دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.10.2018, 15:58


دادستانی کل عربستان تاکید کرد، مظنونان پرونده قتل خاشقجی از قبل برای کشتن این روزنامه‌نگار برنامه داشتند و تحقیقات در این پرونده بر اساس نتایج تحقیقات مشترک ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سعود بن عبدالله بن مبارک المعجب، دادستانی کل عربستان امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده و نتایج تحقیقات‌مان، به بازجویی از مظنونان پرونده جمال خاشقجی ادامه می‌دهیم.

دادستانی کل عربستان در ادامه تاکید کرد: تحقیقات ما تا تحقق عدالت ادامه خواهند داشت.

بن مبارک المعجب افزود: طبق اطلاعات ارائه شده از طرف ترکیه متهمان پرونده خاشقجی با نیت قبلی این جنایت را مرتکب شدند.

رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه اول آبان ۹۷ در پارلمان ترکیه اعلام کرد شواهد بدست آمده نشان می‌دهند که قتل جمال قاشقجی خبرنگار منتقد سعودی “از چندین روز پیش برنامه‌ریزی شده” بوده است.

اردوغان گفت خاشقجی قربانی یک جنایت وحشیانه شده و از حکومت عربستان خواست از اول تا آخر ماجرا را توضیح دهد و تمامی عوامل از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آنها را معرفی کند.

به گفته رئیس جمهور ترکیه در تحقیقات انجام شده مشخص شد که یک تیم ۱۵ نفره از ماموران اطلاعاتی، پزشکی قانونی و افراد دیگر با استفاده از هواپیمای خصوصی و پرواز عادی وارد ترکیه شده‌اند. اردوغان اضافه کرد، تیم سعودی از چند روز قبل از کشته‌شدن خاشقجی برای این سناریو طرح ریزی کرده بود.

اردوغان در ادامه سخنانش در پارلمان ترکیه گفت، عربستان تا روز چهارم اکتبر  با بازرسان ترکیه همکاری نمی‌کرد و جنایت قتل خاشقجی در داخل کنسولگری را انکار می‌کرد. عربستان هم‌چنین اجازه تفتیش کنسولگری و محل اقامت کنسول عربستان را نمی‌داد.

دولت عربستان پس از ۱۸ روز انکار، در نیمه شب شنبه به یکشنبه (۲۰ و ۲۱ ااکتبر) عربستان سعودی به کشته‌شدن جمال خاشقچی در کنسولگری  عربستان اعتراف کرد، اما مدعی شد که او در جریان یک “درگیری فیزیکی” جان خود را از دست داده است.

اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان ترکیه گفت: عربستان سعودی با پذیرش مسئولیت این قتل گام مهمی برداشت. انتظار داریم عوامل این جنایت شناسایی و محاکمه شوند. شواهدی دال بر اقدامی برنامه‌ریزی شده در این زمینه داریم.

او اضافه کرد: ما منتظر هستیم که عربستان از اول تا آخر ماجرا را توضیح دهد و تمامی عوامل از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آنها را معرفی کند. این جنایت یک اقدام برنامه‌ریزی نشده نبود و مشخص است که برای آن هماهنگی و برنامه وجود داشت.

رئیس جمهور ترکیه سپس پرسید: «۱۵نفری که خاشقجی را به قتل رسانده‌اند دستور را از چه کسی گرفته بودند؟ در روز حادثه آن ۱۵ نفر به دستور چه کسی به ترکیه آمدند و چرا ابتدا اجازه تفتیش کنسولگری داده نشد؟ چرا اظهارات متناقض ارائه شد؟ اگر کسی کشته شده، جسدش کجاست؟ اگر جسد وی به یک همدست ترک داده شده، این فرد کیست که مسئولان عربستان سعودی اعلام کردند. تا زمانی که به این سئوالات پاسخ داده نشود، این پرونده مختومه نخواهد شد.»

اردوغان در پایان گفت: «عربستان اقدام بسیار مهمی انجام داد که وقوع قتل را پذیرفت و الان ما منتظر هستیم که از اول تا آخر ماجرا را توضیح دهد و تمامی عوامل از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آنها را معرفی کند. این جنایت یک اقدام برنامه‌ریزی نشده نبود و مشخص است که برای آن هماهنگی و برنامه وجود داشت.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024