يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.12.2018, 20:22


دانا وایت، سخنگوی پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت واحدهای آمریکایی از سوریه آغاز شده، اما به همکاری با «شرکای محلی» خود در این کشور ادامه خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: «ائتلاف (بین المللی) مناطق تحت تصرف داعش را آزاد کرد، اما کمپین علیه داعش به اتمام نرسیده است. در گذر به مرحله جدید کمپین علیه داعش، روند بازگشت سربازان مان از سوریه را آغاز کردیم. داعش در هر کجا که فعالیت داشته باشد در آستانه شکست داعش به همکاری با شرکا و متحدان خود ادامه خواهیم داد.»

پیشتر راب مانینگ، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: در این مرحله به همکاری با شرکای خود در منطقه ادامه می‌دهیم.

این در حالی است که پاتریک شاناهان، مستشار وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالات در این خصوص گفت: اظهار نظری نخواهم کرد.

پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داده بود که نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه خارج خواهند شد. این خبر بعدا از سوری سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز به این صورت مخابره شد که نیروهای آمریکایی کل سوریه را ترک خواهند کرد.

آمریکا در حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد که بخش عمده آنها در شمال سوریه حضور دارند و با شبه‌نظامیان کُرد «قسد» همکاری می‌کنند. بخش دیگری از نیروهای آمریکایی در پایگاه «التنف» واقع در منطقه تلاقی مرزی سوریه، عراق و اردن حضور دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امروز در توییتر نوشت داعش شکست خورده و این تنها دلیل حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه بوده است.

سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید پس از توییت ترامپ در خصوص دلیل حضور آمریکا در سوریه، اعلام کرد که ایالات متحده کار خروج نیروهایش از سوریه را آغاز کرده است.


نتانیاهو: خروج سربازان آمریکایی از سوریه به من اطلاع داده شد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که واشنگتن تصمیم خروج سربازان آمریکایی از سوریه را به وی اطلاع داده است.

وی اظهار داشت که با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گذشته و با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور روز گذشته گفتگو کرده و هر دو قصد واشنگتن برای آغاز خروج سربازان خود از سوریه را با او در میان گذاشته‌اند.

نتانیاهو گفت: دولت آمریکا، رئیس جمهور (ترامپ) قصدشان برای بازگرداندن نیروهای شان از سوریه را به من اطلاع دادند. ایالات متحده آمریکا به روشنی اعلام کرد که برای نشان دادن نفوذ خود در منطقه راههای دیگری دارد.

او با اشاره به اینکه این تصمیم را مورد ارزیابی قرار خواهند داد تاکید کرد: در هر شرایطی ما امنیت اسرائیل را حفظ خواهیم کرد و از خود در برابر (تهدیدهای محتمل) از این منطقه محافظت خواهیم کرد.


ابراز تردید روسیه نسبت به خروج آمریکا از سوریه

فرانتس کلینتسویچ، معاون اول کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان روسیه با ابراز تردید نسبت به خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: «آمریکا نیروهای ویژه و هوایی خود را در سوریه نگه خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری روسی «ریا نووستی»، کلینتسویچ با اشاره به انتقال تعداد زیادی از شبه‌نظامیان از سوریه به افغانستان توسط آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد که افغانستان به هدف اصلی تبدیل خواهد شد. در کنار این مساله آمریکا تلاش خواهد کرد که از راه افغانستان بر آسیای میانه تاثیر بگذارد.»

وی همچنین اعلام کرد: «روسیه بر اساس تفاهم خود با سوریه در این کشور باقی خواهد ماند. اگر نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند در مدت ۶ ماه تروریسم را در سوریه ریشه‌کن می‌کنیم.»

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه در واکنش به انتشار خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توسط کاخ سفید، اعلام کرد که با خروج نیروهای آمریکایی احتمال حصول راه‌حل سیاسی در سوریه افزایش پیدا خواهد کرد.


سناتور آمریکایی:
خروج نظامیان آمریکا از سوریه پیروزی بزرگی برای ایران و بشار اسد است

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷ (۱۹ دسامبر ۲۰۱۸)، تصمیم دولت این کشور برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را یک پیروزی بزرگ برای ایران و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه توصیف کرد.

به گزارش  خبرگزاری فارس، گراهام از حامیان سرسخت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس سنا است. او در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به شدت منتقد سیاست‌های او، از جمله خروج نیروهای آمریکا از عراق بود.

این سناتور جمهوری‌خواه روز چهارشنبه تصمیم دولت ترامپ را «یک اشتباه بزرگ، مانند اوباما» خواند و گفت این اقدام، «پیروزی بزرگی برای ایران، روسیه و بشار اسد خواهد بود.»

رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند دولت آمریکا در تدارک خارج کردن نظامیان خود از سوریه است.

آمریکا در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نیرو در سوریه دارد که اکثر آنها در شمال شرق سوریه مستقر هستند. بخشی از این نیروها هم در منطقه «التنف»، واقع در جنوب شرق سوریه و در نزدیکی مرز اردن حضور دارند.

دیگر نماینده‌های کنگره آمریکا هم همانند گراهام از تصمیم دولت ترامپ انتقاد کرده‌اند. «مارکو روبیو»، یکی دیگر از نماینده‌های جمهوری‌خواه سنا هم آن را «خطایی جدی» خوانده که تبعاتی در پی خواهد داشت.

علی‌رغم این، سناتور «رند پال» از تصمیم ترامپ استقبال کرده و گفته خوشحال است که او پس از اعلام پیروزی بر داعش، نیروهای آمریکا را از سوریه خارج می‌کند.


«خروج سربازان امریکا از سوریه نتیجه گفتگوی اردوغان و ترامپ است»

یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» درباره آغاز خروج سربازان این کشور از سوریه اظهار داشت: آنچه که اکنون رخ می دهد، به منزله اجرای توافق برقرار شده در گفتگوی اخیر تلفنی روسای جمهور ترکیه و آمریکا است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش ذکر شود اظهار کرد که تصمیم خروج سربازان آمریکایی از سوریه پیامد گفتگوی تلفنی هفته گذشته اردوغان و ترامپ است.

رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهور ترکیه و آمریکا روز جمعه ۱۴ دسامبر به صورت تلفنی گفتگو کردند.


واکنش نیروهای کرد سوری  به خروج نیروهای آمریکا

شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا در واکنش به تصمیم این کشور مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه، این تصمیم را «خیانت» خواندند.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» که وابسته به مخالفان دولت سوریه و مستقر در لندن است، شامگاه چهارشنبه (۲۸ آذر) به نقل از منابع موثق و نزدیک به «نیروهای دموکراتیک سوریه» نوشت که این اقدام آمریکا «خیانت» به آن‌ها است.

این نیروها که از سال ۲۰۱۴ در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، عیله داعش می‌جنگیدند و مورد حمایت تسلیحات و لجستیکی واشنگتن بودند، گفتند: «خروج آمریکا از سوریه خنجر از پشت به ما و یگان‌های مدافق خلق کُرد است».

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع نزدیک به «نیروهای دموکراتیک سوریه» افزودند: «خروج آمریکا از سوریه، خیانت به خون هزاران نفر است که در جنگ با داعش ریخته شد».

این منابع گفتند که مقام‌های رده بالای آمریکا فرماندهان ارشد این نیروها را در جریان خروج نیروهای خود از منطقه منبج و کل منطقه شرق فرات قرار گذاشته است.

منابع: خبرگزاری‌های آناتولی، فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024