شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.05.2008, 11:42


گزارشگران بدون مرز بدون مرز مقامات مسئول افغانستان را فرا می خواند که با وکیل مدافع پرویز کامبخش همکاری و برگزاری محکمۀ استیناف را سرعت بخشند. نزدیک به دو ماه پس از انتقال پرونده و روزنامه‌نگار جوان به کابل هنوز پرونده وی برای تهیه دفاعیه در اختیار وکیل مدافع قرار نگرفته و تاریخی برای برگزاری دادگاه تجدید نظر تعیین نشده است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام میکند " پس از انتقال پرونده به کابل تا کنون هیچ پیشرفتی برای رسیدگی به وضعیت این روزنامه نگار حاصل نشده است. ما از مقامات مسئول افغانستان می خواهیم که برگزاری محکمۀ استیناف را سرعت بخشیده و تلاش کنند تا دادگاهی عادلانه بدور از اعمال نظر بنیادگرایان برای این روزنامه نگار جوان تشکیل شود. کاری که در محکمۀ ابتداییه مزار شریف که وی را به "اتهام کفر گویی" به اعدام محکوم کرده بود انجام نشد. ما جهانیان را به ادامه ی حمایت از پرویز کامبخش فرا می خوانیم"

سید پرویز کامبخش در تاریخ پنجشنبه ٩ حمل ١٣٨٧ به زندان ویل چرخی در حومه کابل انتقال یافت. سید یعقوب ابراهیمی برادر این روزنامه نگار که خود نیز روزنامه نگار است. به گزارشگران بدون مرز گفت " هنوز پرونده در اختیار وکیل مدافع قرار نگرفته است تا دفعاعیات خود را برای دادگاه آماده کند و هنوز تاریخی برای برگزاری دادگاه تجدید نظر نیز تعیین نشده است. "

سید پرویز کامبخش که از تاریخ ٥ عقرب ١٣٨٦ در بازداشت بسر می برد، از سوی دادستان (سارنوالی) متهم به " در اختیار داشتن و انتشار مقاله ای کفر آمیز " شده بود. روزنامه نگار جهان نو و دانشجوی رشته روزنامه نگاری دانشگاه مزار شریف در تاریخ ٢ دلو ١٣٨٦ از سوی شعبه امنیت عامه دادگاه ابتدایی ولایت بلخ، به شکل غیر علنی و بدون حضور وکیل مدافع به اتهام " اهانت به دین اسلام و پخش مقاله ای کفرآمیز" به اعدام محکوم شد.

از سوی دیگر گزارشگران بدون مرز بدون مرز یادآور می شود که جواد احمد روزنامه نگار افغان شبکه تلویزیون کانادایی سی تی وی (CTV)، همچنان در پایگاه نظامی کندهار در بازداشت بسر می برد. وی در تاریخ ١١ عقرب ١٣٨٦ توسط نظامیان امریکایی به اتهام داشتن شماره تلفن یکی از مسئولان طالبان در تلفن همراه خود و مصاحبه با وی بازداشت شد. ارتش امریکا این روزنامه نگار جوان را به " دشمن جنگنجو " متهم کرده است.

ارتش امریکا اخیرا دو گزارشگر زندانی را که سالها در بازداشت نگاه داشته بود، آزاد کرد. سامی الحاج فیلمبردار شبکه تلویزیونی الجزیره که در دسامبر ٢٠٠١ در مرز پاکستان دستگیر و سپس در پایگاه نظامی گوانتانامو زندانی شده بود، در تاریخ اول ماه مه ٢٠٠٨ آزاد شد. بلال حسین عکاس عراقی و گزارشگر خبرگزاری اسوشییتدپرس که در تاریخ ١٦ آوریل ٢٠٠٦ از سوی نطروهای نظامی امریکا در عراق به اتهام " تروریست" بازداشت شده بود، در تاریخ ١٦ آوریل ٢٠٠٨ آزاد شد. جواد احمد تنها روزنامه نگار زندانی است که همچنان در بازداشت ارتش آمریکا بسر می برد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

برای اطلاعات بیشتر:
www. rsf. org
www. rsf-persan. org
.(JavaScript must be enabled to view this email address). org
.(JavaScript must be enabled to view this email address). org



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024