جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2024, 21:36

انتقاد شدید رئیس اکثریت سنای آمریکا از نتانیاهو


چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا روز پنج‌شنبه با انتقاد شدید از نخست‌وزیر اسرائیل،‌ خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد.

آقای شومر به عنوان یک سیاستمدار بلندپایه یهودی آمریکایی، در سنای این کشور بنیامین نتانیاهو را مانعی برای دستیابی به صلح خواند و گفت که نخست‌وزیر اسرائیل نیازهای کشورش را برآورده نمی‌کند.

به گفته رهبر اکثریت سنای آمریکا، مخالفت اسرائیل با راه حل دو کشوری یک اشتباه بزرگ است و نمایندگان اسرائیل باید به گفته او تمام تلاششان را برای رسیدن به توافق آتش‌بس،‌ آزادی گروگان‌های اسرائیلی و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهند.

در واکنش به این سخنان،‌ سفیر اسرائیل در آمریکا گفت که اظهار نظر درباره سیاست داخلی کشورش کمکی به وضعیت جاری نخواهد کرد.

کاخ سفید هم اعلام کرده که صحبت‌های چاک شومر، نظر شخصی او بوده و سیاست دولت آمریکا نیست.

تحریم بیشتر علیه شهرک‌نشینان

دولت آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند سه شهرک‌نشین دیگر اسرائیلی را به خاطر اعمال خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری، از جمله اخراج چند چوپان، تحریم کرد.

آمریکا همچنین دو ایستگاه بازرسی اسرائیلی را در کرانه باختری تحریم کرد. وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید شهرک‌نشینان اسرائیلی از این محل‌ها برای حمله به غیرنظامیان فلسطینی کرانه باختری استفاده می‌کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، تحریم‌های روز پنج‌شنبه را نشانه «تعهد یکسان» آمریکا میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای صلح و امنیت خواند و گفت ما به استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود برای جلوگیری از خشونت افراطی‌ها علیه غیرنظامیان در کرانه باختری ادامه خواهیم داد.

دولت ایالات متحده با افزایش خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها بعد از آغاز جنگ غزه، تحریم‌ها و محدودیت‌هایی علیه برخی شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اعمال کرده است.

اسرائیل کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و به‌رغم انتقادات بین‌المللی، ساخت‌وساز شهرک‌ها در این مناطق ادامه دارد و هم‌اکنون نیز حدود ۶۰۰ هزار اسرائیلی در بیش از ۲۰۰ شهرک ساخته‌شده در این مناطق زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶، شورای امنیت سازمان ملل این شهرک‌ها را نقض قوانین بین‌المللی خواند و از اسرائیل خواست تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کند. فلسطینی‌ها این مناطق را بخشی از کشور آینده خود می‌دانند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024