جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.03.2024, 10:52

اتحادیه اروپا به‌دنبال اقداماتی علیه ایران است


پیش‌نویس بیانیه نشست هفته آینده سران اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اعضای این اتحادیه به‌دنبال اقداماتی علیه ایران به‌دلیل احتمال انتقال موشک به روسیه هستند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در پی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال انتقال موشک‌های بالیستیک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، اتحادیه اروپا آماده شده است تا با «اقدامات جدید و قابل توجهی» به این موضوع پاسخ دهد.

پیش‌نویس متنی که رویترز به آن دسترسی داشته است می‌گوید: «شورای اروپا از کشورهای ثالث می‌خواهد فوراً از ارائه حمایت مادی برای جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین خودداری کنند».

شش منبع به رویترز گفته‌اند که ایران تعداد زیادی موشک بالیستیک زمین-به-زمین قدرتمند به روسیه داده است که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور، که هردو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، کمک می‌کند.

در پیش‌نویس بیانیه اجلاس ۲۱–۲۲ مارس آمده است که این گزارش‌ها نگران‌کننده بوده و «اتحادیه اروپا آماده است تا به سرعت و در هماهنگی با شرکای بین‌المللی، از جمله با اقدامات جدید و قابل توجه علیه ایران، به این موضوع واکنش نشان دهد.»

این متن همچنین می‌گوید که رهبران اتحادیه اروپا از جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه، و کمیسیون اروپا خواهند خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه بلاروس، کره شمالی و ایران آماده کنند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در سپتامبر سال گذشته، تحریم‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک و اشاعه هسته‌ای علیه ایران را که قرار بود در اکتبر تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران منقضی شود، حفظ کردند.

مقامات در آن زمان گفتند این تصمیم تا حد زیادی به‌دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین و احتمال انتقال موشک‌های بالیستیک از سوی ایران به روسیه گرفته شده است.

گرانت شپس، وزیر دفاع بریتانیا، در مصاحبه‌ای با مجله سیاسی «هاوس مگزین» در اوایل ماه جاری میلادی گفت که لندن اطلاعاتی در مورد ارائه موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه دارد.

آقای شپس در این مصاحبه گفت: «چه موضوع موشک‌های بالستیک باشد و چه پهپادهای «شاهد» که در اختیار روسیه قرار داده‌اند، همواره دیده‌ایم که هرجا جهان درگیر کشمکش باشد، اغلب ایران این کشمکش‌ها را تحریک می‌کند یا حداقل در زنجیره تأمین [نظامی] نقش دارد.»

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در تازه‌ترین گزارش خود درباره خرید و فروش جنگ‌افزار در جهان، از افزایش شدید صادرات سلاح از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته، نسبت به مدت مشابه قبل از آن، ۲۷۶ درصد افزایش صادرات تسلیحات داشته است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024