يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.11.2018, 20:07


بررسی سه‌خبری که امروز نشان می‌دهد حرف‌زدن درباره جمعیت و ازدواج در ایران امنیتی‌تر شده است.

امروز سه خبر شنیدیم که به‌حوزه جمعیت مربوط بود؛ هر سه از امنیتی‌شدن اوضاع درباره برخی طرح‌هایی که به‌گونه‌ای به جمعیت و افزایش نسل ربط دارند، خبر می‌دهند.

کیهان در شماره امروزش  نوشت: «دو سال است که یک تیم هماهنگ، متشکل از چند نماینده‌ عضو فراکسیون زنان مجلس، چند فعال اجتماعی به‌همراه فردی که در انگلیس برای سیاست‌گذاری اجتماعی آموزش دیده با حمایت نهادهای بین‌المللی مثل یونیسف و هزینه‌های سرسام‌آور برای همایش، ساخت فیلم سینمایی و تولیدات رسانه‌ای برای «ممنوعیت قانونی ازدواج در سن پایین» فعالیت می‌کنند.»

این روزنامه افزود: «ممنوعیت ازدواج کودکان در راستای توصیه ۴۴سال پیش هنری کیسینجر، وزیر وقت‌ خارجه آمریکا به رئيس‌جمهور آمریکا بوده.»

به‌ادعای کیهان، کیسینجر گفته بود افزایش جمعیت‌ کشورهای رقیب آمریکا چون به رشد اقتصادی‌شان منجر می‌شود، امنیت آمریکا را به‌خطر می‌اندازد و به‌ویژه افزایش جمعیت مسلمانان، برای امنیت اسراییل هم خطرناک است.

به‌نوشته کیهان کیسینجر توصیه‌کرده که باید جلوی افزایش جمعیت این کشورها گرفته شود.

کیهان جلوگیری از ازدواج پسران زیر ۱۸ سال و دختران زیر۱۶ سال در ایران را عمل به توصیه‌های کیسینجر خوانده است.

بنابراین کیهان کوشید این طرح را به‌خارج از کشور ربط دهد و یک شبکه سازمان‌یافته را دست‌اندرکار تصویب و اجرای آن را در ایران تصویر کند.

چندساعت بعد فاطمه‌حسینی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در توییترش خبر داد: «بازهم ده‌ها پیامک به نمایندگان مجلس، این بار برای مقابله با طرحی که جهت جلوگیری از کودک همسری، در مجلس پیگیری می‌شود!»

پیامک‌ها، نمایندگان را به گسترش فحشا و به‌انحراف کشاندن نوجوانان در سن بلوغ متهم کرده‌اند.

هم‌زمان صبح‌ خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، خبر داد  یکی از نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت یا احضار کرده‌اند.

فارس نوشت:  «این افراد با اقدامات شبکه‌ای خود، در پوشش فعالیت‌های علمی اقدام به نفوذ در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و مانع آفرینی در برابر اجرای صحیح سیاست‌های کلی نظام در زمینه جمعیت کرده‌اند. خبرنگار فارس مطلع شد، «م.ب» که مدتها تحت عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده و دوتابعیتی نیز هست، بازداشت شده و برخی افراد نیز چندین مرتبه احضار شده‌اند.»

فارس در ادامه نوشت: «براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار فارس، این افراد با نفوذ در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و... اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست های کلی نظام می‌کردند.»

به نظر می‌رسد که بازداشتی‌های «پروژه نفوذ» روز به روز گسترده‌تر شده و دامنه آن کم‌کم  به دیگر اصناف نیز برسد. پروژه‌ای که روزگاری با بازداشت روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، تشکل‌های مردم‌نهاد و ... در پی داشت امروز به فعالان محیط زیستی و جمعیت شناسان رسیده است.

البته مشخص نیست  چطور این محققان با حضور در نهادهای نام برده، در حال نفوذ بوده و چه اطلاعاتی را رد و بدل و یا جلوی کدام سیاست‌های کلی نظام را می‌گرفته‌اند، هرچند که وقتی فعال محیط زیستی می‌تواند با عکس گرفتن از یوز نفوذ کند، حتما جمعیت شناس نیز راهی برای نفوذ پیدا می کند.

حال اینکه این سیاست‌های کلی نظام چه هستند نیز خود جای سوال دارد، در حالیکه سیاست های کلی نظام در حوزه اقتصاد و فرهنگ بی‌نفوذ شکست خورده، فریاد کارگران و معلمان و دیگر اصناف بلند است و کشور در بحران بسر می‌برد، این افراد کدام سیاست کلی را می‌خواستند شکست دهند؟

از سویی وابستگان به سپاه، اطلاعات موشکی را به راحتی در اختیار بیگانگان می‌گذارند و روسای دفتر  مقامات نظامی جاسوسی می‌کنند و نتانیاهو به راحتی به اسناد ایران دسترسی پیدا می‌کند و در مجموع اطلاعات نظامی و امنیتی از طریق خود امنیتی‌ها و نظامی‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شود و در مقابل فعالان مدنی، اجتماعی، دانشمندان و ... بازداشت می‌شوند. کم کم در خبرها خواهیم خواند نانواها و قصاب‌ها و رفتگران و ... نیز به خاطر نفوذ بازداشت شدند.

منابع: ‌روزآروز، کلمه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024