شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.07.2008, 10:44


جام جم آنلاین: هنوز كیك و قهوه تبلیغاتی روزنامه "همشهری عصر" در تابلوهای خیابانها و بزرگراههای تهران جا خوش نكرده است كه امروز جمعه، خبرگزاریهای داخلی از توقیف این روزنامه به علت انتشار "مطالب خلاف واقع و خبرهای نادرست با هدف ایجاد نابسامانی در وضعیت اقتصادی كشور" خبر دادند.

ایرنا- خبرگزاری رسمی كشور_ گزارش داد: "نشریه همشهری نوبت عصر با رای هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. علت توقیف این نشریه، نشر مطالب خلاف واقع و خبرهای نادرست با هدف ایجاد نابسامانی در وضعیت اقتصادی كشور عنوان شده است. "

خبر كوتاه ایرنا با این جمله كه "هیات نظارت بر مطبوعات برای انتشار همشهری نوبت عصر متعلق به شهرداری تهران مجوز صادر نكرده است"، به پایان می رسد، بدون آنكه توضیح دهد، به چه دلیل، این روزنامه متهم به "ایجاد نابسامانی در وضعیت اقتصادی كشور" شده است، اما آنها كه خواننده این روزنامه هستند و ظرف دو روز گذشته روزنامه همشهری و اخبار خبرگزاریها را پیگیری كرده اند، موضوع را به روشنی درك می كنند.

همشهری چاپ عصر كه انتشار خود را ششم بهمن ماه گذشته آغاز كرده بود، در شماره روز چهارشنبه تیتر درشت خود را به موضوع "اعتراض شدید مظاهری به صمصامی" اختصاص داده و نوشته بود:"منابع آگاه در وزارت اقتصاد خبر از بروز اصطكاكی می‌دهند كه شاید تا امروز در هیچ نهادی بروز نكرده است و براساس آن در اقدامی دور از انتظار حسین صمصامی از پذیرفتن مهندس مظاهری در وزارت اقتصاد خودداری كرده است. رئیس‌كل بانك مركزی كه در اعتراض به تصمیمات صمصامی در رابطه با تسهیلات بانكی به ساختمان وزارت اقتصاد به باب همایون رفته بود با برخورد تند سرپرست وزارت اقتصاد روبه‌رو شد. مظاهری نسبت به دستورهای صمصامی در مورد كنترل روزانه حساب‌های بانك‌های دولتی كه به زعم او موجب تشدید فرار سرمایه‌ها از بانك‌های دولتی به سمت بانك‌های خصوصی شده است، معترض بوده است. بحثی كه به گفته برخی كاركنان حوزه وزارتی به درگیری شدید منجر شده و با دخالت حراست پایان یافته است."

همشهری سپس از كشیده شدن این موضوع نزد رییس جمهوری، تشریح اختلافات صمصامی و مظاهری به ویژه بر سر سیاستهای كلان و طرح تحول اقتصادی دولت و تلاشهای رییس كل بانك مركزی برای توضیح دیدگاههایش به هواداران موثر صمصامی در دولت و دانشگاه شهید بهشتی سخن گفته و نوشته است:"... منتفی شدن حضور داوودی در وزارت اقتصاد و افزایش احتمال معرفی شدن صمصامی به‌عنوان وزیر اقتصاد و دارایی به مجلس هشتم نشان داد كه دور تازه‌ای از تشدید اختلاف میان بانك مركزی و وزارت اقتصاد با تقویت موضع اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی در حال آغاز است، اختلافی كه بی‌تردید دامنه‌اش از درگیری‌های لفظی روزهای گذشته گسترده‌تر خواهد شد."

چند ساعت پس از انتشار این روزنامه، ایرنا روز پنجشنبه به نقل از "طهماسب مظاهری" رییس كل بانك مركزی و روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مطالب روزنامه همشهری عصر را بطور كلی تكذیب كرد و آن را "ساخته و پرداخته" ذهن نویسندگان روزنامه و مخالفان طرح تحول اقتصادی خواند.

مظاهری در این رابطه به ایرنا گفت: «مطالبی که در این روزنامه مطرح شد، مجموعه ای از مطالب دروغ و حدس و گمان‌های فرضی و شایعاتی بود که یا آن را شنیده یا خود طراحی کرده‌اند. من مسوولان این روزنامه را دعوت می‌کنم تا درطرح مطالب دقت و صحت را ملاک عمل قرار دهند و از روی شنیده ها و شایعات و ساخته و پرداخته‌های خود یا دیگران، به مردم اطلاع رسانی نکنند».

