دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.07.2009, 4:16


ادامه بازداشت های گسترده خودسرانه و ناپدید شدن افراد

محمد علی دادخواه، وکیل سرشناس حقوق بشر توسط ماموران ناشناس بازداشت شد و به مکان نامعلومی منتقل شد.

"وضعیت ایران بسیار وخیم است و شبیه بسیاری از سرکوب های فجیع در حافظه تاریخ معاصر از جمله سرکوب های پس از کودتای ژنرال پینوشه در سال ۱۹۷۳ است که در جریان آن صدها نفر بازداشت، ناپدید و اعدام شدند."

۱۷ تیرماه ۱۳۸۸- به گفته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در حالی مقامات ایرانی گفته اند که تعدادی از 2000 نفر شهروندان بازداشت شده آزاد شده اند که به اعتقاد ناظران محلی حقوق بشر، آنها هنوز در بازداشت هستند، وهمچنان بازداشت افراد سرشناس بخاطرفعالیتهای حقوق بشری و یا عقاید سیاسی شان و با نقض وسیع معیارهای آئین دادرسی ادامه دارد.

امروز، ماموران ناشناس، محمد علی دادخواه، وکیل سرشناس حقوق بشر و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر را در دفترش در ساعت 4 بعداز ظهر به وقت تهران بازداشت کردند. شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل، ریاست این کانون را برعهده دارد. عبدالفتاح سلطانی از دیگر وکلای این کانون از 24 خرداد در بازداشت است.

ماموران ناشناس همچنین 4 نفر از همکاران دادخواه را که در هنگام هجوم ماموران در دفترش بودند بازداشت کردند. ملیحه دادخواه؛ دختر محمد علی دادخواه، سارا صباغیان، بهاره دولو، و امیر رئیسان از بازداشت شدگان هستند که به همراه محمد علی دادخواه به مکان نامعلومی برده شده اند. ماموران همچنین دفتر وکالت آقای دادخواه را بدون هیچ احضاریه قانونی و توضیحی پلمپ کردند. محمد علی دادخواه وکالت بسیاری از بازداشت شدگان اخیر را برعهده دارد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت:" دولت ایران هر گونه آئین دادرسی را با شتاب هول انگیزی پس می زند و لگد مالی میکند. نه تنها صدها نفر در بازداشت های بی ارتباط با دنیای خارج در سلول های انفرادی و احتمالا تحت شکنجه هستند بلکه وکلای آنها نیز با شتاب به خیل بازداشت شدگان پیوسته اند." هادی قائمی تاکید کرد که:"وضعیت ایران بسیار وخیم است و شبیه بسیاری از سرکوب های فجیع در حافظه تاریخ معاصر از جمله سرکوب های پس از کودتای ژنرال پینوشه در سال 1973 است که در جریان آن صدها نفر بازداشت، ناپدید و اعدام شدند."

همچنین کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده که سلامت یکی دیگر از بازداشت شدگان؛ بیژن خواجه پور خویی، احتمالا در خطر است. خواجه پور؛ مشاور اقتصادی و تجاری و همچنین یک تحلیلگر مستقل شناخته شده بین المللی است که در تاریخ 6 تیرماه 1388 توسط افراد ناشناس بازداشت شده است. خواجه پور دچار بیماری شدید دیابت است که نیازمند رژیم غذایی ویژه است. خواجه پور از موسسان شرکت مشاوره راهبردی آتیه بهار است.

خواجه پور در فرودگاه تهران در حالیکه از سفر خارج به ایران بازمی گشت بازداشت شد. مقامات ایران در باره علت بازداشت یا مکان نگهداری خواجه پور هیچ اطلاعی به خانواده او نداده اند. خواجه پور در جریان اعتراضات پس از انتخابات در خارج از ایران بسر می برد و بنظر نمی رسد که در هیچیک از فعالیت های سیاسی مشارکت داشته باشد. فعالیت های حرفه ای او برای دولت ایران کاملا بطور شفاف شناخته شده است.

فضل الله عرب سرخی؛ عضو شورای مرکری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات، در 16 تیرماه توسط افراد ناشناس بدون ارائه هیچگونه احضاریه ای بازداشت شد و مکان نگهداری او نیز نامعلوم است.

جلال محمدلو؛ عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران در تهران، نیز در تاریخ 14 تیرماه در حالی که به توصیه پزشک در حال انتقال به بیمارستان بود، بازداشت شد.

همانطور که رسانه های بین المللی بطور وسیعی گزارش داده اند، کلوتیلد رایس؛ فرانسوی الاصل، در تاریخ 10 تیرماه بازداشت و به جاسوسی متهم شد. گزارش شده است که کلوتیلد در زندان اوین در تهران نگهداری می شود.

هادی قائمی در مورد خانم کلوتیلد گفت:" حداقل خانواده خانم رایس می دانند که او در کجا در بازداشت است و اتهام او چیست، در حالیکه این اطلاعات به خانواده صدها نفرشهروند ایرانی که ناپدید شده اند داده نشده است."

تعدادی از دانشجویان نیز در این روزها بازداشت شدند. حسام سلامت؛ دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه تهران، در روز 15 تیرماه بازداشت شد. علی تقی پور، دبیرفنی سابق انجمن اسلامی دانشگاه مازندان نیز در تاریخ 9 تیرماه بازداشت شد. نیما نحوی؛ دانشجوی دانشگاه صنعتی انوشیروان بابلسر نیز در روز 10 تیرماه در حالیکه از دانشگاه به سمت خوابگاه می رفت توسط ماموران امنیتی مورد حمله و بازداشت قرار گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024