دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.11.2018, 21:45


رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی به دفاع حکومت عربستان و رد دخالت شاه و ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی پرداخت.

دونالد ترامپ در این بیانیه نوشت:

*  ایران مسئول یک جنگ نیابتی خونین علیه عربستان سعودی در یمن است و برای تضعیف کوشش های شکننده عراق در برقراری دمکراسی تلاش می کند.

* پس از سفر سنگین سال گذشته به عربستان سعودی، این پادشاهی موافقت کرد که ۴۵۰ میلیارد دلار در ایالات متحده هزینه و سرمایه گذاری کند.  این رکوردی است که باعث ایجاد صدها هزار شغل، رشد اقتصادی و ثروت بیشتری برای ایالات متحده خواهد شد. از ۴۵۰ میلیارد دلار، ۱۱۰ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی از بوئینگ، لاکهید مارتین، رایتون و بسیاری دیگر از پیمانکاران دفاعی بزرگ آمریکا صرف خواهد شد.

*  اگر ما این قراردادها را به صورت احمقانه لغو کنیم، روسیه و چین از مزایای فراوانی برخوردار خواهند بود - و بسیار خوشحال می شوند که همه این کسب و کار جدید را به دست آورند. این یک هدیه شگفت انگیز از ایالات متحده برای آنها خواهد بود!

* جنایت علیه جمال خاشقچی وحشتناک بود و کشور ما از آن چشم پوشی نمی کند. در واقع، ما اقدام جدی علیه کسانی که پیش از این به عنوان مشارکت کنندگان در قتل شناخته شدند، انجام دادیم.

* پس از تحقیقات مستقل، اکنون جزئیات زیادی از این جنایات وحشتناک را می‌دانیم. ما پیش از این ۱۷ سعودی که قصد کشتن خاشقچی را داشتند و همچنین بدنش را ناپدید کرده‌اند، تحریم کردیم.

* نمایندگان سعودی می گویند جمال خاشقچی یک «دشمن دولت» و یک عضو اخوان المسلمین بوده است، اما تصمیم من به هیچ وجه بر اساس آن نیست؛ این یک جنایت ناپذیرفتنی و وحشتناک است.

* پادشاه سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان قویا هرگونه آگاهی از برنامه‌ریزی یا قتل خاشقچی را انکار می‌کنند؛ آژانس‌های اطلاعات ما همچنان به ارزیابی تمام داده ها ادامه می‌دهند، اما می‌تواند اینگونه باشد که شاهزاده از این رویداد غم‌انگیز آگاه بود و شاید هم نبود.

* ممکن است هیچ‌گاه از تمامی حقایق اطراف قتل خاشقچی مطلع نشویم. در هر صورت، رابطه ما با عربستان سعودی برقرار است. آنها متحدی بزرگ در مبارزه بسیار مهم ما علیه ایران بوده‌اند.

* ایالات متحده می‌خواهد به منظور تضمین منافع کشورمان، اسرائیل و تمامی دیگر شرکای ما، شریک ثابت قدمی برای عربستان سعودی باقی بماند.

* هدف مبرم ما حذف کامل تهدید تروریسم در سراسر دنیا است. می‌دانم برخی اعضای کنگره به دلایل سیاسی یا دلایل دیگر مایلند در مسیری دیگر حرکت کنند؛ آنها آزاد هستند این کار را انجام دهند. هر ایده‌ای که به من پیشنهاد شود در صورتی که با امنیت و ایمنی آمریکا همسویی کامل داشته باشد، مورد توجه قرار می دهم.

* آنها (مقام‌های عربستان) با ما همکاری کرده اند و به درخواست های من برای حفظ قیمت های نفت در سطوح معقول - که برای جهان مهم است پاسخ می دهند.

* من به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده قصد دارم اطمینان دهم که آمریکا در یک دنیای بسیار خطرناک، منافع ملی خود را دنبال می‌کند و به شدت با کشورهایی که خواهان آسیب رساندن به آنها هستند، مخالفت می‌کنم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024