روابط عمومی‌وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در اطلاعیه ای با رد خبر منتشره در روزنامه همشهری عصر اعلام کرد: «متاسفانه درج خبر سراسر کذب درگیری مظاهری و صمصامی‌در این موقعیت جای تعجب دارد. چون نه تنها چنین اختلافی بروز نکرده بلکه خبر این روزنامه درباره وساطت و پادرمیانی حراست به دنبال عدم پذیرش مظاهری توسط دکتر صمصامی‌نیز به طور کامل نادرست است و شبهه افکنی این روزنامه در مقطع فعلی جای سوال فراوان دارد».

روابط عمومی وزارت اقتصاد حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و مخالفت با طرح تحول اقتصادی را "ترفند دشمنان نظام جمهوری اسلامی" توصیف كرده است.

در اطلاعیه این روابط عمومی آمده است:"اكنون كه طرح تحول اقتصادی دولت جمهوری اسلامی در راستای تسهیل بهبود مسایل معیشتی و اقتصادی مردم مطرح شده است، دشمنان نظام جمهوری اسلامی با ترفندهای مختلف از جمله نشر اكاذیب درصدد ضربه زنی به نظام و تضعیف روحیه ملت ایران هستند."


توقیف به مدت سه ماه

در حالی كه ایرنا از توقیف همشهری عصر به حكم هیات نظارت بر مطبوعات خبر داده، خبرگزاری فارس این توقیف را موقت و به مدت سه ماه بیان كرده و نوشته است: "طی توافقی كه بین مسئولان روزنامه همشهری و هیئت نظارت بر مطبوعات صورت گرفت، همشهری عصر بصورت داوطلبانه ۳ ماه منتشر نمی‌شود."

بر اساس این گزارش، هیئت نظارت بر مطبوعات به علت چاپ مطلبی در «همشهری» عصر در رابطه با مسائل اقتصادی كشور كه كذب بوده، به این نشریه تذكر كتبی داد و اعلام كرد كه در صورت تكرار موارد مشابه تصمیم جدی‌تر در مورد همشهری عصر اتخاذ خواهد شد.

اما "علی اصغر محكی" مدیر مسئول روزنامه همشهری امروز جمعه اخبار منتشره مبنی بر توقیف همشهری عصر را تكذیب كرده و به خبرگزاری مهر گفته است: "اخیرا خبری مبنی بر تعطیلی روزنامه همشهری عصر از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که انتشار چنین خبر خالی از صحت و بدون منبع از سوی یک خبرگزاری معتبر جای بسی تعجب دارد."

وی افزود: "ما یک روزنامه همشهری داریم که چاپهای مختلفی برای نقاط مختلف کشور دارد و یک چاپ آن هم ظهرها منتشر می شود. طبعا اگر قرار باشد در این زمینه توقیفی صورت گیرد متوجه کلیت روزنامه همشهری خواهد بود که چنین چیزی اتفاق نیفتاده و روزنامه همشهری فردا منتشر خواهد شد."

محکی با تاکید بر اینکه انتشار این قبیل خبرها با فضای واقعی در کشور و قوانین مغایرت دارد، ادامه داد : بدون شک انتشار این نوع اخبار بهانه های لازم را به رسانه های خارجی می دهد تا با دست باز نسبت به آنچه انقباض و بسته بودن فضای سیاسی داخل ایران می خوانند پرداخته و از این رهگذر اهداف خود را دنبال کنند.

مدیر مسئول روزنامه همشهری درباره انتشار روزنامه همشهری در نوبت عصر طی روزهای آتی نیز گفت: "ما در حال حاضر برای ایجاد تحریریه جدید جهت روزنامه همشهری نوبت عصر مشغول اسباب کشی به مکانی جدید هستیم و به محض اتمام امور مربوط به این مسئله روزنامه همشهری در نوبت عصر نیز به اقتضای جامعه منتشر خواهد شد."

وی در همین راستا از اخبار منتشر شده مبنی بر توافق مسئولان روزنامه همشهری با برخی اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات جهت تعطیلی داوطلبانه روزنامه همشهری نوبت عصر به مدت 3 ماه ابراز بی اطلاعی کرد.


