جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.04.2024, 18:19

دانشجویان بوشهر هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند


انتشار ویدیویی از جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه الزهرای بوشهر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است و موج حمایت‌ و تحسین کاربران از این دانشجویان همچنان ادامه دارد.

در این ویدیو که دانشگاه الزهرا گفته «بدون مجوز و اطلاع دانشگاه» منتشر شده است، چند دانشجو در لباس فارغ‌التحصیلی و مقنعه با ترانه‌ای از عرفان طهماسبی رقص و شادی می‌کنند.

این ویدیو دیروز (۱۹ فروردین) منتشر و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و توجه و استقبال کاربران بسیاری را جلب کرد.

همان‌روز زهرا حاجیانی، رئیس دانشکده معماری گفت که حراست دانشگاه الزهرا در حال بررسی موضوع است و «دانشجویی که این فیلم را تهیه کرده شناسایی شده و قرار است به همراه پدرش جوابگوی این کارش باشد.»

او گفته بود که دانشگاه درباره این «فعالیت غیرقانونی» پیگیری قضایی خواهد کرد.

دانشجویی که این ویدیو را منتشر کرده در صفحه اینستاگرامش گفت از او خواسته شده است ویدیو را از شبکه‌های اجتماعی پاک کند.

چند حقوق‌دان با اشاره به صحبت‌های رئیس دانشکده درباره پیگیری قضائی، گفته‌اند که این دانشجویان جرمی مرتکب نشده‌اند که تحت پیگیری قضایی قرار بگیرند.

محسن برهانی، وکیل و حقوق‌دان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این ویدیو «بر اساس قانون مجازات اسلامی مشمول هیچ عنوان مجرمانه‌ای نیست.»

او نوشت که شناخت «رفتار خلاف شئون دانشجویی» بر اساس عرف دانشجویی است نه حراست و کمیته‌های انضباطی.

علی حسن‌ابراهیمی، حقوق‌دان هم در ایکس نوشت: «با توجه به اصل بنیادی قانونی بودن جرم و مجازات و عدم مصداق فعل یا ترک فعل مجرمانه و همچنین اصل برائت و تفسیر مضیق دانشجویان دانشگاه الزهرا بوشهر مرتکب هیچ جرمی‌ نشده‌اند، پس رسیدگی قضایی قطعا منتفی است.»

آقای حسن‌‌ابراهیمی نوشت: «صرفا در صورت اثبات تخلف نیز فقط کمیته انضباطی دانشگاه صلاحیت رسیدگی دارد.»

سیروس شهریاری، وکیل پایه یک دادگستری نوشت: «دختران دانشگاه الزهرا بوشهر هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند تا قابل پیگرد قضایی باشند. شادی به خاطر فراغت از یک مرحله تحصیلی، حق همه و موجب افتخار جامعه است. امید که صرف نظر از نتیجه مشخص قانونی، به احساسات اجتماعی احترام گذاشته شود و اصلا پای این بچه‌ها به مراجع رسمی باز نشود.»

علاوه بر حقوق‌دانان، کاربران زیادی از دانشجویان دانشگاه بوشهر حمایت کرده‌اند.

خاطره معینی، از خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه ۶۰ در ایکس نوشت: «جشن و شادی مردم به ویژه زنان شجاع میهن که در هر گوشه ایران و به هر مناسبتی اجرا می‌شود، نشان می‌دهد که زن زندگی آزادی در رگ‌های جامعه گرم و پرتوان جاریست و رژیم نتوانسته و نمی‌تواند با کشتار معترضان، زندان، اعدام و هر سلاح دیگری، نبض پر تپش و زیبای آن را متوقف کند.»

این اولین باری نیست که ویدیوهای پربازدید از شادی، رقص و حتی ورزش‌ کردن جوانان در شبکه‌های اجتماعی، با برخورد قهری رو‌به‌رو می‌شود.

حدود یک ماه پیش، پس از انتشار ویدیویی از جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان علوم ورزشی اصفهان که در آن شماری از دختران و پسران دانشجو دیده می‌شدند که حرکات ورزشی انجام می‌دادند، دانشگاه اعلام کرد که این برنامه بدون مجوز بوده است و «دانشجویان و برگزارکنندگان این برنامه پاسخگوی اقدامات خود در مرجع ذیصلاح دانشگاه خواهند بود.»

چند روز پیش هم پس از آن که آیسان نجات، مربی و کارشناس ورزشی ویدیو حرکات نمایشی خود در رشته‌های ژیمناستیک و تکواندو را منتشر کرد و تحسین کاربران را برانگیخت، صفحه اینستاگرامش به دلیل «انتشار محتوای مجرمانه» مسدود شد.

بی‌بی‌سی فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024