جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 31.03.2024, 9:11

فرزانه کاظمی، گمنام‌ترین جان‌باخته اعتراضات


از گمنام‌ترین کشته شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ است، و‌ شاید از دلیرترین‌ آنها، حالا مشخص شده لیدر خیابانی اعتراضات قزوین بوده است؛ فرزانه کاظمی.

۲۶ ساله، فارغ التحصیل کارشناسی برق، سابقه بازداشت در #اعتراضات_دی_ماه ۹۶ و‌همچنین #آبان_خونین_۹۸ داشته، دادگاه انقلاب قزوین او‌را به اتهام‌ تخریب چراغ راهنمایی در آبان ۹۸ به پنجاه ضربه شلاق محکوم کرده بود، بر اور همان شلاق‌ها یکی از کلیه‌هایش دچار نارسایی شده بود.

پدرش از شهدای #جنگ_ایران_و_عراق و‌ مادرش معلم بازنشسته آموزش و پرورش است، از زمان قتل حکومتی #مهسا_امینی هر شب در خیابان بود، یک گروه تلگرامی راه اندازی کرده بود و‌هر شب ساعت و‌مکان اعتراضات را در قروین اعلام می‌کرد.

۲۰مهر ۱۴۰۱، نیروهای یگان ویژه در حالی که در یک خودروی ون نیروی انتظامی دو‌ پسر و‌ یک‌دختر معترض را بازداشت کرده و‌ در حال انتقال بوده، دوستان #فرزانه_کاظمی گفته‌اند با پرتاب سنگ به سوی شیشه ون و‌یدس حمله به خودرو‌ مانع از انتقال آنها شده و‌ بازداشت شدگان را فراری می‌دهد، دو موتور نیروی انتظامی به دنبال او می‌روند و‌ در حالی که امکان بازداشت وی هم بوده در کوچه‌ای بن‌بست در حوالی خیابان سپه از فاصله کمتر از یک متری دو‌گلوله ساچمه‌ای به سوی او‌ شلیک می‌کنند.

در ویدیویی از مادر وی در مراسم خاکسپاری‌اش می‌گوید: «بعد بک هفته که پیکر فرزانه را نشانم دادند، نشناختم تمام بدنش پر از ساچمه بود، دخترم را تیرباران کرده بودند…»

#علیه_فراموشی


توییتر امیرفرشاد ابراهیمی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024