عمری شش ماهه

"همشهری عصر" كه از آن به عنوان نسخه چاپ عصر روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران نام می برند، ششم بهمن در شرایطی پا به عرصه وجود گذاشت كه روزنامه دولتی "ایران" نیز در همان روزها در تدارك چاپ "عصر" خود بود تا بتوانند بر شمار مخاطبان خویش در ماههای مانده به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری كه در ماههای نخست سال آینده برگزار می شود، بیفزایند.

"محمدباقر قالیباف" در سرمقاله نخستین شماره روزنامه همشهری چاپ عصر با عنوان " سلامی دوباره به فرهنگ "، انتشار این روزنامه را در چارچوب وظایف مدیریت شهری برای ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود جهت پاسخ به نیازهای شهروندان بیان كرده و نوشته بود:"امروز، مردم از شهرداری علاوه بر خدمات متنوع شهری، نقش آفرینی در حوزه‌های فرهنگی را نیز توقع دارند و برهمین مبناست كه توسعه رویكرد اجتماعی فرهنگی تاثیرگذار به عنوان یكی از راهبردهای اصلی شهرداری تهران درسال جاری تعریف شده است."

وی خاطرنشان كرده بود: "اگر چه در شرایط حاضر، به‌دلیل برخی خلاهای قانونی و همچنین نگرش و خط مشی بعضی دستگاه‌های اجرایی، چنین فرایندی به آسانی قابل حصول نیست، اما این نباید به معنای توجیه و انصراف از وظایف مدیریت شهری در تحقق حقوق شهروندان تلقی شود."

توقیف "همشهری عصر" كه خط مشی های كلی آن را "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران تعیین می كند، یك ماه پس از تعطیلی روزنامه "تهران امروز" صورت می گیرد كه آن روزنامه نیز به قالیباف تعلق داشت.

خبرگزاری فارس در باره تعطیلی روزنامه یادشده چنین گزارش داده بود:" در جلسه روز شنبه مورخ 1/4/87 به استناد تبصره ماده 11 قانون مطبوعات كه مقرر می‌دارد در صورتی كه صاحب ‌پروانه یكی از شرایط مقرر در ماده 9 این قانون را فاقد شود به تشخیص هیئت نظارت مقرر در ماده 10 و با رعایت تبصره‌های آن پروانه نشریه لغو می‌شود و مستنداً به بند یكم قسمت «ب» ماده 9 همین قانون، پروانه نشریه «تهران امروز» لغو شد."

در حالی كه جزییات بیشتری در این زمینه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات انتشار نیافت، منابع خبری علت این توقیف را انتشار ویژه نامه ای از سوی "تهران امروز" به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری عنوان كردند كه در آن، عملكرد سه ساله دولت محمود احمدی نژاد در همه عرصه ها به شدت زیر سوال برده شده بود.

شورای سردبیری روزنامه پس از انتشار این ویژه نامه و توقیف "تهران امروز" در صفحه اینترنتی آن اعتراف كردند كه مطالب ویژه نامه از "رویكرد علمی و معتدل، تهی بوده" است و به همین دلیل از دولت عذرخواهی كردند، اگرچه این پوزش در تغییر نظر هیات نظارت بر مطبوعات هیچ تاثیری برجای نگذاشت.

در مطلب یادشده با عنوان "عذرخواهی" كه پس از احضار مدیرمسئول روزنامه "تهران امروز" به دادگاه انتشار یافت، آمده است:«اعلام می‌كنیم كه ویژه‌نامه روز گذشته از رویكرد علمی و معتدل تهی بوده و شورای سردبیری روزنامه بدین وسیله و با صراحت تمام از مسوولان دولتی عذرخواهی نموده و دوام توفیقات این عزیزان را آرزو می‌كند.»

شماری از كارشناسان، توقیف این روزنامه ها را كه هر دو به نوعی از سوی "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران هدایت می شدند، با انتخابات آتی ریاست جمهوری در ارتباط می دانند كه پیش بینی می شود در آن قالیباف به عنوان یك رقیب جدی از درون طیف اصولگرایان در برابر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری قد علم كند، مصافی كه در انتخابات بهار 84 به سود احمدی نژاد به پایان رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024