جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.03.2024, 14:17

حضور گسترده مردم در مراسم خاکسپاری ناوالنی


هزاران نفر از حامیان الکسی ناوالنی و مخالفان حکومت ولادیمیر پوتین روز جمعه، ۱۱ اسفند، برای شرکت در مراسم خاکسپاری این رهبر اپوزیسیون در جنوب مسکو گرد هم آمدند و پیکر او بعد از چند ساعت به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه از حضور سفرای آمریکا، فرانسه و آلمان در میان این تجمع‌کنندگان خبر داده است.

عکس‌ها و ویدئوها از اطراف کلیسایی در جنوب پایتخت روسیه صف طویل حامیان و سوگوارانی را نشان می‌دهند که در این محل برای وداع با ناوالنی تجمع کرده‌اند.

همزمان ده‌ها پلیس و مأمور حکومتی نیز در همین محل برای کنترل تجمع‌کنندگان حاضر شده‌اند. کرملین، مقر حکومت روسیه، پیشتر هشدار داده است که با هر گونه اعتراض «بدون مجوز» در محل خاکسپاری مقابله خواهد شد.

نیروهای پلیس در اطراف کلیسا و از در خروجی مترویی که به این کلیسا منتهی می‌شود نرده فلزی نصب کرده و، بنا بر گزارش‌ها، در ورودی کلیسا هم «تحت کنترل» است.

با این حال، خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه گزارش داده‌اند که تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم شعارهای ضد حکومت روسیه سر دادند.

«روسیه آزاد خواهد شد»، «نه به جنگ»، «روسیه بدون پوتین»، «نمی‌بخشیم» و «پوتین قاتل است» ازجمله این شعارها بودند.

عصرگاه جمعه ایوان ژادانوف، یکی از دوستان آقای ناوالنی، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که او در گورستان بوریسوف مسکو به خاک سپرده شد.

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، که خارج از روسیه است و در مراسم شرکت نداشت، با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی با او وداع کرد.

دوستان و اطرافیان الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، که در زندان جان سپرد، پیشتر اعلام کرده بودند که پیکر او روز جمعه در مسکو به خاک سپرده می‌شود.

مراسم یادبود و خاکسپاری ناوالنی کمتر از یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که سخنگوی او روز پنجم اسفند اعلام کرد پیکر او به مادرش تحویل داده شده است.

خبر مرگ الکسی ناوالنی، حقوقدان، سیاستمدار و منتقد سرشناس پوتین، در ۴۷ سالگی روز ۲۷ بهمن به‌ طور رسمی توسط مسئولان زندانی در سیبری در نزدیکی قطب شمال اعلام شد.

هنوز دلیل مرگ او در این سن به طور دقیق مشخص نیست، اما یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را مسئول مستقیم مرگ او معرفی کرده است.

سخنگوی الکسی ناوالنی روز جمعه اعلام کرده بود که کسانی که قادر به حضور در مراسم نیستند می‌توانند در شبکه یوتیوب شاهد آن باشند.

ساعتی پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش کرده بود که بسیاری از مأموران کفن و دفن «تحت فشار» حاضر نشده‌اند جنازه این رهبر اپوزیسیون را به محل کلیسا حمل کنند.

با وجود تمام فشارها از طرف حکومت پوتین، جنازه الکسی ناوالنی ظهر جمعه به وقت محلی،‌ طبق برنامه، به داخل کلیسا انتقال داده شد.

تجمع چشمگیر مخالفان حکومت برای شرکت در این مراسم در حالی است که پیشتر حتی گل گذاشتن برای ناوالنی و ادای احترام به او در پی انتشار خبر مرگش به دستگیری و بازداشت صدها نفر انجامیده است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024