر سر در سکوت و تعجب به ماموران نگاه می‌کند.

نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی ایرانی- بریتانیایی نیز که از فروردین ۹۵ در بازداشت به سر می‌برد و با حکم پنج سال زندان مواجه است ماههاست نیاز به معاینه پزشک متخصص اعصاب و روان دارد. ریچارد راتکلیف هسمر او در گفت‌وگویی با کمپین گفته بود خانم زاغری پس از اتمام مرخصی سه روزه‌اش و بازگشت به زندان اوین در شهریور ۹۷ دچار بی‌حسی در پاهایش شده است.

نرگس محمدی فعال حقوق بشری که محکوم به ۱۰ سال حبس است دچار بیماری آمبولی ریه، تشنج‌های عصبی و مشکلی در مری‌اش است. او پیش از این در آذر ۹۷ در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران درباره اینکه مدت‌هاست علیرغم تجویز دکتر متخصص و حتی دکتر بهداری زندان برای بیماری‌هایش به بیمارستان منتقل نشده است اعتراض کرد. همچنین تاکنون تقاضاهای جداگانه او و خانواده‌اش برای انتقال به پزشک خارج از زندان بی‌جواب مانده است.

تقی رحمانی همسر خانم محمدی در توییتی با اظهار اینکه هنوز همسرش و خانم زاغری از مقامات پاسخی دریافت نکرده‌اند، نوشت: « تنبیه زندانی بیمار مصداق چه نوع شکنجه‌ای است؟ زندانی هم شهروند است.

خانم محمدی در نامه‌اش خطاب به جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نوشته بود: «متاسفانه اینجانب چشم امیدی به رعایت انصاف و عدالت از سویسیستم قضایی کشورم ندارم.  لذا در مورد احکام‌ غیر عادلانه سخنی نمی‌گویم، اما از حضرتعالی تقاضا دارم لااقل شرایط مراقبت‌هایپزشکی و دسترسی ما به پزشکان متخصصی که سال ها تحت مراقبت آنها معالجه شده‌ایم و همچنین دسترسی به داروهای‌مان رافراهم آورید.‌»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024