جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.03.2024, 8:15

فرامرز اصلانی خواننده و آهنگ‌ساز ایرانی درگذشت


فرامرز اصلانی، آهنگ‌ساز، ترانه‌سرا و خواننده ایرانی در ۶۹ سالگی در مریلند آمریکا درگذشت.

صفحه رسمی اینستاگرام فرامرز اصلانی با اعلام خبر درگذشت این خواننده نوشت: «در شامگاه روز اول فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی، سرطانی جانسوز فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، آهنگساز، روزنامه‌نگار، و یک انسان خوب را، همراه با نسیم نوروزی، با بدرودی همیشگی، با خود برد، در حالی که دستانش در دستان عزیزانش بود.»

مرجان اصلانی، همسر این هنرمند نامدار، نیز با انتشار یادداشتی در اینستاگرام در مورد آقای اصلانی نوشته است:

در شامگاه روز اول فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی، سرطانی جانسوز فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، آهنگساز، روزنامه‌نگار، و یک انسان خوب را، همراه با نسیم نوروزی، با بدرودی همیشگی، با خود برد، در حالی که دستانش در دستان عزیزانش بود.
فرامرز ما را برای همیشه تنها گذشت و از میان ما رفت، شاید برای سرودن ترانه‌ای دیگر!
‎عشق من، تو فراتر از یک فرد، یک شریک یا یک هنرمند افسانه‌ای بودی؛ تو “مهراب” من بودی. بودن تو تنها برای من، خانواده‌ و یا عزیزانت نبود، تو خويشاوند ملت ایران بودی، از میهنی که با تمام وجودت دوست داشتی، از فرهنگی که همیشه با افتخار از آن حرف می‌زدی، و زبان فارسی که همواره با اشتیاق و با یکدندگی از آن حفاظت می‌کردی، تو همیشه وابسته به همه اینها بودی ....
‎در ۲۴ سالگی هموندی ما، زندگی‌مان پر بود از خنده، از عشق و از قصه‌های فراموش‌ نشدنی. همراهی ما با هم، چه مثل دوست و چه مانند شریک زندگی، همه‌اش برای من سراسر شادی بود.
‎امروز قلبم هزار تکه‌است، من بی‌نفس مانده‌ام، اما دلخوشی من در این است که از این پس هم مثل همیشه، ولی این بار در خیال من، باز هم دست در دست هم داریم و باز هم تو هستی که مرا در تاریکی هدایت خواهی کرد.
‎من از همیشه تو را دوست داشتم، من همیشه تو را دوست خواهم داشت، تا ابد و تا آن روزی که دوباره با هم باشیم ...
فرامرز ما، هنرمندی جهانی و کم نظیر، و انسانی شاید کم‌نظیر، از میان دوستدارانش، که شاید فراتر از مرز و بوم ایران رفته است، ولی باور دارم که در روح و روان و خاطره ملتی که با عشق و برای عشق زنده است، در زمان و یادها زنده خواهد ماند.
مرجان اصلانی مریلند- ۲۰ مارس ۲۰۲۴

آقای اصلانی میانه اسفند سال ۱۴۰۲ از ابتلای خود به سرطان خبر داد و گفته بود، تلاش می‌کند ضمن حفظ روحیه به درمان این بیماری بپردازد.

فرامرز اصلانی ۲۲ تیر ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو به موسیقی علاقه داشتند. مادر او صدای زیبایی داشت. پدرش نوازنده تار و سه‌تار بود. خانه آنها مهمان اهالی هنر و موسیقی مانند پرویز یاحقی، برادران ملک، علی تجویدی، رحیم معینی کرمانشاهی، رهی معیری و غلامحسین بنان بود.

فرامرز اصلانی پس از پایان دبیرستان به انگلستان رفت. در دانشگاه لندن به تحصیل در رشتهٔ روزنامه‌نگاری پرداخت. پس از پایان تحصیلات به روزنامه‌نگاری پرداخت و نوشته‌های بسیاری را به زبان‌های انگلیسی و فارسی منتشر کرد. در سال ۱۹۷۵ به ایران بازگشت و فعالیت خود را در یکی از روزنامه‌های انگلیسی‌زبان به نام تهران ژورنال (Tehran Journal) وابسته به مؤسسه اطلاعات آغاز کرد.

او در شبی که مهمان پری زنگنه بود، ترانه آهوی وحشی را نواخت. این ترانه مورد توجه دیگر مهمان آن جمع قرار گرفت که رئیس کمپانی سی‌بی‌اس رکوردز اینترنشنال در تهران بود. این آشنایی به انتشار نخستین مجموعه آثار موسیقی فرامرز اصلانی با نام دلمشغولی‌ها انجامید که به سرعت توانست جزو پرفروش‌ترین آثار موسیقی در آن سال قرار گیرد.

فرامرز اصلانی پس از انقلاب ۱۳۵۷، به همراه خانواده‌اش به بریتانیا کرد و در آن کشور به‌طور هم‌زمان فعالیت‌های رسانه‌ای و موسیقایی را پی گرفت. در سال ۱۹۹۷ به لس‌آنجلس رفت. فرامرز اصلانی دو دختر به نام‌های فدرا و رکسانا دارد که آنها نیز مانند پدر در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند.

از مهم‌ترین آثار اصلانی که در ایران هم به شهرت فراوانی رسید آلبوم‌های دلمشغولی‌ها و روزهای ترانه و اندوه بودند. این آلبوم‌ها  در ایران اجازه پخش ندارند. اما برخی آهنگ‌های او از جمله آهوی وحشی با شعری از حافظ بارها در ایران از رادیو پخش شده‌اند.

فرامرز اصلانی در نوروز ۱۴۰۲: آرزو می‌کنم شادی و آزادی به ایران برگردد

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024