جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.04.2024, 0:14

۷۴۰ نفر بر اثر تصادف نوروزی جان باختند


روز گذشته سیزدهم فروردین ماه ۱۴۰۳ تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا درباره وضعیت تصادفات و راه‌های کشور گفت: «تا صبح روز سیزدهم فروردین ماه ۷۴۰ نفر از هموطنان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.»

تیموری با اشاره به ادامه‌دار بودن سفرهای نوروزی اعلام کرد: «۱۳ هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد در این ایام رخ داده که ۹۰ درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند. سهم شماره‌گذاری خودروهای داخلی ۸۸ درصد و خودروهای خارجی ۱۲ درصد است و این آمار ۹۰ درصدی تصادفات نشان می‌دهد که خودروهای داخلی ۲ درصد بیشتر از سهم شماره‌گذاری دخالت داشتند. سهم انواع خودروها در تصادفات مشخص است؛ به‌طور مثال انواع پژو ۳۰ درصد سهم تصادف داشتند، در حالی که سهم شماره‌گذاری آنها ۲۷ درصد است. باید در یک گفت‌وگوی ویژه پس از جمع‌بندی طرح نوروزی به دقت سهم هر خودرو با در نظر گرفتن شماره‌گذاری، عامل انسانی و مولفه راه را در تصادفات جاده‌ای بررسی و اطلاع‌رسانی کنیم.»

دوازدهم فروردین نیز حسن مومنی، رییس پلیس راه کشور با بیان اینکه ۸۳ درصد خودروهای تصادفی منجر به فوت در طرح نوروزی خودروهای داخلی بوده، عنوان کرد: «از این آمار ۶۲ درصد تصادفات را خودروهای پژو و پراید تشکیل داده‌اند. ۳۵ درصد خودروها پژو و ۲۷ درصد پراید بودند که نشان می‌دهد ۶۲ درصد تصادفات را پژو و پراید تشکیل داده‌اند. تصادف جمعی اتوبوس یک درصد، تصادف خودروهای سنگین ۱۷ درصد، تصادف موتورسیکلت ۱۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.»

مومنی همچنین به سن افراد درتصادفات اشاره کرد و گفت: «طرح نوروز امسال ۱۹ درصد جانباختگان سن زیر ۱۸ سال بوده‌اند که این آمار در طول سال ۱۸ درصد بود، سن بین ۱۸ تا ۳۰ سال (سن جوانی) حدود ۳۲ درصد مجموع جانباختگان و ۱۸ تا ۶۰ سال (سن کار) ۶۶ درصد جانباختگان را به خود اختصاص داده‌اند که آمار نگران‌کننده‌ای است. در ۱۵فقره بالای سه نفر فوت کرده‌اند که مجموعا در این ۱۵ فقره ۶۳ نفر فوت و ۳۳ نفر مجروح شدند و دلیل اصلی آن خستگی، خواب‌آلودگی و سبقت غیرمجاز بوده است. سال گذشته حدودا ۴۰ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو بوده است، اما امسال این آمار به ۴۴درصد رسیده که علت اصلی آن استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب‌آلودگی بوده است. همچنین ۳۰ درصد نوع تصادفات از نوع واژگونی بوده است که عمده دلیل آن را می‌توان خستگی، خواب‌آلودگی یا سرعت غیرمجاز عنوان کرد. امسال در محور چالوس ۲۶درصد افزایش تردد داشته‌ایم.»

آمار مرگ و میر تصادفات نوروز ۱۴۰۲

از ابتدای طرح نوروزی تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۲ میلیون تردد بین‌شهری در جاده‌های کشور انجام شد و از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین، هزار‌و ۱۶۸ نفر در صحنه تصادفات در شهر‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابران پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بودند و تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی، ۸۵ هزارو ۴۶۹ فقره بود.

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به ترتیب استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، گیلان و مازندران بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی را داشتند. همچنین بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۲ عدم استفاده از کمربند ایمنی و سرعت غیرمجاز بود که در این میان ۲۷ درصد تصادفات مربوط به واژگونی خودروها بوده است.


روزنامه اعتماد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024