يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.11.2018, 10:01


روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سازمان سیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شخصا دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی را صادر کرده است.

به گفته مسئولان، نتیجه گیری سازمان سیا «با قطعیت بالا» بوده و تاکنون مهم‌ترین یافته‌های متعلق به ارتباط ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی به شمار می‌رود و همچنین تلاش‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حفاظت از ولیعهد سعودی را دچار مشکل می‌کند.

روزنامه واشنگتن پست یکی از مهم‌ترین عوامل نتیجه‌گیری سازمان سیا را تماس تلفنی میان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن که برادر بن سلمان نیز هست، با جمال خاشقجی دانسته است.

بر اساس تماس‌های شنید شده توسط سیا، شاهزاده خالد بن سلمان، روزنامه‌نگار سعودی را متقاعد کرده برای دریافت مدارکش به کنسولگری عربستان در استانبول برود و به او اطمینان داده که با هیچ خطری روبرو نخواهد شد.

منابع واشنگتن پست با بیان اینکه مشخص نیست شاهزاده خالد از طرح کشتن خاشقجی باخبر بوده یا نه، مدعی شدند: «ولی مشخص است که این تماس تلفنی را به طور دقیق به دستور برادرش، محمد بن سلمان برقرار کرده است.»

فاطمه باعشن، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به این خبر گفته است سفیر عربستان در آمریکا هیچ‌گاه درباره سفر خاشقجی به ترکیه با او گفتگو نکرده و نتیجه گیری سیا در این زمینه “نادر” است.

از سوی دیگر به باور برخی منابع واشنگتن پست «با توجه به موقعیت بالای ولیعهد سعودی، احتمالی وجود ندارد که این جنایت بدون اطلاع وی انجام شده باشد.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست دوم ماه اکتبر گذشته به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

دادستانی کل استانبول ترکیه روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ای خفه و کشته شده است.

شعلان الشعلان، سخنگوی دادستانی کل عربستان سعودی ۱۵ نوامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض با بیان اینکه جسد جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول تکه‌تکه شده است اعلام کرد که در این رابطه درخواست اعدام برای ۵ نفر از عاملان این جنایت صادر شده است. وی اعلام کرد که دستور تشکیل گروه قتل خاشقجی را احمد العسیری، معاون سابق اطلاعات و دستور قتل این روزنامه‌نگار را رئیس این گروه صادر کرده‌ است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در همین روز طی نشست خبری در ریاض، گفت: «قبول داریم که قتل خاشقجی جرم و اشتباه بزرگی بود». وی با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به محاکمه کسانی که باعث کشتن جمال خاشقجی شدند واضح است، اظهار داشت که در خصوص محاکمه عاملان این قتل مصمم هستند.


«سر» خاشقچی به «ریاض» منتقل شده است

وبگاه خبری «الخلیج آنلاین» به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای که نامش را فاش نکرد نوشت، اطلاعات جدیدی که مقامات ترکیه درباره سرنوشت جسد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار معروف سعودی که در کنسولگری کشورش در استانبول به دست یک تیم ترور سعودی مرتبط با دفتر ولی‌عهد سعودی ترور شد، به دست آورده‌اند، نشان می دهد سر جمال به ریاض منتقل شده است.

این مقام مسئول گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که سر جمال خاشقچی (جدا شده) و به ریاض منتقل شده و سایر اجزای جسد او در ترکیه است. تیم تحقیق ترکیه، نمونه‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهد جسد را از بین‌ برده‌اند اما مقامات ترکیه منتظر پاسخ رسمی مقامات سعودی هستند تا توضیح دهند که سرنوشت جسد چه شده و کجا و چطور [قاتلان] خود را از آن خلاص کرده‌اند».

این مقام ترکیه‌ای توضیح داد «بعد از قتل و قطعه‌قطعه کردن جسد توسط تیم ترور سعودی، هنوز روشن نیست که سر جمال خاشقچی چطور به عربستان منتقل شده، از مسیر هوایی، زمینی یا دریایی».

این مسئول ترکیه‌ای به «ماهر مطرب» محافظ شخصی محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی اشاره کرد و گفت «ماهر مطلب، محافظ شخصی ولی‌عهد سعودی یکی از عناصر اصلی است که این جنایت را مرتکب شده‌اند. او گذرنامه دیپلماتیک دارد، برای همین، چمدان او هنگام ترک فرودگاه آتاتورک تفتیش نشد. همچنین هواپیمای اختصاصی که او را آورده بود به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشد».

منابع گزارش: آناتولی، فارس



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024