جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.03.2024, 14:08

محاکمه دوباره قاتل یک گربه در استانبول


در استانبول ترکیه، فردی که یک گربه را شکنجه کرده و باعث مرگ او شده، روز چهارشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۴ (۲۳ اسفند ۱۴۰۲) به ۲ سال و شش ماه زندان محکوم شد. با این‌حال قاتل بازداشت نشده و تنها اجازه خروج از کشور را ندارد. هزاران نفر از دوستداران حیوانات در مقابل ساختمان دادگاه در استانبول تجمع کرده بودند.

گربه‌ای به نام اروس (Eros) که در محله کوچوک‌چکمجه استانبول بزرگ شده بود، روز اول ژانویه ۲۰۲۴(۱۹ بهمن ۱۴۰۲) در اثر آزار و شکنجه وحشیانه‌ی فردی به نام «ابراهیم کل‌اوغلان» جان خود را از دست می‌دهد.

اروس توسط اهالی محل تغذیه و مراقبت می‌شد و شش سال داشت. پس از قتل اروس، اهالی محل از «ابراهیم کل‌اوغلان» به پلیس شکایت می‌کنند.

در بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته از محل حادثه، دیده می‌شود که «ابراهیم کل‌اوغلان» با دیدن اروس در آسانسور به او حمله کرده و چندین بار او را با لگد می‌زند. پس از فرار گربه از آسانسور، ابراهیم او را دنبال کرده و در راهرو ساختمان گیر می‌اندازد. برای جلوگیری از فرار گربه، درها را می‌بندد و دوباره با لگد به جان حیوان بی‌زبان می‌افتد.

در تصاویر دیده می‌شود که «ابراهیم کل‌اوغلان» نزدیک به ۵ دقیقه گربه را لگد می‌زند و با پا بدن حیوان را له می‌کند.

ساکنان محل از قاتل شکایت کردند. با این شکایت، ابراهیم کل‌اوغلان بازداشت اما چند روز بعد با تصمیم دادگاه آزاد می‌شود.

آزادی قاتل اروس، واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی ترکیه در پی داشت. علاوه بر این، شهروندان کمپینی را در سایت «change.org.tr» راه‌اندازی کردند که نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر آن را امضا کردند. مرکز دفاع از حقوق حیوانات کانون وکلای استانبول نیز به تصمیم دادگاه برای آزادی «ابراهیم کل‌اوغلان» اعتراض کرد.

با توجه به شدت عمل قاتل اروس و قصد آشکار «ابراهیم کل‌اوغلان» برای کشتن گربه، و اعتراض دادستانی کل ترکیه، معافیت متهم از مجازات، خلاف رویه و قانون تشخیص داده شد و با لغو حکم دادگاه اولیه، تصمیم به برگزاری دادگاه مجدد شد.

یلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه نیز با استقبال از لغو حکم دادگاه اولیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، با اعتراض دادستانی کل کشور، تصمیم دادگاه اولیه باطل شد و پرونده مجدداً در دادگاه رسیدگی خواهد شد. حق حیات هر موجود زنده‌ای مقدس است. ما به ایستادگی در برابر انواع رفتارهای ناروا نسبت به هر جانداری ادامه خواهیم داد.

برگزاری مجدد دادگاه قاتل اروس

در دادگاه تجدیدنظر که امروز، چهارشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۴ (۲۳ اسفند ۱۴۰۲) برگزار شد، بسیاری از دوستداران حیوانات، شهروندان عادی و خبرنگاران حضور داشتند. دوستداران حیوانات در جلسه دادگاه شعار «ابراهیم قاتل» سر دادند. جلسه دادگاه با دو ساعت تاخیر شروع شد. ابراهیم کل‌اوغلان، قاتل اروس در جلسه حضور داشت و پلیس برای محافظت از خشم حاضران، او را محاصره کرده بود.

ابراهیم کل‌اوغلان در دفاعیات خود در دادگاه گفت که از آنچه رخ داده پشیمان است و پس از آن حادثه، به پناهگاه‌های حیوانات کمک کرده و میان آنها غذا توزیع کرده است. این اظهارات قاتل با واکنش منفی حاضران و وکلای حاضر در دادگاه مواجه شد.

ابراهیم کل‌اوغلان در دادگاه گفت: «من آن‌طور که گفته می‌شود جنایتکار نیستم. عملی که مرتکب شدم بر اثر یک فرآیند روانی لحظه‌ای بود... خود را در عصبانیت و جنون گم کردم و اشتباهی مرتکب شدم که هرگز در زندگی‌ام فراموش نمی‌کنم. در هر فرصتی غذا می‌خریدم و در مناطق کوهستانی و روستایی به گربه‌ها و سگ‌ها غذا می‌دادم. گذراندن وقت با آنها برای من مانند درمان بود... به اینها بسنده نکردم، به اماکن نگهداری حیوانات کمک مالی کردم. قول دادم تا جایی که بتوانم این کارها را انجام دهم و از حمایت روانی برخوردار شوم. من این کمک را بعد از این حادثه انجام دادم... من و خانواده همسرم در پریشانی عمیق و در وضعیت نامناسبی قرار گرفته‌ایم. مجازاتی که اکنون دریافت می‌کنم، در مقایسه با آنچه تاکنون تجربه کرده‌ام، هیچ اهمیتی ندارد...»

وکیل شاکیان با یادآوری اظهارات متهم ابراهیم کل‌اوغلان مبنی بر «من هم یک گربه دارم» در دفاعیات قبلی خود، گفت: آزارگران جنسی کودکان نیز دارای فرزند هستند. قاتلانی که زنان خود را می‌کشند، مادر و خواهر دارند. بنابراین اظهارات متهم مبنی بر حیوان‌دار بودنش، در جهت رهایی از جرم است. وکیل شاکیان گفت: هر چه متهم از ابتدای دادگاه تا به امروز گفته، برای رهایی از جرم است.

در نهایت ابراهیم کل‌اوغلان روز چهارشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۴ (۲۳ اسنفند ۱۴۰۲) به ۲ سال و شش ماه زندان محکوم شد. با این‌حال قاتل بازداشت نشده و تنها اجازه خروج از کشور را ندارد.

ایران امروز به نقل از رسانه‌های ترکیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024