سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.03.2017, 6:09

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی جدید فاش کرد


شهروند| گزارش‌های جدید حاکی از آن است که در کمپین انتخاباتی ٢٠١٦، رئیس کمپین دور نهایی دونالد ترامپ، «پاول مانافورت»، ارتباطات منظمی با همکار دیرین خود – یک مترجم نظامی روس در کی‌یف که در اوکراین به اتهام عامل اطلاعاتی روسیه، بازجویی شد- داشته است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در ماه جولای، «جی.دی.گوردن»، یک مقام سابق پنتاگون در تیم امنیت ملی ترامپ، دیداری با «سرگئی کیسلیاک»، سفیر روسیه داشته است؛ درست زمانی که گوردن، خارج از سازوکار حزبی در حال صحبت درباره نزاع میان روسیه و اوکراین بوده است. همچنین، «جیسون گرین‌بلات»، وکیل سابق سازمان ترامپ و در حال حاضر، نماینده ویژه کاخ سفید برای مذاکرات بین‌المللی، تابستان گذشته، با «برل لازار»، خاخام اعظم روسیه و یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، دیدار کرده بود.

گوردن، مقام سابق پنتاگون، دیدار خود با  کیسلیاک را در کنوانسیون جمهوریخواهان به تصویر کشید و از آن به عنوان موضوعی عادی یاد کرد. بعد از یک پنل گفت‌وگو و بحث، او گفت که به‌طور خلاصه با «ده‌ها تن از سفرا و دیپلمات‌های ارشد» ازجمله کیسلیاک صحبت کرده است. گوردن گفت که او «برخی از نظرات کمپین را در مورد اهمیت ارتقای روابط با روسیه تکرار کرده است»، اما وارد مسائل اساسی سیاسی نشده است. در ملاقاتی دیگر در میان حزب جمهوریخواه که گوردن به نمایندگی از ترامپ و برای ارايه نظرات او به حزب حضور یافته بود، گفت که در صحبت‌های وی با  کیسلیاک هیچ ارتباط پشت‌پرده‌ای وجود نداشته است. او گفت: «متأسفانه بسیاری از رسانه‌ها به‌طور مکرر تلاش می‌کنند که نقاطی را که هیچ ارتباطی میان آنها نیست، به یکدیگر متصل کنند.»

به دنبال گزارش‌های متعدد و تحقیقات سرویس‌های اطلاعاتی در مورد تلاش ولادیمیر پوتین برای مداخله در انتخابات به نفع دونالد ترامپ و همچنین تحقیقات اف‌بی‌آی و کنگره، لیستی از ارتباطات روس‌ها با همکاران دونالد ترامپ که همچنان در حال افزایش است، شک و تردید‌ها را نسبت به دولت رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بیشتر کرده است. دموکرات‌ها ارتباط‌های مشکوک و انکار نادرست مقامات دولت ترامپ را به‌عنوان بخشی از یک الگو می‌بینند که خط بطلانی بر اصرار سرسختانه ترامپ مبنی بر اینکه «او و همکارانش هیچ ارتباطی با روسیه ندارند» می‌کشد و دروغگویی آنها را برملا می‌سازد.

حامیان دونالد ترامپ می‌گویند که ملاقات‌ها و تماس‌های بی‌خطر، موضوعی روتین و معمول برای تیم یک رئیس‌جمهوری جدید است و در حال حاضر، این فشارها و توطئه‌ها به دلایل سیاسی و به منظور خراب‌کردن دولت ترامپ است. ترامپ، روز پنجشنبه، افراط و دیوانگی شدید برای پیداکردن ارتباط‌های همکاران او با روس‌ها را به «شکار ساحره‌ها» توصیف و آن را محکوم کرده است؛ اما ظاهرا این سخنان به او کمکی نکرد چراکه لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه، به تکرار سخنان ترامپ پرداخت و گفت: «این کارها شبیه شکار ساحره‌ها است».

شکار ساحره‌ها به دوران سیاهی در تاریخ اروپا اشاره دارد که جست‌وجوهایی برای گرفتن ساحره‌ها انجام می‌شد و در این میان حدودا ٢هزار تن اعدام و سوزانده شدند. روز جمعه،  ترامپ عکسی از دیدار پوتین و سناتور چاک شامر، نماینده دموکرات نیویورک را در تويیتر گذاشت و نوشت: «ما باید تحقیقاتی فوری را در مورد سناتور شامر و ارتباط او با پوتین و روسیه آغاز کنیم.»

این موضوع، پیشتر عواقب خطیری را برای دولت جدید به دنبال داشته است. «مایکل فلین» پیش از آن‌که به خاطر فاش‌شدن مکالماتش با کیسلیاک مجبور به استعفا شود، کمتر از یک ماه در پست مشاور امنیت ملی بود. این هفته، ژنرال جف سشنز، وزیر دادگستری ترامپ پذیرفت که با کیسلیاک، ملاقات‌هایی داشته که او پیشتر این موضوع را فاش نکرده بود. چند روز پیش، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که جف سشنز در دوران کارزار انتخاباتی‌ سال ۲۰۱۶ دو مرتبه با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرده است. مقام‌های ارشد حزب دموکرات جف سشنز را به گمراه‌کردن کنگره در زمینه تماسش با سفیر روسیه متهم کرده‌اند و می‌گویند که  سشنز باید استعفا كند.

