جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.03.2024, 21:36

ادای احترام به محمد خاتمی / مهدی نصیری


ادای احترام به محمد خاتمی به خاطر همراهی شجاعانه‌اش با اکثریت

من به اصلاح‌طلبانی که به عنوان روزنه‌گشایی یا هر عنوان دیگر در انتخابات غیردموکراتیک و نمایشی امروز شرکت کردند، تعرضی ندارم و اصل را بر این می‌گذارم که همه آنان، معرفتی و نه منفعتی به چنین کنشی دست زدند. استدلال اغلب این دوستان این است که رام کردن هیولای جمهوری اسلامی ـ که شیوه حکمرانی‌اش برای ایران فاجعه آمیز است ـ و آن را در مسیر تغییر و چرخش قرار دادن، کم هزینه ترین شیوه برای نجات ایران است. آنان نسبت به دیگر شیوه‌های عبور از جمهوری اسلامی بی‌اعتقادند و یا آن را واجد هزینه‌های سنگین می‌دانند.

هر کسی می‌تواند با این برداشت مخالف باشد و آن را غلط بداند و مانند این قلم، نتیجه چنین کنش مماشات‌آمیز را تقویت ابعاد ویرانگر حاکمیت کر و کور و گنگ و بی‌خرد ج ا بداند، اما نمی‌‌توان کسانی را از این نحوه اندیشیدن منع و به آنان بی‌احترامی کرد. این یکی از ابتدایی‌ترین اصول دموکرات بودن و در حال و هوای دموکراسی تنفس کردن است.

اما از طرف دیگر نمی‌‌توانم به سید محمد خاتمی و اکثریت اصلاح‌طلبان که از شرکت در انتخابات امروز خودداری کردند و با اکثریت مردم ایران همراه و همنوا شدند و خون‌های ریخته شده در جنبش مهسا را پاس داشتند و به دعوت دهها زندانی سیاسی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات پاسخ مثبت دادند، ادای احترام نکنم.

سید محمد خاتمی و انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ فرصتی گرانبها برای جمهوری اسلامی بود تا دست به اصلاحات عمیق و بنیادی زده و خطاها و فجایع صورت گرفته در نزدیک به دو دهه بعد از انقلاب را اصلاح و جبران کند و شکافهای ملی حاصل از انقلاب ۵۷ را از میان بردارد و مانع از تداوم ویرانگری انقلابی‌گری ایدئولوژیک شود اما متاسفانه نظام و ایادی و اعوان و انصار آن با همه شگردها و سناریوها و سنگ اندازی‌ها در برابر خواست میلیونها ایرانی برای تغییر که به خاتمی رأی داده بودند، ایستادگی کرد و روز به روز بر ابعاد سرکوب و استبداد و مقاومت در برابر خواست مردم افزود و کار را امروز به اینجا رسانده است که دیگر حتی بسیاری از همان یاورانی را که همداستان و همدستان او در سرکوب دوم خرداد بودند اما اندکی دچار تردید و ریزش و چرخش شده‌اند، تحمل نمی‌‌کند و زمام امور حکمرانی  را یکسره به دست سفلگان داده و امروز انتخاباتی این چنین نمایشی و فاقد کمترین اعتبار برگزار کرده است.

آن روزی که خاتمی رسما اعلام کرد که اصلاحات به صخره‌ای ستبر خورده یک گام بزرگ به پیش برای همراهی با اکثریت مردم برداشت، و عدم شرکت در انتخابات امروز، گام بزرگ دیگری در احترام به مردم مظلوم ایران و دموکراسی و فاصله‌گیری از نظامِ ناجمهوریِ نااسلامی است.

همگان باید به این نکته توجه داشته باشند که خاتمی در شرایط حصر و کنترل شدید امنیتی بوده و تصمیم به عدم شرکت در انتخابات، اقدامی کاملا شجاعانه و مخاطره آمیز محسوب می‌شود و از این پس باید پذیرای هتاکی‌ها و دروغ‌پردازی‌های مضاعف مدیر مسئول روزنامه کیهان باشد.

تلگرام نویسنده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024