دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.06.2011, 14:27


عمادالدین باقی روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ با سپری شدن مدت محکومیتش از زندان اوین آزاد شد. به گزارش رسانه‌ها، آقای باقی پیش از پفتن به منزل خود به خانه هدی صابر و هاله سحابی رفت و با خانواده آنان ابراز همدردی کرد. عمادالدین باقی یکی از دوازده زندانی سیاسی اعتصاب کننده غذا بود که در اعتراض به شهادت هاله سحابی و هدی صابر اعتصاب کرده بود.

سال گذشته باقی پس از فوت آیت‌الله منتظری و پخش مصاحبه‌‌ی باقی با ایشان که از شبکه فارسی بی بی سی پخش شد، بازداشت شد. پس از آزادی به بهانه اجرای حکم دیگری در ارتباط با انجمن دفاع از حقوق زندانیان، روانه حبس شد و در این مدت جز از پشت شیشه با خانواده خود دیدار نکرد.

صالح نیک‌بخت، وکیل مدافع عمادالدین باقی روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «موکلم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت کشور از سوی دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شد. پس از اعتراض به رأی صادره پرونده در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مطرح شد و با توجه قضات دادگاه‌ به محتویات پرونده و دفاعیات وکلا، موکل از اتهام تبانی علیه امنیت کشور تبرئه شد.»

آقای نیکبخت افزود: «از آنجا که پیش از این عمادالدین باقی به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه دیگر نیز محکوم شده بود، با درخواست تجمیع پرونده‌ها و اعمال ماده ۱۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری، مجازات تبلیغ علیه نظام در پرونده حذف و همان مجازات سابق اعمال شد که پس از سپری کردن دوران محکومیت یک ساله در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام، موکل امروز از زندان آزاد شد.»

صالح نیک‌بخت هم‌چنین افزود که «تبرئه‌ موکل از اتهام تبلیغ علیه نظام ناشی از دقت قضات شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به دفاعیات ما بود و این امر نشان می‌دهد در میان قضاتی که به جرایم امنیتی رسیدگی می‌کنند، قضاتی حضور دارند که دفاعیات مستدل و قانونی وکلا را مورد توجه قرار می‌دهند.»

به موجب آخرین حکم آقای باقی، او به مدت پنج سال نیز از حقوق اجتماعی‌اش برای فعالیت مدنی، رسانه‌ای و سیاسی محروم شد، ولی وکیل مدافع او در مورد تغییرات احتمالی در این حکم توضیحی نداد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024