سشنز، تقاضاها برای استعفای خود را رد کرده، اما پذیرفته که خود را از هرگونه تحقیقاتی که شاید مهم‌ترین تحقیقات درمورد وزارت دادگستری باشد، کنار بکشد: موضوع دخالت روسیه در انتخابات و این‌که هریک از همکاران دونالد ترامپ، دراین میان، با روس‌ها تبانی کرده باشند، اما با این حال این مسأله ختم نشد؛ تمام ٩ دموکرات درکمیته قضائی سنا در روز جمعه از سشنز خواستند که درمورد انکار نادرست ملاقات‌هایش با مقامات روسیه در زمان کمپین انتخاباتی شهادت دهد. (یعنی شهادت دهد که پیشتر، ملاقات‌هایش با مقامات روسیه را به دروغ، منکر شده بود.)

بخشی ازمشکل اساسی درمورد این تماس‌ها، می‌تواند سبک رفتار ستیزه‌جویانه ترامپ باشد. او پیشتر- حدود یک‌ماه پیش- در کنفرانسی خبری گفته بود که او «هیچ کاری با روسیه ندارد» و این‌که «هیچ فرد دیگری که ما با او کار می‌کنم نیز، این‌گونه نیست». در واقع، گزارش‌های زیادی توسط رسانه‌های مختلف حاکی ازتماس‌های متعدد میان همکاران ترامپ و روس‌هایی است که درخدمت دولت روسیه هستند یا با شخص پوتین، ارتباط نزدیکی دارند. یکی از پرونده‌های اتهامات درمورد ارتباطات روسیه و ترامپ، توسط یکی از عوامل بریتانیایی سرویس اطلاعاتی و مخالف سیاسی آقای ترامپ، جمع‌آوری شد که شامل ادعاهای اثبات‌نشده درمورد همکاری دستیاران ترامپ با روسیه، به منظور هک اطلاعات کامپیوترهای حزب دموکرات بود.

مقامات فعلی و سابق آمریکایی گفته‌اند که تماس‌های تلفنی ضبط‌شده و شنودها، نشان می‌دهد که در‌ سال قبل از انتخابات، اعضای کمپین ریاست‌جمهوری ٢٠١٦ ترامپ با سایر افراد مرتبط با مقامات ارشد اطلاعاتی روسیه، تماس‌های تلفنی مکرری داشته‌اند. با این حال اما، دیپلمات‌های سابق و متخصصان روسیه می‌گویند که خودداری از ملاقات مقامات روسیه درطول مبارزات و کارزار انتخاباتی، برای تیم ترامپ، پوچ  و خلاف منافع آمریکایی‌هاست.

«جان آر. بیرل»، سفیر آمریکا در مسکو از ‌سال ٢٠٠٨ تا ٢٠١٢، گفته است: من نگرانم که ما تا این اندازه، به هرتماسی، با سوءظن نگاه می‌کنیم». بیرل، می‌گوید که این رفتار به روس‌های داخل روسیه هم سرایت کرده و این حساسیت برای آنها هم به وجود آمده است. زمانی که او به روسیه بازگشت، گفت: «این دیوانگی ضدغربی و ضدآمریکایی حتی آشنایان و دوستان قدیمی من را نگران می‌کند که با من دیدار کنند، چراکه آنها می‌ترسند که برچسب «خیلی صمیمی با آمریکا» را به آنها بزنند.»

موج جدید ترامپ درمیانه جنجال‌ها
جنجال‌ها بر سر ارتباط مقامات دولت ترامپ درحالی همچنان در تیتر خبرها قرار دارند که روزگذشته، دونالد ترامپ، در توییتر، مطلبی نوشت که سروصدای زیادی به پا کرده است. دونالد ترامپ، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین را متهم کرده است که پیش ازبرگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مکالمات او را درمحل کار و سکونتش، برج ترامپ نیویورک، شنود می‌کرده است. او این شنود ادعایی را غیرقانونی دانسته و گفته است؛ می‌تواند براین مبنا یک دعوای قضائی محکم‌علیه باراک اوباما آغاز کند.

ترامپ درتوییترش نوشته است: «وحشتناک است! همین حالا مطلع شدم که درست قبل از پیروزی، اوباما ارتباطاتم در برج ترامپ را شنود می‌کرده است. چیزی پیدا نکردند. این مک‌کارتیسم است.» «رئیس‌جمهوری اوباما چقدر سطحش را پایین آورده که تلفن مرا در دوره بسیار مقدس انتخابات شنود می‌کرده است. این درحد نیکسون/ واترگیت است. آدم بد (یا مریض).»

اشاره اول ترامپ به «جوزف مک‌کارتی»، سناتور چپ‌ستیزی است که در دهه۱۹۵۰ مجموعه‌ای از اقدامات سرکوبگرانه را علیه منتقدان و روشنفکران هدایت می‌کرد و بدون مدارک مستند اتهام‌های سنگینی به آنها می‌زد. اشاره دوم او به رسوایی واترگیت است که درآن افشا شد. دولت «ریچارد نیکسون» جمهوریخواه، مقر حزب دموکرات را شنود می‌کرده است. تحقیقاتِ پس از آن فاش کرد که دولت ریچارد نیکسون مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌های اینچنینی از قدرت را انجام داده است. این رسوایی به کناره‌گیری آقای نیکسون از قدرت انجامید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024